Sök frågor och svar

Energieffektivisering

  • Kan jag som har ett företag få hjälp med energieffektivisering?

    Ja, hos oss får du tillgång till vår spetskompetens både inom elhandel och energisparande till ditt företag. Våra energirådgivare jobbar alltid för att sänka dina totala energikostnader. Du kan göra stora ekonomiska besparingar på att optimera din energianvändning genom Skellefteå Krafts energitjänster.

  • Kan jag som privatperson få hjälp med energieffektivisering?

    I varje kommun finns det en energi- och klimatrådgivare. Du kan ringa eller skicka e-post till din kommun för att få kontakt med rådgivaren. Inriktningen på rådgivningen är opartisk, kostnadsfri samt teknikneutral. Du kan även läsa mer och hitta din kommunala energirådgivare hos Energimyndigheten.

Ladda elbilen

  • Bygger Skellefteå Kraft laddstolpar för elbilar?

    Ja, under en kommande period installerar vi 25 laddstolpar för elfordon. Ett tiotal kommer att sättas upp i Skellefteå med omnejd, inklusive flygplatsen, och resterande kommer att följa de mest trafikerade vägarna längs kusten och i inlandet.
     

  • Vad kostar det att ladda vid era laddstolpar för elbilar?

    Vi tar betalt per minut på våra laddstolpar. Exakta priser för den laddstolpe du befinner dig vid ser du på vår hemsida.

  • Vad behöver jag för att kunna använda era laddstolpar?

    För att ladda din elbil vid en av våra laddstolpar behöver du registrera ett konto på vår portal.

    Du kommer då inom kort att få hem en RFID-bricka som du kopplar till ett betalkort. Brickan är helt gratis och bör nå dig inom fem arbetsdagar efter beställningen, som du också gör på samma sida som ovan.

  • Vad gör jag om jag har problem att ladda min bil vid era laddstolpar?

    Om du har problem med att ladda din elbil vid våra stolpar så kan du kontakta Charge & Drives kundservice på 020-77 27 10.

  • Vilka typer av ladduttag för elbilar erbjuder ni?

    Ladduttagen för elbilar som vi erbjuder är, CHAdeMO, CCS, Type 2 och Schuko.

  • Var har Skellefteå Kraft laddstolpar för elbilar?

    Skellefteå Krafts laddstolpar för elbilar finns i Västerbotten.

  • Var kan jag använda min RFID-bricka för att ladda elbilen?

    Din RFID-bricka fungerar på alla Charge & Drive-laddstationer i Norden, men det finns undantag. Har du exempelvis en RFID-bricka från Elbilsföreningen i Sverige så fungerar den bara i Sverige.

  • Vad är skillnaden mellan en snabbladdare och QT Infraladdare?

    Skillnaden handlar om hur mycket effekt laddaren kan ge. Exempelvis brukar man tala om snabbladdare i de fall laddaren kan ge 100 kW. Om vi tänker oss en vanlig elbil som har ett batteri på 30 kWh så tar det ca 20 minuter att fylla detta batteri från tomt till fullt med en snabbladdare. Utöver snabbladdare parat man idag om semisnabba laddare på ca 20 kW, med dessa tar det beroende på bilen allt från 1 timme till 5 timmar att ladda en vanlig elbil.

    Skellefteå Kraft kommer utöver snabbladdare och semisnabbladdare att erbjuda företag att köpa vad vi kallar infraladdare. Dessa har en låg effekt om 2.4 kW och är tänkt att främst ladda hybridbilar såsom Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV, även underhållsladdning av elbilar fungerar utmärkt. Infraladdaren är tänkt att stå på vanliga parkeringsplatser och möjliggör att på 4 timmar fylla en hybridbils batteri, eller fylla elbilens batteri så att man enkelt tar sig hem.

    Alla elbilstillverkare skickar med bilen alltid en enkel form av laddare, denna passar utmärkt att ansluta till Skellefteå Krafts infraladdare.

  • Vad är fördelen med QT Infraladdare jämfört med en vanlig motorvärmarstolpe?

    Med Skellefteå Krafts infraladdare behöver ett företag inte välja mellan motorvärmare eller elbilsladdare. Man får med andra ord två tjänster i ett. Skellefteå Krafts infraladdare styrs dessutom av kundens mobiltelefon och möjliggör bekvämare och enklare tidsstyrning av motorvärmare och elbilsladdning. Dessutom kan använd energi mätas och debiteras.

  • Finns det inte en risk att säkringen överbelastas om jag samtidigt laddar bilen och har igång motorvärmaren?

    Elbilar värms huvudsakligen från det inbyggda batteriet och behöver således sällan motorvärmare. Med elbilen följer i stort sett alltid en enklare laddare avsedd för Schukouttag. Genom att använda denna medföljande laddkabel förhindras eventuella problem med för högt effektuttag. I de fall kunden använder fel kabel så har Skellefteå Krafts infraladdare en inbyggt automatsäkring som utlöser i de fall effektgränsen överstigs.

  • Hur lång tid tar det att ladda batteriet fullt med QT Infraladdare?

    Skellefteå Krafts infraladdare kan ge 2,4 kW och detta betyder följande laddtider från tomt batteri:

    Hybrider (10 kWh) 4 timmar.
    Nissan Leaf (30 kWh) 12,5 timmar.

  • Jag är varken företagare eller bor i bostadsrätt, men ändå intresserad av att köpa en QT Infraladdare. Hur gör jag?

    Skellefteå krafts infraladdare säljs endast till företagskunder eller Bostadsrätter i nuläget. Skellefteå Kraft rekommenderar övriga kunder att inköpa en sk Wallbox.

  • Hur mycket kostar en QT Infraladdare?

