Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:
Hej!
Vi vill byta konto för vårt autogiro. Hur går vi tillväga?
Mvh
Marie
Läs mer på kundforumet
Jag vill se min förbrukning dag för dag. Men det verkar inte möjligt! Gör jag fel?
Läs mer på kundforumet
För en smidigare betalning vid laddning på laddstationer kan du beställa en RFID-bricka. Vid laddning kommer kostnaden automatiskt dras från det kopplade konto - eller kreditkortet.  

I appen Tanka Energi kan du beställa en RFID-bricka och få den hemskickad kostnadsfritt. Till brickan kopplar du sedan konto- eller kreditkort.
Läs mer på kundforumet
Hej, jag vill betala mina fakturor via e-faktura så jag vill kolla hur jag anmäler detta så det fungerar?
Mvh Pontus
Läs mer på kundforumet
Dvs hur mycket vinst per kWh på timpriset tar ni ut.
Läs mer på kundforumet
Behöver jag skriva om avtalet när mitt nuvarande är rörligt
Läs mer på kundforumet
Jag undrar på jämförelsen med likvärdiga hushåll.  Hur jag vissa månader ligger 40% högre än jämförbara hushåll.  Trots jag är ensam och då verkar jämföras med hushåll med 2 personer.   Gör precis allt för att hålla nere förbrukningen med helt nya maskiner bl a.
Läs mer på kundforumet
Har du ett aktivt autogiro hos oss kan fakturan med förfallodatum 23-12-28 och 23-12-29 se obetald ut på Mina sidor och vår app, trots att vi dragit pengarna från ditt konto på förfallodatumet.

Orsaken är att vi har problem med bokföringen av autogirobetalningarna.

Vi beklagar detta och arbetar så mycket vi kan för att lösa problemet.
Läs mer på kundforumet
Hej har ni avtal så vi kan sälja stödtjänster med Green Balance? i se 3
Läs mer på kundforumet
Hej , hur lång tid tar det om vi säger upp vårat abonnemang tills våran hyresvärd kan ta över abonnemanget


Läs mer på kundforumet
I er app presenteras som default diagram som linjediagram. Det går via inställningar att välja mellan stapel eller linjediagram, dock måste man göra den inställningen varje gång.
Eftersom stapeldiagram ger den överlägset bästa presentationen är min fråga:
Kan ni ändra så att stapeldiagram blir default istället?
Läs mer på kundforumet
Ersättningen du får från oss är SPOT-timpris.

Snittet på ditt SPOT-timpris räknas ut på följande sätt:

Produktionen kl 00.00 multipliceras med spotpris kl 00.00
Produktionen kl 01.00 multipliceras med spotpris kl 01.00
Produktionen kl 02.00 multipliceras med spotpris kl 02.00

Sedan fortsätter det dygnets alla timmar under hela månaden.

Det vi gör sen är att addera summan vi har fått varje timme under hela månaden och sen dividerar vi det med din totala produktion.

T.ex kan det se ut så här:

1,3 kWh x 15,52 öre = 20.176
1,1 kWh x 10.25 öre = 11.275
2,2 kWh x 17,31 öre = 38.082

20.176 + 11.275 + 38.082 = 69,533 / 4.6 = 15.116 öre/kWh blir då snittpriset.

Under första året du har ditt mikroproduktionsavtal hos oss får du utöver SPOT-timpris även en ersättning på 2 öre/kWh.

Alla priserna är exklusive moms.
Läs mer på kundforumet
Under Maj och Juni pågår en aktiveringskampanj för lägenheter anslutna till fiber men som saknar aktiv tjänst.

Skellefteå Kraft Fibernät har anlitat KeySolutions AB för kampanjen
Bearbetning sker genom hembesök.

Tjänsteleverantören är den man tecknar eventuellt avtal med.
Skulle det vara att man önskar ångra ingått avtal så sker detta via tjänsteleverantören man tecknat.
Läs mer på kundforumet
Hej, har sålt mitt hus, hur gör jag med mitt avtal med er angående elen?/maria
Läs mer på kundforumet
Hur får man tag på fullmakts blankett ?
Läs mer på kundforumet
Jag vill dela anläggningsuppgifter med min man som bor på samma adress. Hur gör jag? Jag loggar bara in med bankid och har inget lösenord vad jag vet. Det gör att jag inte kan dela det här på webben.
MVH Ann
Läs mer på kundforumet
Om du ska företräda ett dödsbo behövs antingen ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar vilka efterlevande som finns eller en bouppteckning som visar dödsbodelägare. Dödsfallsintyg med släktutredning går att beställa hos Skatteverket. Bouppteckningen ska vara registrerad och godkänd hos Skatteverket.

Om du ensam ska representera dödsboet och göra förändringar behöver du få fullmakt från alla övriga efterlevande eller dödsbodelägare.

Dessa kan då fylla i vårt digitala fullmaktsformulär eller vår fullmaktsblankett.  för att ge dig fullmakt att göra förändringar för dödsboet.

Fullmaktsblankett kan du scanna in eller fota och mejla till: kundservice@skekraft.se.
Det går även bra att skicka den med post till:

Skellefteå Kraft
Kanalgatan 71
93180 Skellefteå

Om du som efterlevande är make/maka till den avlidna kan du företräda dödsboet utan fullmakt från övriga efterlevande.
Läs mer på kundforumet
Med hjälp av vår kostnadsfria tjänst får du en helt egen autopilot som spotprisoptimerar dina anslutna prylar åt dig – dygnet runt! På köpet bidrar du även till ett tryggare och stabilare elnät. Läs mer om Smart styrning på vår hemsida.
Läs mer på kundforumet