Sök frågor och svar

Övrigt

  • Hur gör jag för att ge någon fullmakt att hantera mina ärenden?

    Om du vill att någon annan företräder dig i dina ärenden med Skellefteå Kraft så kan du fylla i en fullmaktsblankett.

  • Varför har Skellefteå Kraft begärt en kreditupplysning på mig?

    Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Om du tecknat elhandelsavtal med oss och inte är kreditgodkänd kan vi neka dig som kund.

    Om du är ny elnätskund så har du grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med dig. Om du har frågor kring detta är du välkommen att ringa oss på telefon 0910-77 25 50.

  • Jag är missnöjd, var kan jag vända mig?

    Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Läs mer om hur du ska gå till väga om du är missnöjd eller vill reklamera.

    Du kan naturligtvis även kontakta kundservice på telefon 0910-77 25 50 eller via mejl.

  • Hur kommer jag i kontakt med er?

    Du kan vår kundservice på flera olika sätt. Antingen genom att ringa telefon 0910-77 25 50, skicka ett mejl till kundservice@skekraft.se eller gå in på vår Facebooksida och ställa din fråga där.

    Vi har öppet mellan 08 och 18 måndag-torsdag, förutom onsdagar då vi öppnar 09:30. Fredagar har vi öppet till klockan 16:30 på vintern och till klockan 16:00 på sommaren.

    Om du vill besöka oss här i Skellefteå gör du det på Kanalgatan 71. Vi har öppet kundmottagningen fram till klockan 16 på sommaren och 17 på vintern.

    Vår växel når du på 0910-77 25 00.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • Vad är en energideklaration, och vem gör den?

    Energideklarationen ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som ska köpa eller hyra en bostad. Det är ägaren som ska anlita en oberoende certifierad energiexpert för att göra en energideklaration. Mer information finns på Boverkets hemsida.

  • Vad är en självriskelimineringsförsäkring?

    Försäkringen avser självriskreducering på din hemförsäkring (hem-, villa- och fritidshusförsäkring) vid skada till följd av åsknedslag eller annat elektriskt fenomen. Med begreppet elektriskt fenomen avser vi oförutsedd kortslutning, ljusbåge, överslag eller överspänning som leder till skada på eller förlust av din bostad eller lösöre.

    Rätten till ersättning förutsätter att skadan godkänts samt att ersättning betalats ut av det försäkringsbolag där du har din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring. Ersättningsbeloppet är begränsat till en självrisk om maximalt 5 000 kronor.

    För att försäkringen ska gälla behöver du ha ett elhandelsavtal med oss på just den fastighet skadan gäller. Du behöver inte själv teckna försäkringen utan den ingår kostnadsfritt om du har ett elhandelsavtal med oss.

    Här kan du läsa mer om vilka avtalsvillkor som gäller samt ladda hem blankett
    för ansökan om skadeanmälan gällande självriskreducering.

  • Har Skellefteå Kraft produktion av pellets?

    Skellefteå Krafts försäljning av pellets upphörde under 2014. Har du frågor kring andra varianter av uppvärmning som till exempel fjärrvärme är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0910-77 25 50.

  • Jag har frikraft – vad innebär det?

    Frikraft är ett avtal mellan dig som fastighetsägare och oss som elproducent och innebär att du upplåter fallrätt i utbyte mot att vi tillhandahåller elkraft. Avtalet kan ge innehavaren ett visst antal kilowattimmar fritt och ibland också vissa avgifter fritt eller rabatterade.

    Avtalen ser olika ut, så om du vill veta vad som gäller för dig så kan du kontakta oss.

    Ersättningen för frikraften dras sedan av på fakturan som skickas ut januari.

    Om du säljer en fastighet med frikraft så går frikraften över till den nya ägaren och vi vill att du kontaktar oss vid försäljning. I vissa fall kan du behöva skicka in ett köpebrev som styrker köpet.

  • Har ni någon app?

    Ja, det har vi!

    Du som är kund hos oss kan ladda hem vår app för iPhone eller Android och där se bland annat de avtal du har hos oss, fakturainformation och förbrukningsstatistik.

  • Hur vet jag om jag ska beställa AirPatrol WiFi eller Nordic?

    Har du inte tillgång till trådlöst nätverk i fastigheten så väljer du modellen som heter Nordic, annars kan du välja WiFi. Tänk på att det behöver finnas mobiltäckning där du har din luftvärmepump.

    När du väljer Nordic behöver du köpa till ett SIM-kort. Det gör du i valfri affär som säljer mobiltelefoner.

    För att beställa AirPatrol loggar du in på Mina sidor.

  • Jag har ångrat mitt köp av AirPatrol, vad gäller?

    Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Du behöver informera oss, skriftligen eller muntligen, att du önskar frånträda köpet.

    Ditt meddelande anses ha lämnats den dag som du skickade det.

  • Vad gäller vid reklamation av AirPatrol?

    Du har 2 års garanti på produkten. Skulle den gå sönder kan du kontakta vår kundservice. Vi ser då till att AirPatrol skickar dig en ny produkt.

  • Vilka upphandlingar gör Skellefteå Kraft just nu?

    Skellefteå Krafts aktuella upphandlingar:

Till toppen
Powered by PageSpeed