    Cirka 7500 kronor exklusive moms för de som köper minst fyra stycken, varje infraladdare innehåller två uttag och kan försörja två bilar.

  • Tillkommer det några ytterligare kostnader vid köp av QT Infraladdare?

    Uppstartskostnad samt månadsavgift tillkommer, men de är i sammanhanget blygsamma och ytterst konkurrenskraftiga.

  • Var vänder jag mig om jag har frågor om eller får problem med QT Infraladdare?

    Som kund kan man alltid vända sig till Skellefteå Kraft och ansvarig säljare. I projektet kommer en ansvarig hos kunden att utses och dialog kan löpa direkt mellan kunden och QT systems.

  • På vilket sätt bidrar QT Infraladdare till en hälsosammare miljö?

    En kall motor släpper ut stora mängder miljö- och hälsofarliga ämnen så om motorn är varm när den startas så minskas utsläppen. Genom att du enkelt via en app kan styra och ändra vilka tider som motor-/kupevärmaren ska vara igång så kan du spara både pengar och miljö.

    Som elbilsladdare bidrar Skellefteå Krafts infraladdare till omställningen mot klimatneutral fordonsflotta vilket signifikant påverkar välden.

Elavtal

  • Vad är det för el jag köper av er?

    All el som vi levererar till privatkunder är el från förnybara energikällor.

  • Energiskattereduktion

    Förbrukar ni el i datorhall, i yrkesmässig växthusodling eller har ert företag tillverkning i industriell verksamhet? Då har ni möjlighet att få lägre energiskatt på en del av förbrukningen. Ni betalar då 29,5 öre/kWh oavsett geografiskt läge och kan sedan ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst. För att vi ska kunna fakturera rätt energiskatt måste ni som normalt sett har rätt till avdrag på 9,6 öre/kWh meddela oss om detta.

    Om vi fakturerat er felaktig energiskatt har vi rätt att efterdebitera er mellanskillnaden samt eventuella avgifter och räntor.

    För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.

  • Hur håller jag koll på när mitt avtal löper ut?

    Innan ditt avtal löper ut så skickar vi information om det till dig med post. Om du har en epostadress registrerad hos oss så kommer vi istället att skicka information om att ditt avtal löper ut till den epostadressen.

  • Jag har Veterankortet, har ni ett bra erbjudande med dem?

    Ja, Skellefteå Kraft erbjuder en kampanj med ett förmånligt elavtal där vi genom Veterankortet stöttar Svenska Soldathemsförbundets stödfond med 500 kronor för varje tecknat elavtal. Klicka för att komma till kampanjen.

  • Har Skellefteå Kraft ett samarbete med Svenska soldathem?

    Ja, det finns ett samarbete där du kan stödja Svenska Soldathemsförbundets stödfond för utlandsveteraner genom att bli elkund hos Skellefteå Kraft. Läs mer här.

  • Kan jag köpa Bra miljöval el till mitt elavtal?

    Skellefteå Kraft erbjuder Bra miljöval el som komplement till sina elavtal. Läs mer om Bra miljöval el. Vill du köpa till Bra miljöval el så kan du kontakta Kundservice. Skellefteå Kraft levererar egenproducerad el från vind- och vattenkraft till både privatpersoner och företag utan att man betalar extra för det.

  • Vad är Bra miljöval el?

    Det är el som kommer från förnybara källor som uppfyller Svenska naturskyddsföreningens krav.

  • Har Skellefteå Kraft ett samarbete med Mäklarhuset?

    Ja, när du säljer eller köper en bostad genom fastighetsmäklaren Mäklarhuset erbjuds du ett förmånligt elavtal. Fråga din mäklare om det som hjälper dig i samband med fastighetsaffären. Läs mer om våra olika samarbeten.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • Är Skellefteå Kraft en anvisningsleverantör av el?

    Ja det stämmer. Skellefteå Kraft ansvarar för elnätet i Skellefteå, Norsjö, Malå och Robertsfors. Dessutom har vi ansvaret för delar av elnätet i Vindeln, Arvidsjaur, Piteå och Lycksele. Totalt är vårt elnät 10 897 km långt – nästan 1 100 mil.

    När du flyttar in i det elnät vi ansvarar över blir vi en så kallad anvisningsleverantör. Det innebär att du får ett anvisningspris som är detsamma som vårt ordinarie rörliga elpris.

    Det finns ett flertal energibolag som tar ut oskäligt höga anvisningspriser, vi tillhör inte en av dessa.

    2014 valde Skellefteå Kraft att ta bort det höga anvisningspriset (som kallades tillsvidarepris) därför att vi inte ansåg det skäligt att ta mer betalt av de kunder som inte gör aktivt val av elavtal.

    Betala inte mer för elen än vad du behöver.

     

  • Vad är skillnaden mellan fast och rörligt elpris?

    Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.

    Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sen den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.

    Se vår film där vi förklarar skillnaden.

  • Skillnaden mellan elnät och elhandel

    Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.

    Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsföretaget. Vilket elnätsföretag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsföretag.

    Elnätsföretaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsföretag kontrolleras alla elnätsföretags prissättning av Energimarknadsinspektionen.

    Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

    Elhandelsavtalet kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det här är elavtalet där du betalar för elen du förbrukar.

    Vissa elhandelsföretag säljer bara el och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsleverantör.

    Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.

  • Energiskatt för jordbruk, skogsbruk och vattenbruk

    Du som bedriver jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk yrkesmässigt ska från och med 1 januari 2017 betala 29,5 öre/kWh i energiskatt. Du kan sedan, som tidigare, ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.

    För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.

  • Hur gör jag för att teckna elavtal?

    Du kan antingen teckna elavtal direkt här på vår hemsida eller genom att kontakta vår kundservice på telefon 0910-77 25 50. Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggningsID samt nätområdesID.

