Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:

Elförbrukningen i våra hushåll kan se väldigt olika ut, och det finns många faktorer som avgör hur hög din elförbrukning faktiskt är: storlek på bostaden, isolering, typ av uppvärmning och elektrisk apparatur spelar alla en stor roll i din totala förbrukning.

En ungefärlig uppskattad elförbrukning kan se ut som följande: 

  • Lägenhet: 2000 kWh (i huvudsak hushållsel)
  • Villa utan elvärme: 5000 kWh/år
  • Villa med direktverkande elvärme: 20 000 kWh/år

Variationerna är dock stora mellan hushållen.

Vid frågor rörande din elförbrukning så kan du kontakta ditt elnätsbolag

Är du inom vårt elnät? På Mina sidor hittar du enkelt information som rör din förbrukning. Du är givetvis varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.

 

 

All el vi levererar till privatkunder är 100% förnybar, vilket innebär att den är producerad från förnybara energikällor. Du kan läsa mer om elen du köper på vår hemsida.

 

Vi skickar information till dig med post, cirka två månader innan ditt fasta avtal löper ut. Om du vill bli informerad när ditt avtal löper ut via e-post så finns tillvalet under fliken ”notifieringar” på Mina sidor

Du kan hitta slutdatum på fakturaspecifikationen, i avtalsbekräftelsen och på Mina sidor. 

Glömt att teckna avtal?

Om du inte gjort ett aktivt val så går du per automatik över till vårt anvisade avtal. Vårt anvisade avtal är ett obundet rörligt avtal, utan några extra påslag eller kostnader. Du kan läsa mer om vårt anvisade avtal här.

Du hittar våra aktuella erbjudanden och avtal på Mina sidor, på vår hemsida och i appen.

Ja, Bra miljöval el finns att välja till på ditt elavtal.

Skellefteå Kraft har licens att använda Svenska Naturskyddsföreningens varumärke ”Bra miljöval” för märkningen av el. Som kund kan du få el märkt Bra Miljöval genom ett tillval på ditt ordinarie elavtal. En del av det du betalar går då till Bra Miljöval Fonder, som bidrar till projekt för energieffektivisering eller att åtgärda miljöskador i strömmande vatten.

För aktuellt pris och köp av Bra miljöval el kontaktar du Kundservice. 

100 % förnybar el

Hos Skellefteå Kraft får du alltid ett elavtal med 100 % förnybar el, läs mer om ursprungsmärkt el.

Skillnaden mellan fast och rörligt elpris ser ut som följande:

Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.

Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sedan den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.

Se vår film där vi förklarar skillnaden.

Din elkostnad består av två delar: elnätskostnad och elhandelskostnad.

Vilket elnätsbolag har jag?

Vilket elnätsbolag du är kund hos är geografiskt bestämt, och beror på var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.

Vad betalar jag för?

Ditt elnätsbolag äger och underhåller ledningarna i ditt område och ansvarar för att elen transporteras till din anläggning. Elnätsbolagens prissättning kontrolleras av Energimarknadsinspektionen.

Ska du flytta?

Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsbolaget som äger elnätet i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID och startdatum är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

Elhandel

Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elhandelsleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.

Vissa elföretag är enbart elhandelsföretag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsföretag.

Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.

Du kan säga upp ditt avtal via mejl eller direkt hos vår Kundservice. Vårt rörliga avtal har ingen uppsägningstid eller bindningstid. Det innebär att ditt befintliga avtal upphör automatiskt när du tecknar ett nytt avtal på samma anläggning. 

Dags att flytta?

Om du vill säga upp ditt elavtal för att du ska flytta så behöver du först och främst kontakta ditt elnätsbolag. Du läsa mer om hur en flytt går till här.

Vill du veta hur timpriserna på el ser ut idag och imorgon? Här kan du följa de aktuella elpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool.

Den senaste analysen av elprisets utveckling och om det aktuella läget på elmarknaden hittar du här – aktuellt på elmarknaden.

Mina sidor kan du som befintlig kund se över dina aktuella avtal, eller förnya ett avtal som är på väg att löpa ut.

 

 

Ja, absolut! Allt du behöver för att betala timpris är ett rörligt avtal med vårt kostnadsfria tillägg Timme för timme. Du hittar mer information här.

Om du har fler funderingar kring timpris och Timme för timme så är du varmt välkommen att kontakta Kundservice, som gärna besvarar dina frågor. 

