Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:
Om du ska företräda ett dödsbo behövs antingen ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar vilka efterlevande som finns eller en bouppteckning som visar dödsbodelägare. Dödsfallsintyg med släktutredning går att beställa hos Skatteverket.

Om du ensam ska representera dödsboet och göra förändringar behöver du få fullmakt från alla övriga efterlevande eller dödsbodelägare.

Dessa kan då fylla i vårt digitala fullmaktsformulär eller vår fullmaktsblankett.  för att ge dig fullmakt att göra förändringar för dödsboet.

Fullmaktsblankett kan du scanna in eller fota och mejla till: kundservice@skekraft.se.
Det går även bra att skicka den med post till:

Skellefteå Kraft
Kanalgatan 71
93180 Skellefteå

Om du som efterlevande är make/maka till den avlidna kan du företräda dödsboet utan fullmakt från övriga efterlevande.
Läs mer på kundforumet
Måste jag säja upp elavtalet hos er om jag ska byta elleverantör eller sköts det automatiskt?
Läs mer på kundforumet
Med hjälp av vår kostnadsfria tjänst får du en helt egen autopilot som spotprisoptimerar dina anslutna prylar åt dig – dygnet runt! På köpet bidrar du även till ett tryggare och stabilare elnät. Läs mer om Smart styrning på vår hemsida.
Läs mer på kundforumet
Jag planerar att skaffa solfångare och batteri som ska styras av Checkwatt, men jag kan inte finna att ni är ”godkända” som elhandelsbolag av Checkwatt.  Är det korrekt - eller kommer ni att bli accepterade?
Läs mer på kundforumet
Hej,
Vilken balansansvarig har ni i detta samarbete?
Läs mer på kundforumet
Jag undrar över pris på rörligt avtal, avser det pris som står angivet föregående månads pris eller är det snittpriset  på innevarande månad ?
Läs mer på kundforumet
Får jag den första fakturan i pappersform innan jag kan ställa om den till e-faktura eller autogiro?
Läs mer på kundforumet
Har du ett aktivt autogiro hos oss kan fakturan med förfallodatum 23-12-28 och 23-12-29 se obetald ut på Mina sidor och vår app, trots att vi dragit pengarna från ditt konto på förfallodatumet.

Orsaken är att vi har problem med bokföringen av autogirobetalningarna.

Vi beklagar detta och arbetar så mycket vi kan för att lösa problemet.
Läs mer på kundforumet
Betalar man moms för självproducerad el? Alltså minskad ersättning än vad som snittpriset anger.


Läs mer på kundforumet
Det kan vara 2 orsaker till detta.

1. I November var elpriset högre än vad Oktobers rörliga elpris var. Här kan du se utvecklingen av vårt inköpspris: https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/

Mer information om elmarknaden och vad som påverkar elpriserna hittar ni på: https://www.skekraft.se/privat/elavtal/aktuellt-pa-elmarknaden/

2. Då November var en kall månad så ökade förbrukningen för många, både på elen och fjärrvärmen.
Förbrukningen finns att se på sida 2 på dina fakturor och även på Mina sidor och i Appen.
Läs mer på kundforumet
Hej, vi har solceller och säljer elen till er samt har ett konsumtionsavtal. På senaste självfakturan för solsken överstiger den konsumtionsfakturan. Frågan är om vi behöver göra någon betalning?
Läs mer på kundforumet
Hej Skellefteå kraft !  
Jag har beställt ett batteri som ska anslutas mot Checkwatt.

Om ni är nätägare visst är det ändå fritt för oss kunder att välja vilken man vill på sitt elhandelsavtal (försäljning) ?

Mvh Jon
Läs mer på kundforumet
Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:

IBAN: SE7395000099604208983025, BIC: NDEASESS.

Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanumret
Läs mer på kundforumet
Komner ni att lägga in eBox smart inland de laddstationer man kan styra i er app?
Läs mer på kundforumet
Tecknar man timavtal betalar man enligt Nord Pools timpris.

För att räkna ut ditt timpriset gör vi på följande sätt:

Förbrukning kl 00.01 multipliceras med spotpris kl 00.00-01.00

Förbrukning kl 01.01 multipliceras med spotpris kl 01.00-02.00

Förbrukning kl 02.01 multipliceras med spotpris kl 02.00-03.00

Den uträkningen sker på dygnets alla timmar under en hel månad

Det vi gör sen är att addera summan vi har fått varje timme under hela månaden och sedan dividerar vi det med din totala förbrukning.

T.ex kan det se ut såhär:

1,3 kWh x 15,52 öre = 20.176

1,1 kWh x 10.25 öre = 11.275

2,2 kWh x 17,31 öre = 38.082

20.176 + 11.275 + 38.082 = 69,533 / 4.6 = 15.116

Det priset visas på fakturan. Priset är exklusive moms och kostnad för till exempel ursprungsgarantier, elcertifikat och eventuella påslag tillkommer enligt avtal.

För att se fakturaunderlag med alla timmars förbrukning och timpriser finns en rapport på Mina sidor som heter "El timmätt fakturaunderlag (rörligt elpris)". Den finns tillgänglig efter att vi fakturerat för perioden.
Läs mer på kundforumet
Om det är negativa timspotpriser får du betala för ditt överskott under den timmen.

Eftersom du får ersättning i form av nätnytta, påslag via mikroproduktionsavtalet och skattereduktion på 60 öre/kWh behöver det vara stora minuspriser för att du ska förlora på det.
Vi ser därför ingen anledning att slå av solcellsanläggningen då ersättningen per såld kWh i regel är högre än de fasta elnätskostnaderna så som elöverföring, energiskatt och kostnader för elhandelsavtalet.

Du sänker även din elkostnad genom att köpa mindre kWh om du producerar till egenanvändning.

Elpriserna behöver därför ligga på ett större minuspris för att du ska tjäna på att stänga av solcellerna.
Läs mer på kundforumet
Ja, i Nibe-avtalet ingår timmätning. Du ser det genom att det på din faktura står Avropat/timmätt rörligt elpris.
Läs mer på kundforumet
”Om du fått en faktura på 0 kronor så beror det oftast på att beloppet är under 100 kronor.”

Så varför har jag fått en faktura med ett belopp väl över 100kr som ändå säger 0kr?
Läs mer på kundforumet
Från och med 3 juli 2023 kan du få upp till 30 000 kronor i bidrag när du energieffektiviserar ditt hushåll.

Regeringen har nämligen beslutat att införa ett nytt bidrag för energieffektivisering i småhus.

Det gäller till exempel dig som ställer om genom att byta ut din direktverkande el mot en värmepump eller ansluter dig till fjärrvärmenätet istället.

Läs mer om bidraget och ansök hos Boverket.



Läs mer på kundforumet