  • Vad händer när mitt elavtal löper ut?

    Vi kommer att skicka dig en påminnelse om att avtalet löper ut i god tid så att du har tid på dig att göra ett nytt val. Du kan då sedan teckna nytt avtal antingen direkt på Mina sidor eller genom att kontakta kundservice.

    Om du mot all förmodan skulle glömma att göra ett nytt val så får du ett obundet rörligt avtal hos oss.

  • Behöver jag säga upp mitt nuvarande elavtal när jag blir kund hos er?

    I regel behöver du själv inte säga upp ditt befintliga elavtal när du blir kund hos oss. När du tecknar elavtal med oss hjälper vi dig med det praktiska kring bytet av elleverantör.

    Vi rekommenderar ändå att du själv kontaktar nuvarande elleverantör och meddelar dem att du ska byta. I vissa fall kan en personlig uppsägning behövas av dig.

    Kontakta oss på Kundservice; 0910-77 25 50 eller kundservice@skekraft.se, för råd och hjälp om vad som gäller för dig och ditt elavtal.

  • Hur tecknar jag om mitt avtal?

    Om du redan är kund hos oss så kan du teckna om ditt avtal genom att logga in på Mina sidor och sedan klicka på Mina erbjudanden. Det går naturligtvis även bra att kontakta oss via telefon eller mejl så hjälper vi dig att teckna om avtalet.

  • Hur långt i förväg kan jag teckna om mitt avtal?

    Om du har ett fast avtal så kan du upp till 6 månader innan avtalet löper ut teckna dig för ett nytt fast avtal. Då får du priset som är den dagen du tecknar avtalet, men avtalet börjar gälla när ditt gamla avtal löpt ut.

  • Vilka villkor gäller för mitt avtal?

    När du tecknar avtal med oss så godkänner du också villkoren för avtalet, både de allmänna avtalsvillkoren för el samt våra särskilda avtalsvillkor. Här kan du hitta våra avtalsvillkor. Har du mer frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.

  • Måste man ha ett elavtal?

    Oavsett om du gör ett val eller inte så får du ett elavtal. Hos oss får du automatiskt ett obundet rörligt avtal när du inte gjort något val. Om du hellre vill ha en annan avtalsform så bör du alltså göra ett val. Se vilket avtal som passar dig bäst.

  • Var hittar jag det rörliga priset?

    Det rörliga priset ändras varje månad och det går inte att veta i förväg vad priset kommer att bli. Du kan se hur det rörliga priset har legat historiskt sett, vi visar där våra historiska inköpspriser månad för månad. Det går även att se timpriserna på Nordpool, den nordiska elbörsen.

  • Jag har tecknat avtal men ångrat mig, vad ska jag göra?

    Om du har tecknat avtal med oss så har du 14 dagars ångerrätt. Kontakta oss via mejl eller på telefon 0910-77 25 50 för att ångra ditt avtal.

  • Vad är tillsvidarepris?

    Tillsvidarepris, eller anvisat avtal som det ibland kallas, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Tillsvidarepriset ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer. Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset så hos oss hamnar du automatiskt på ett rörligt pris utan bindningstid om du inte har gjort något val. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.

  • Kan jag lösa mitt tidsbestämda avtal?

    Ja, om du har ett tidsbestämt avtal kan du lösa det mot en avgift, allt enligt de allmänna avtalsvillkoren.
    Avgiftsberäkningen görs utifrån kvarvarande längd på avtal, årsförbrukning och det aktuella prisläget samt en administrativ kostnad.
    För mer info och hjälp med uträkning kontakta kundservice på 0910-77 25 50

Elnät

  • Jag ska gräva på tomten, vad behöver jag göra då?

    Planerar du att gräva på din tomt eller någon annanstans där det kan finnas ledningar bör du alltid ta reda på var våra el-, fjärrvärme- och fiberledningar är placerade innan du sätter igång. Allt för att minska risken att skada någon ledning.

    För att få ledningarna utsatta i tid beställer du ledningsanvisning fem arbetsdagar innan grävningen påbörjas. Du gör beställningen antingen genom att ringa Geomatikk, som utför ledningsanvisning på uppdrag av oss, på 026-12 35 00, skicka ett mejl till dem eller gå in på Ledningskollen.

  • Jag ska fälla ett träd som är nära en elledning, hur går jag till väga?

    Om du ska fälla ett träd som står nära en elledning så kan vi vara med vid fällningen och bevaka så att trädet fälls på ett säkert sätt. Dock vill vi att du fäller det själv, eller anlitar ett proffs. Den som ska fälla trädet kan även göra det utan vår medverkan om det känns säkert. Använd i så fall lämpliga hjälpmedel för att styra trädet.

    Om du vill beställa trädbevakning som det kallas så gör du det genom att ringa telefon 0910-77 25 50.

  • Hur gör jag för att avsluta abonnemanget och ta bort elmätaren helt?

    Om du vill avsluta en befintlig elanslutning behöver vi en skriftlig uppsägning minst en månad innan elanslutningen ska upphöra. När vi tagit emot uppsägningen monteras elmätaren och elledningar ner och kopplas bort från elnätet. Detta gör vi utan kostnad. Vill du ansluta fastigheten till elnät igen så gäller reglerna för nyanslutning. För att anmäla uppsägning av elanslutning behöver du fylla i blanketten Uppsägning av elanslutning. Har du frågor kan du kontakta oss via telefon på 0910-77 25 50.

  • Var kan jag få information när det är strömavbrott?

    Under driftinformation hittar du information om aktuella strömavbrott och driftstörningar. Du kan även ringa felanmälan på telefon 020-77 27 00. Där nås vi dygnet runt.