 

 

 

2023-05-12

Elstöd till privatpersoner
Just nu pågår Försäkringskassans utbetalningar av elstöd till privatpersoner.
Den 9 juni ska de flesta fått pengarna på sitt angivna konto.

När pengarna betalats till dig ska det antingen stå ”Elstöd” eller ”Insättning” på ditt kontoutdrag hos banken.

Har du inte anmält ditt bankkonto till Swedbanks kontoregister sedan tidigare kan du få ditt elstöd på en utbetalningsavi.

På Försäkringskassans webbplats kan du läsa mer utbetalning av elstödet och hur du löser in eventuell utbetalningsavi.

Elstöd till företag
Den 8 maj beslutade regeringen om reglerna för elstöd till företag, organisationer och näringsidkare. Skatteverket kommer hantera detta elstöd.

Företag kommer kunna ansöka om elstöd via en e-tjänst hos Skatteverket som beräknas öppna den 30 maj 2023.

Elstödet baseras på förbrukningen oktober 2021 – september 2022. För att ha rätt till elstödet ska företaget ha sin anläggning (uttagspunkt) i elområde 3 eller 4.

På Skatteverkets webbplats kan du läsa mer om elstöd till företag.

2023-04-20

Försäkringskassan räknar med att betala ut elstöd 2 senast den 9 juni. Elstöd 2 omfattar privatpersoner i hela landet.

För en snabbare utbetalning bör du registrera ditt konto hos Swedbank före den 10 maj, om du inte redan gjort det.

Du som har pension från Pensionsmyndigheten får pengarna på samma konto som pensionen, om det inte finns ett annat konto i Swedbanks kontoregister. Om det inte finns något konto i Swedbanks kontoregister, hos Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten, så skickas en utbetalningsavi. Den kan lösas in gratis online på swedbank.se, eller på ett kontor hos Swedbank eller Sparbankerna. 

Försäkringskassan och Swedbank kommer inte att ringa upp, skicka sms eller skicka mail för att efterfråga kontouppgifter.

De som hade flera elnätsavtal den 31 december 2022 får en utbetalning per avtal, och pengarna kan komma olika dagar. En mindre grupp kommer att få vänta längre än den 9 juni på sina utbetalningar, detta på grund av manuella kontroller för att förhindra felaktiga utbetalningar. 

Om du får epost, brev eller telefonsamtal där kontouppgifter efterfrågas så ska du snarast avsluta kontakten, då det kan röra sig om bedrägeri. 

Du kan läsa mer på Försäkringskassans hemsida.

2023-03-13

Regeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att utbetala elstöd för november-december 2022.

För förbrukning över 18.000 kWh under november-december 2022 får man inte elstöd.

Läs mer på Försäkringskassans hemsida

Alla dödsbon förutom dödsbon som bedriver näringsverksamhet kommer att få del av elstödet för perioden november-december 2022.

Läs mer om detta på Regeringens hemsida

2023-02-28

Från och med 2023-02-28 kan du se ditt beräknade elprisstöd för november-december 2022 på Mina sidor.

När och vem som utbetalar stödet är fortfarande under utredning. 

2023-02-10

Regeringen har den 9 februari beslutat att även dödsbon ska få elstöd för perioden oktober 2021 – september 2022.

För mer information, se pressmeddelande från Regeringen.

2023-01-31

Elstöd: november- december 2022

Den 30 januari 2023 lämnar Svenska kraftnät in en ansökan till Energimarknadsinspektionen (Ei) om att få använda 10 miljarder kronor för att finansiera ytterligare ett elstöd.

Elprisstödet är en konsekvens av de höga elpriser under november och december 2022, och innebär att alla hushåll med eget elnätsavtal får ett ekonomiskt stöd. Hur stor ersättningen bli kommer at bero på hur mycket el man förbrukat under dessa månader, men också var i landet förbrukningen skett.

Elprisstödet kompenserar för 80 procent av den uppmätta elförbrukningen. Hushåll i elområde 1 och 2 får 90 öre per förbrukad kWh; i elområde 3, 126 öre och i elområde 4, 129 öre.

Läs mer här hos Svenska Kraftnät

Elstöd: 1 oktober 2021–30 september 2022 – utbetalning

Utbetalningarna av elstödet som gäller för perioden 1 oktober 2021–30 september 2022 kommer att börja utbetalas via Försäkringskassan den 20 februari och pågår i några dagar.

Det dröjer några bankdagar innan pengarna kommer in på kontot.
Alla frågor om utbetalningar av elstöd hänvisas till Försäkringskassan.