    Du kan även kontakta oss via Facebook som uppdateras löpande vid strömavbrott, följ oss gärna där.

  • Vad ska jag göra om det blir strömavbrott?

    Om du drabbas av ett strömavbrott ska du börja med att kontrollera säkringarna i proppskåpet och mätarskåpet, kolla eventuellt jordfelsbrytaren samt titta ut och se om det lyser hos grannarna. Sedan kan du ringa vår felanmälan på telefon 020-77 27 00 där någon svarar dygnet runt. Långa strömavbrott är ovanliga, men det kan ändå vara bra att vara förberedd. Läs mer om hur du förbereder dig för ett strömavbrott.

  • Hur fungerar det med ersättning efter strömavbrott?

    Om ett strömavbrott har varit längre än 12 timmar så har du enligt lagen rätt till ersättning. Ersättningen betalas ut per automatik på din elfaktura. Här kan du se hur mycket ersättningen är. Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och din beräknade årliga nätkostnad. Lägsta ersättningsnivå är 900 kronor i de fall vi inte tillämpar så kallad jämkning.

    Jämkning innebär vi gör en sänkning på ersättningsbeloppet efter ett strömavbrott. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas:

    1. Om skyldigheten att betala är oskäligt betungande för elnätföretaget.
    2. Om överföringen av el har behövt försenas för att inte utsätta elnätföretagets arbetstagare för betydande risker.

     

    Du behöver inte ansöka om ersättning. Vi betalar ut ersättningen per automatik genom avdrag på fakturan inom sex månader från avbrottsmånaden.

    Har du frågor om avbrottsersättning så kan du ringa kundservice på telefon 0910-77 25 50.

  • Kan jag ändra storlek på mätarsäkringen?

    Om du vill byta till större eller mindre mätarsäkring inom intervallen 16 Ampere - 25 Ampere så kontaktar du en elinstallatör som utför ändringen. Elektrikern kommer sedan att skicka in papper på detta till oss och då ändrar vi i våra system. Om du vill ändra till en mätarsäkring större än 25 Ampere vill vi att du kontaktar oss på telefon 0910-77 25 50.

  • Vad kostar det att dra in el?

    Kostnaden för en ny anslutning av el beror på olika faktorer, bland annat vilket arbete som behöver göras och vilken mätarsäkring du behöver. Du kan läsa mer om hur det fungerar med en nyanslutning. Du kan även kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 för att få en offert.

  • Vad betalar jag för mitt elnätsabonnemang?

    Ditt elnätspris består av en fast del, en rörlig del samt myndighetsavgifter. Den fasta delen beror på hur stor huvudsäkring du har. Se hela prislistan för elnätsabonnemang.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • När det går en säkring

    Om enbart delar av huset är utan ström ligger problemet inom fastigheten. Oftast handlar det om en säkring som gått, och det är en enkel sak själv att kontrollera och åtgärda. Kontrollera därför säkringar och huvudsäkringarna innan ni kontaktar oss.

    Oftast är de säkringarna inom systemet som går, men det finns också huvudsäkringar till en fastighet eller en lägenhet. Även dessa kan gå av olika anledningar. Säkringarna för elen in till huset eller lägenheten är ofta placerade i ett säkringsskåp utanför bostaden.

    Tips!

    Ibland åker inte den färgade brickan i botten på porslinssäkringar ut ordentligt. För att vara på säkra sidan, prova då att byta ut den aktuella säkringen för att kontrollera.

    Ett ytterligare bra tips är att lära sig sitt egna elsystem i hemmet. Om du redan på förhand vet vilka säkringar som leder till vilka maskiner så underlättar det felsökningen.

  • Är Skellefteå Kraft en anvisningsleverantör av el?

    Ja det stämmer. Skellefteå Kraft ansvarar för elnätet i Skellefteå, Norsjö, Malå och Robertsfors. Dessutom har vi ansvaret för delar av elnätet i Vindeln, Arvidsjaur, Piteå och Lycksele. Totalt är vårt elnät 10 897 km långt – nästan 1 100 mil.

    När du flyttar in i det elnät vi ansvarar över blir vi en så kallad anvisningsleverantör. Det innebär att du får ett anvisningspris som är detsamma som vårt ordinarie rörliga elpris.

    Det finns ett flertal energibolag som tar ut oskäligt höga anvisningspriser, vi tillhör inte en av dessa.

    2014 valde Skellefteå Kraft att ta bort det höga anvisningspriset (som kallades tillsvidarepris) därför att vi inte ansåg det skäligt att ta mer betalt av de kunder som inte gör aktivt val av elavtal.

    Betala inte mer för elen än vad du behöver.

     

  • Vad går elnätsavgiften till?

    En trygg och säker leverans med få avbrott kräver ett modernt och välunderhållet elnät. Varje år gör vi stora investeringar för att göra elnätet mer tåligt mot väder och vind. Den elnätsavgift du betalar går till att förnya och förbättra vårt elnät.

  • Vad får investeringarna som görs i elnätet för effekt?

    De satsningar vi gjort har resulterat i färre och kortare avbrott. Vi planerar att fortsätta med kvalitetshöjningarna inom vårt nätområde och installera ny teknik för bättre kommunikation, övervakning, styrning och automatik i elnätsdriften.

  • Varför har elnätsavgiften ökat de senaste åren?

    Samhället är idag mycket känsligare för strömavbrott vilket har fört med sig att kraven på elnätet har ökat både från kunder och myndigheter. Utöver vår satsning på investering och underhåll har vi också ändrat vår prissättning. Under 2012 gjorde vi en utredning som visade att de stora kunderna bar en större del av nätets kostnader än de små villa- och lägenhetskunderna. Från och med 2013 är fördelningen av kostnader mer rättvis i förhållande till hur nätet nyttjas. 2016 var prishöjningen lika för alla säkringskunder, det vill säga 1,2 procent på den fasta avgiften. Den rörliga nätavgiften har inte höjts sedan 2013.

  • Får elnätsbolagen själva bestämma sina priser?

    Nej, riktigt så fungerar det inte. Genom elnätsregleringen är det Energimarknadsinspektionen, Ei, som i förväg fastställer hur stora intäktsramar elnätsbolagen får, det vill säga vilka priser som får tas ut av kunderna. Vår prissättning ligger inom den intäktsram vi har blivit tilldelade.

  • Varför har elnätsbolagen olika nätpriser

    Det finns 160 lokala elnätsägare i Sverige, vi är en av dem. Vårt elnät är cirka 1300 mil långt och består av både stadsnät och landsbygdsnät. Ett landsbygdsnät har färre kunder per meter ledning än ett stadsnät. Underhållskostnaden fördelas på kunderna vilket gör att det blir dyrare per kund i ett landsbygdsnät. Eftersom antalet kunder per meter ledning varierar mellan elnäten kan man inte rättvist jämföra priser mellan olika elnätsbolag.

  • Kan jag få hjälp med felsökning vid strömavbrott?

    Oftast varar strömavbrottet bara en kort stund. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka strömmen så snabbt det bara går. Om avbrottet blir längre är det några saker du kan kontrollera:

    • Att alla säkringar är hela, även huvudsäkringarna som ofta sitter bredvid mätaren
    • Har du en jordfelsbrytare – kontrollera att den inte har löst ut
    • Lyser det hos grannarna?

    Om det fortfarande inte fungerar efter att du har gjort denna kontroll kan vi komma hem till dig. Om felet visar sig vara i din anläggning och inte på elnätet skickar vi en faktura på 2500 kr för utryckningen. Du kan också välja att kontakta en elinstallatör.

  • Hur fungerar min elmätare?

    Vi har samlat manualer till några av våra vanligaste elmätare här: se manualer.

  • Vem åtgärdar felet vid strömavbrott?

    Vid strömavbrott kan du träffa på både Skellefteå Krafts personal och personal från vårt helägda underhållsbolag Energiservice, som jobbar med att åtgärda problemet.

  • Skillnaden mellan elnät och elhandel

    Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.

    Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsföretaget. Vilket elnätsföretag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsföretag.

    Elnätsföretaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsföretag kontrolleras alla elnätsföretags prissättning av Energimarknadsinspektionen.

    Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

    Elhandelsavtalet kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det här är elavtalet där du betalar för elen du förbrukar.

    Vissa elhandelsföretag säljer bara el och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsleverantör.

    Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.

  • Hur beställer jag byggström till en tillfällig elanslutning?

    När du behöver en tillfällig elanslutning under en begränsad tid, till exempel byggkraft eller byggström, kontaktar du både oss och en behörig elinstallatör.

Mina Sidor

  • Hur loggar jag in på Mina sidor?

    Du loggar in på Mina sidor med BankID, mobilt BankID eller användarnamn och lösenord. Om du inte har loggat in på Mina sidor tidigare så använder du ditt personnummer som användarnamn och ditt kundnummer som lösenord. Om du har valt ett eget användarnamn och lösenord tidigare så använder du det.

  • Jag kommer inte ihåg mitt lösenord till Mina sidor

    Om du inte kommer ihåg vilket lösenord du har registrerat så kan du klicka på ”Har du glömt ditt lösenord?”. Fyll sedan i ditt användarnamn samt din e-postadress så kommer du inom några minuter få ett e-postmeddelande med instruktioner om hur du får ett nytt lösenord. Du måste använda samma e-postadress som du använt tidigare när du besökt Mina sidor.

  • Hur kan jag se statistik över min förbrukning?

    Om du loggar in på Mina sidor kan du se statistik på din förbrukning per år och per månad. Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde kan du även se dina mätvärden dag för dag.

  • Hur ser jag mina gamla fakturor?

    Om du klickar på Se alla fakturor så hittar du dina fakturor för de senaste 18 månaderna. Om du vill se fakturor för en kortare eller längre tidsperiod så går du in under Mitt konto -> Avancerade inställningar. Högst upp där kan du ändra för hur många månader tillbaka du vill se fakturor.

  • Var ändrar jag mina inloggningsuppgifter?

    För att ändra dina inloggningsuppgifter så klickar du på Mitt konto uppe i högra hörnet. Välj sedan Kontoinställningar. I kolumnen längst till vänster kan du sedan ändra din mejladress, ditt användarnamn och ditt lösenord. Där kan du även lägga till en koppling med ditt personnummer för att kunna logga in med ett befintligt BankID.

  • Hur gör jag för att se mina avtalspriser inklusive moms?

    Standardinställningen är att avtalspriserna på Mina sidor visas inklusive moms för privatpersoner. Om du vill ändra till exklusive moms, eller byta tillbaka så du ser dem inklusive moms, så går du in under Avancerade inställningar som du hittar i menyn under Mitt konto.

  • Hur skaffar jag BankID/mobilt BankID?

    Du beställer BankID eller mobilt BankID via din Internetbank. Kontakta din bank vid frågor kring hur du gör beställningen.

  • Varför fungerar det inte att logga in med BankID?

    Om du inte lyckas logga in med BankID så kan det vara så att du inte har BankID eller mobilt BankID. Du behöver då beställa det via din internetbank.

    Det kan också vara så att din användare saknar koppling till ett befintligt BankID. Logga då först in på Mina sidor som vanligt med ditt användarnamn och lösenord.