2023-01-10

  • Regeringen har föreslagit ett nytt elprisstöd som ska gå ut till hushåll i hela Sverige.
  • Stödet kommer bli baserat på perioden november och december 2022.
  • Det här elprisstödet planeras delas ut under våren 2023, efter utdelningen av det första elprisstödet.
  • Det är inte beslutat hur stort det här eventuella elstödet kommer att bli.

Vad händer nu:

  • Svenska kraftnät ska inkomma med en ny ansökan till Energimarknadsinspektion för perioden november – december 2022.
  • När Energimarknadsinspektionen godkänt ansökan går regeringen vidare och remitterar en förordning.
  • Regeringen planerar att besluta om förordningen under februari månad.

Det tidigare beslutade elprisstödet till elområde 3 och 4 är beräknat att bli  administrerat i februari månad. Regeringen kan idag inte säga närmare än ”till våren” när det bli aktuellt med utbetalning av det nya stödet för november-december 2022.
Det är heller inte beslutat hur mycket ett eventuellt elprisstöd kommer att bli.

2022-12-28

Regeringen har meddelat att det beslutade stödet endast kan bli utbetalt till privatpersoner och ger ett nytt uppdrag till Svenska kraftnät om att ansöka om ett nytt elstöd till näringsidkare och juridiska personer.

Svenska kraftnät har tagit del av det nya regeringsuppdraget. De kan inte säga någonting om detta stöd ännu.

Regeringen avser att inom en snar framtid återkomma med besked om när utbetalningarna till företag och andra organisationer kan ske.

Regeringen informerar 2022-11-30

Till en början kommer regeringen att hantera utbetalningen till hushållen först, till följd av Energimarknadsinspektionens beslut:

  • Första steget utbetalning till hushållen
  • Andra steget utbetalning till företag, andra organisationer och föreningar
  • Nu blir en förordning remitterad
  • Därefter fattar regeringen beslut om förordningen
  • Förordningen möjliggör för Svenska Kraftnät och Försäkringskassan att hantera utbetalningarna.

Utbetalning av elstödet

  • Försäkringskassan kommer att betala ut stödet till elkunderna
  • Om inget oförutsett inträffas så startar utbetalningarna i februari
  • Utbetalningarna till hushållen kommer att ske med automatik, kräver ingen ansökan.

2022-11-18

Detta är stödnivåerna som blivit framtagna:

  • SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
  • SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022.
  • SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset.

2022-10-27

Idag presenterade regeringen ett förslag på elprisstöd för perioden 2021-10-01 till och med 2022-09-30.
 
Det är både privatkunder och företagskunder i elområde 3 och 4 som får ta del av stödet. 
 
Det är Försäkringskassan som kommer att hantera utbetalning av elprisstödet. Hur och när det kommer att bli utbetalt vet vi inte än.

 

 

 

Ett elavtal består av två delar; ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Ett elnätsavtal är nödvändigt för att elen ska kunna transporteras till din anläggning. Kom ihåg att samma person behöver stå på både elnät- och elhandelsavtal. 

Geografiskt bestämt

Vilket elnätsbolag du tecknar elnätsavtal med är geografiskt bestämt, och beror på var i landet din anläggning finns. Bor du till exempel i Skellefteå, där Skellefteå Kraft äger och ansvarar för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.

Vad gör nätägaren? 

Som nätägare ansvarar vi för att bygga ut och underhålla elnätet i det område vi är verksamma i. Underhåll av elnätet genomförs kontinuerligt för att säkra elleveransen hem till dig.

Inget svenskt personnummer eller skyddad identitet

Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet, kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. För att kunna teckna avtalet kommer du behöva ange det kundnummer du har hos din elnätsägare.

Du hittar kundnumret på din elnätsfaktura eller genom att kontakta ditt elnätsbolag.

Du kan teckna avtal direkt på vår hemsida. Du är också varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig om du har frågor kring elavtal.

Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggnings-ID, områdes-ID samt vilket datum vi kan starta avtalet med dig. Vi rekommenderar att du själv kontaktar din leverantör för att säga upp ditt elavtal och för att ta reda på när du är fri att byta.

Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Vi anstränger oss alltid för att vara så tydliga som möjligt.

Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

Nyhetsmedia rapporterar att vissa energibolag har för avsikt att åberopa force majeure, vilket innebär att man häver kunders fasta elhandelsavtal. Skellefteå kraft har inga planer på att åberopa force majeure.