    Under Mitt konto - kontoinställningar så kan du sedan fylla i ditt personnummer för att koppla det mot ett BankID. Du kan också kontakta Kundservice för att få hjälp att göra kopplingen.

Flytt

  • Vad händer med mitt elavtal när jag flyttar?

    När du har registrerat din flytt hos elnätsbolaget så kommer vi automatiskt få ett meddelande om det och avtalet med oss avslutas då samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om. Du kan självklart ta med dig ditt avtal till din nya adress om du vill. För att göra det är det enklast om du kontaktar oss via telefon 0910-77 25 50.

  • Hur ska jag anmäla min flytt?

    Om du bor inom Skellefteå Krafts nätområde ska du anmäla din flytt till oss senast 30 dagar innan du flyttar ut. Flyttanmälan kan du göra både på Mina sidor eller genom att kontakta kundservice. Om du bor i en hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala el under uppsägningstiden. Bor du utanför vårt elnätsområde så behöver du göra anmälan till ditt elnätsbolag samt till oss om du vill ta med ditt avtal dit du ska flytta. Läs mer eller se vår film där vi förklarar hur det går till med elavtalet vid en flytt.

  • Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?

    Nej, det kan du inte. Om du bor inom vårt elnätsområde och har glömt att anmäla flytten till oss så ska du göra det så fort som möjligt. Det kan ta upp till 30 dagar innan vi kan göra en slutavläsning. Till dess är det du som är betalningsansvarig för elen som används i bostaden.

    Om du bor utanför vårt elnätsområde så behöver du kontakta ditt elnätsbolag för att få veta hur deras rutiner kring flyttningar ser ut.

  • Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?

    Om du inte anmäler din utflytt i tid står du som betalningsansvarig för elanläggningen fram till dess att flytten har registrerats och elmätaren har lästs av.

  • Kostar det något att göra en flyttanmälan?

    Hos oss på Skellefteå Kraft kostar det inget att göra en flyttanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det kosta, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.

  • Hur gör jag med fjärrvärmen när jag ska flytta?

    Anmäl flytten till Kundservice minst 30 dagar i förväg genom att ringa telefon 0910-77 25 50. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden. Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.

  • Jag ska flytta och vill avsluta bredbandet.

    När det gäller bredbandstjänster såsom internet, tv och telefoni meddelar du det direkt till din tjänsteleverantör. Avser du inte flytta med dina tjänster till din nya adress gör du en uppsägning på skekraft.net eller till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid för tjänsten/tjänsterna.

Fjärrvärme

  • Kan jag ha fjärrvärme där jag bor?

    Ring kundservice på telefon 0910 – 77 25 50 så får vi kontrollera om det finns fjärrvärme i området. När vi har fått en konkret förfrågan av dig gör vi en kalkyl på aktuell anslutning. Om vi bedömer att en anslutning kan göras får du kostnadsberäkning och offert av oss, så att du i lugn och ro kan ta ställning till om du vill ansluta dig.

  • När behöver cirkulationspumpen bytas?

    En cirkulationspump håller i cirka 10-15 år.

  • Hur gör jag med fjärrvärmen när jag ska flytta?

    Anmäl flytten till Kundservice minst 30 dagar i förväg genom att ringa telefon 0910-77 25 50. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden. Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.

  • Vad kostar fjärrvärme?

    Fjärrvärmepriset består av ett energipris och ett effektpris. Priset varierar lite beroende på var du bor, läs mer om vad fjärrvärmepriset är.

  • Jag har problem med min fjärrvärmeanläggning, vad ska jag göra?

    Vi lämnar två års garanti på din fjärrvärmecentral. Om det uppstår problem vid något tillfälle har du tillgång till värmemarknadens bästa och snabbaste service. Vår affärsidé är att sälja värme, inte ny utrustning, så vår uppgift är att se till att din fjärrvärmecentral fungerar som den ska. Kontakta Kundservice på telefon 0910-77 25 50 så hjälper vi dig. Om du vill ha extra trygghet efter att garantitiden gått ut kan du teckna ett serviceavtal.

  • Vad är serviceavtal?

    Fjärrvärme är en bekväm uppvärmningsform som i stor utsträckning sköter sig själv. Men du kan även teckna ett serviceavtal, så är du extra trygg om något oförutsett skulle hända. Du meddelar då bara eventuella fel på din fjärrvärmecentral till oss, så felsöker vi och åtgärdar problemet. Ring kundservice på telefon 0910-77 25 50 för att teckna ett serviceavtal, det kostar från 45 kronor i månaden.

  • Hur säger jag upp fjärrvärmen?

    Avtalstiden för fjärrvärmeleverans är 1 år efter drifttagning och därefter är det 3 månaders uppsägningstid. Om du vill säga upp fjärrvärmen kan du kontakta kundservice via mejl eller på telefon 0910-77 25 50.

  • Hur räknar ni fram debiteringsgrundande effekten?

    Den debiteringsgrundande effekten är den effekt som behövs för att tillgodose din villas maximala behov av värme, alltså den mängd energi per sekund som måste tillföras fastigheten den dag på året då förbrukningen är som störst. Debiteringsgrundande effekt räknas fram genom att din energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) för december, januari och februari delas med ett kategorital (K), som för villor är 940. Den framräknade effekten avrundas till jämna kilowatt (kW).

    Se hela omräkningen av debiteringsgrundande effekten.

  • Var hittar jag modell och fabrikat på min fjärrvärmecentral?

    Du hittar ofta leverantörsnamnet på utsidan av den vita kåpan eller luckan. Modellbeteckningen hittar du på märkt skylt som ofta sitter på bottenplattan.

    För reglercentralen står typbeteckningen under luckan.

  • Var hittar jag manual och skötselanvisning till min fjärrvärmecentral?

    Några gånger per år kan det vara bra att se till din anläggning och göra enkla underhållsåtgärder. På vår hemsida kan du hitta manualer med skötselanvisningar för din fjärrvärme.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

Bredband

  • Var beställer jag en bredbandstjänst?

    tjänsteportalen skekraft.net, kan du välja vilken av våra tjänsteleverantörer som ska leverera bredband, telefoni och tv till dig. På tjänsteportalen kan du också enkelt jämföra priser och även göra ändringar i ditt abonnemang. Om du inte har loggat in på tjänsteportalen tidigare så måste du för att kunna beställa en tjänst registrera dig en ny användare genom några enkla steg.

  • Hur gör jag för att beställa bredband?

    Om det är första gången som du ska beställa en bredbandstjänst så behöver du börja med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen och direkt in i din dator. När du har gjort det och öppnar en webbläsare ska du automatiskt hamna på vår tjänsteportal skekraft.net. Väl där så registrerar du dig som användare och sedan kan du välja den tjänst du vill ha.

  • Jag ska flytta och vill avsluta bredbandet.

    När det gäller bredbandstjänster såsom internet, tv och telefoni meddelar du det direkt till din tjänsteleverantör. Avser du inte flytta med dina tjänster till din nya adress gör du en uppsägning på skekraft.net eller till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid för tjänsten/tjänsterna.

  • Jag har bredband redan, men ingen användare på portalen. Hur gör jag?

    Är du redan kund krävs ett användarkonto för att administrera dina tjänster på portalen. Tidigare vald tjänst fungerar dock som vanligt. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare. När du vill säga upp eller ändra din tjänst går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i portalen.

  • Kan jag uppgradera mitt bredband till högre hastigheter?

    Ja, det kan du. Vi har nu möjlighet att erbjuda hastigheter upp till 1000mb/sekunden i vårt fibernät. Läs mer om hur du gör för att uppgradera ditt bredband.

  • Vad kostar det att uppgradera bredbandet?

    Uppgraderingen kostar 1 995 kronor. Månadskostaden varierar sen beroende på vilken bredbandsleverantör du väljer. 250 Mbps kostar i dagsläget från 445 kronor i månaden. 500 Mbps från 674 kronor och 1000 från 974 kronor. Alla priser är inklusive moms.

  • Jag vill dra in bredband i mitt hus, hur går jag till väga?

    Börja med att kontakta kundservice på telefon 0910-77 25 50. Vi kollar då hur det ser ut för just dig att ansluta dig till bredbandsnätet och om du vill kan vi skicka en offert för indragning av bredband. Vi förklarar då också mer om hur det går till rent praktiskt.

  • Vem kan beställa supersnabba internettjänster med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s?

    Alla kunder i Skellefteå Krafts bredbandsnät som bor i villa samt är hyresgäst hos Skebo eller Nordhalla kan idag få tillgång till supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s.

  • Jag vill beställa internettjänster med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s. Hur gör jag?

    Så här gör du som bor i villa
    1. Gå in på bredbandsportalen skekraft.net från den adress du vill ha supersnabbt bredband till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
    2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.

    Så här gör du som hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
    2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.

    Om du hyr av en privat fastighetsägare eller bor i bostadsrättförening.
    1. Du som bor i ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för fortsatt uppgradering av flerbostadshus från 2016 och framåt.

  • Varför ser jag inte internettjänsterna 250, 500 eller 1000 Mbit/s när jag loggar in på portalen skekraft.net?

    Om du bor i villa
    Innan du kan välja hastighet måste du först beställa en uppgradering av din bredbandsanslutning. Uppgraderingen beställer du på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Först när uppgraderingen är beställd och klar kommer tjänster upp till 1 000 Mbit/s att bli synliga och beställningsbara för dig på skekraft.net.

    Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s så måste fastighetens bredbandsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.

    Om du bor hos en privat fastighetsägare
    Du som bor i ett privat flerbostadhus kan göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för fortsatt uppgradering av flerbostadshus från 2016 och framåt.

  • Vad kostar det att beställa en uppgraderingstjänst?

    Uppgraderingen kostar 1 995 kronor om du bor i villa. Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla är uppgraderingen kostnadsfri. Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångavgift för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s. Månadskostaden varierar sen beroende på vilken bredbandsleverantör du väljer.

  • Vad ingår i uppgraderingsavgiften för mig som bor i villa?

    Du betalar 1 995 kronor för att bygga om din anslutning i accessnätet för tjänster upp 1 000 Mbit/s. I de allra flesta fall måste utrustningen i din bostad bytas ut och sedan måste också din anslutning byggas om i noden där den ansluter mot backbonenätet.

  • Hur snabbt kommer jag igång med internettjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s?

    Om du bor i villa
    Uppgraderingen tar 10 arbetsdagar om du bor villa. När du fått uppgifter från oss att den är färdig är det bara för dig att välja bredbandsleverantör på vår tjänsteportal skekraft.net och sen är du igång.

    Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt på portalen skekraft.net. Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens bredbandsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.

  • Varför kostar en uppgradering 1 995 kr om jag bor i villa, men ingenting om jag hyr en lägenhet av Skebo?

    Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet - villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för anslutningen till nätet. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadhus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för de tjänster som används. Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångavgifter för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.

  • My building is connected do the Skellefteå Kraft broadband network. How do I access to the broadband services?

    If you wonder how to connect to our broadband network but don't understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.

  • Vad ingår i priset när jag fiberansluter min villa?

    Här finns en kostnadsfördelning över vad man betalar när man beställer en fiberanslutning från oss. Vi utgår från priset 17 900 kronor inklusive moms.