De flesta elhandelsföretag använder sig idag av ett så kallat volymvägt elpris.
Det innebär att vi köper in elen från Nord Pool varje timme där aktuella timpriset blir multiplicerat med mängden el som vi beräknar att våra kunder förbrukar samma timme.

I slutet av månaden räknas snittet av detta pris ut. Detta snittpris samt ursprungsgarantier utgör vårt inköpspris.

Våra kunders elförbrukning skiljer sig åt under dygnet, och timpriserna varierar. Det innebär att vårt snittpris (inköpspris) kan skilja sig från snittpriset på Nord Pool.

 

 

 

Vi betalar timpriser för elen vi köper in till våra kunder, oavsett vilken avtalsform du har hos oss. Vi köper in el enligt våra förbrukningsprognoser. I och med att våra kunders timförbrukning varierar utöver månaden så blir vårt snittpris (inköpspris) påverkat.

Om våra kunder förbrukat mer under de dyra timmarna så får vi således ett högre inköpspris än snittpriset på Nord Pool. Om våra kunder istället förbrukar mer under de billigare timmarna så får vi ett lägre inköpspris än Nord Pools snittpris.

 

Med tillvalet Min Stora Dag så skänker du 0,25 öre/kWh till Stiftelsen Min Stora Dag. Samtidigt skänker Skellefteå Kraft lika mycket pengar.

Stiftelsen Min Stora Dag blev grundad år 2000 för att ge allvarligt sjuka barn och unga extra kraft och glädje i en tuff vardag. Genom Stiftelsen får varje år omkring 5 000 personer som kämpar uppleva sin egen Stora Dag.

Du kan välja till Min stora dag oavsett om du väljer ett rörligt eller fast elhandelsavtal.

Du kan läsa mer om Min stora dag här.

Timpris, också kallat spotpris, är det pris vi elhandelsföretag köper in elen för. Priset blir justerat varje timme av den nordiska elbörsen Nord Pool, och ligger till grund för det pris du får på ett rörligt avtal. 

Timpriserna på Nord Pool omfattar inte kostnad för elcertifikat, påslag, energiskatt, övriga avgifter, moms och elnätskostnader.

Det är främst rörliga elavtal och timprisavtal som blir påverkade av timpriset.

Du kan teckna om ditt befintliga fasta avtal upp till 6 månader innan det löper ut. Du kan fortsätta med samma avtalsform som tidigare, eller byta till något som passar dig bättre för stunden. Vårt rörliga avtal har ingen bindningstid eller uppsägningstid, vilket innebär att du är fri att teckna ett nytt avtal när du vill. Du som redan är kund kan teckna om ditt avtal på Mina sidor och i vår app. 

När du tecknar om ditt avtal så är det alltid till dagens priser.

Du är också varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig att teckna om ditt avtal.

 

 

 

När du tecknar avtal med oss så godkänner du också våra villkor för avtalet. Det innefattar de allmänna avtalsvillkoren för el, samt våra särskilda avtalsvillkor.

Här kan du hitta våra avtalsvillkor.

Har du fler frågor? Då är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna besvarar dina frågor.

Du kan hitta vårt rörliga pris på din faktura, mina sidor, vår hemsida och i vår app. Kom ihåg att det rörliga pris som presenteras avser föregående månad.

Du kan också se var vårt rörliga pris legat historiskt sett. Det rörliga elpriset är angivet i öre/kWh exklusive elcertifikatsavgift, moms och påslag.

Är det timpriser du söker? Klicka här.

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du tecknar avtal med oss. Om du vill ångra ditt avtal så är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig.

Du kan också ångra ditt avtal igenom att fylla i vår blankett för ångerrätt. Du hittar vår postadress på blanketten. 

 

Tillsvidarepris, eller anvisat avtal, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Ett tillsvidarepris ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer.

Inga extra avgifter

Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset på vårt anvisade avtal. Vårt anvisade avtal är ett obundet rörligt avtal, utan några extra påslag eller kostnader. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.

Glömt att teckna avtal?

Du kan hitta våra aktuella erbjudanden och avtal på Mina sidor, på vår hemsida och i appen. Du är självfallet varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, som gärna hjälper dig att teckna avtal. 

Ja, du kan bryta ditt fasta avtal mot en avgift, allt enligt de allmänna avtalsvillkoren.
 
Avgiften blir beräknad utifrån kvarvarande längd på avtal, din årsförbrukning och det aktuella prisläget. Det tillkommer också en administrativ kostnad.
 
Du kan kontakta Kundservice om du behöver hjälp att räkna ut din avgiftsberäkning.