    Cirkeldiagram som visar kostnadsfördelning vid fiberanslutning av villa till priset 17 900 kronor inklusive moms.

  • Varför kan jag inte välja en internettjänst med hastigheten 10 Mbit/s som privatperson?

    Internettjänsten 10Mbit/s har utgått i Skellefteå Krafts bredbandsnät. Det beror på att snabbare hastigheter efterfrågas i allt större utsträckning i takt med ökat användande och nya tjänster som kräver bandbredd. Med internettjänsten 10 Mbit/s kan vi idag inte garantera dig en tillräckligt bra kundupplevelse. Den idag snabbast växande tjänsten IPTV är dessutom inte kompatibel med 10 Mbit/s.

  • När upphör internettjänsten 10 Mbit/s till privatperson?

    Som privatkund går det inte längre att beställa internettjänsten 10 Mbit/s. Befintliga leveranser av 10 Mbit/s till privatpersoner i Skellefteå Krafts bredbandsnät upphör från och med den 1 oktober 2017. Om du i dag har en internettjänst med hastigheten 10 Mbit/s kommer du innan dess behöva växla upp till tjänst med högre hastighet hos din nuvarande eller valfri annan tjänsteleverantör i skekraft.net. Gör du inget aktivt val kommer din nuvarande tjänsteleverantör kontakta dig i god tid innan definitivt slutdatum och hjälpa dig till tjänst med högre hastighet med ett så bra erbjudande som möjligt.

  • Vad innebär avvecklingen av 10 Mbit/s för mig som abonnerar på tjänsten idag?

    Leveransen av 10 Mbit/s till privatkunder upphör från och med den 1 oktober 2017. Under tiden jobbar vi och tjänsteleverantörerna med att avvecklingen av 10 Mbit/s för privatkunder ska ha en minimal påverkan för dig som kund. Se skekraft.net eller kontakta tjänsteleverantören för aktuella erbjudanden för tjänster med hastigheten 100, 250, 500 eller 1000 Mbit/s.

  • Påverkas leveransen av 10 Mbit/s till företag i samband med avvecklingen av 10 Mbit/s för privatkund?

    Nej, leveranser för 10 Mbit/s är oförändrade för företagkunder.

  • Hur stor är prisskillnaden mellan en internettjänst på 10 Mbit/s och 100 Mbit/s för privatpersoner?

    På skekraft.net hittar du de priser som gäller i vårt nät för hastigheterna 100, 250, 500 och 1 000 Mbit/s. En internettjänst med hastigheten10 Mbit/s är inte längre valbar på skekraft.net och vill du göra en prisjämförelse med 10 Mbit/s kontaktar du din tjänsteleverantör.

  • Vilka alternativ finns om jag har ett önskemål om en mindre bandbredd än 100 Mbit/s som privatperson?

    Vi arbetar ständigt med att säkerställa att du som kund får tillgång konkurrenskraftiga priser och skekraft.net står sig väl mot andra alternativ. På skekraft.net hittar du de priser som gäller i vårt nät. Alternativ med lägre bandbredd erbjuds ofta via exempelvis mobilt bredband 4G eller ADSL/VDSL.

  • Do you have information about broadband in other languages?

    Yes, you can find and read this information in following languages;

    English
    Deutch
    Francais
    Español

    For any questions please contact our Customer Services, +46 910 - 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se

  • Vad är Skellefteå Kraft Fibernät?

    Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.

    Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.

    Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.

  • Nu ska fler få tillgång till bredband via fibernätet – hur ska det gå till?

    De kommande åren bygger vi ut nätet i mer än 40 byar i 14 olika områden runt om i kommunen.

    Dessutom ska redan utbyggda områden förtätas, det vill säga anslutning av fastigheter i redan utbyggda områden.

    Satsningen är möjlig tack vare Skellefteå Kraft, EU (Jordbruksverkets landsbygdsprogram) och byarnas egna insatser.

  • I vilka områden kommer fibernätet att byggas ut?

    Skellefteå Kraft har i samråd med Skellefteå kommun ansökt om och beviljats projektstöd för områdesnät inom landsbygdsprogrammet. Planen är därför att bygga ut följande byar under perioden 2017-2020.

    År 2017-2018
    • Tjärn, Innervik, Tuvan, Nyhamn
    • Boviken, Fällbäcken, Björnmoren, Ersmarksängarna, Spisen, Kågemarken

    År 2018-2019
    • Kroksjön, Bodan, Bodbysund, Vallen, Svarttjärn, Holmsvattnet, Västomsundet, Renfors, Sidbergsliden
    • Furuögrund, Fällfors, Båtvik, Tåme, Renholmen
    • Krångfors, Södra Grundfors,
    • Blacke Gammelbyn, Böle, Nolbyn, Fjälbyn
    • Renström, Kankberg
    • Kalvträsk

    År 2019-2020
    • Burvik, Nedre Bäck, Risböle, Uttersjöbäcken, Kåsböle, Övre Bäck, Önnesmark. Utbyggnad av dessa byar förutsätter att det även går att erhålla investeringsstöd för så kallat ortsammanbindande nät i området.

    Andra utbyggnadsprojekt som planeras byggas utan stödmedel:

    År 2017-2018
    • Västra Eriksberg
    • Stackgrönnan
    • Boviksbadet, Boviksön
    • Södra Bergsbyn, Södra Hedensbyn
    • Bjässviken

  • Varför är det viktigt att bygga ut fibernätet?

    Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen, såväl i glesbygd som i stad.

  • Varför expanderar Skellefteå Kraft sitt fibernät?

    Vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling och att Skellefteå kommun ska vara en attraktiv plats. En stabil bredbandsanslutning bidrar till minskade transporter och en levande landsbygd med möjlighet för människor att bo och bedriva verksamhet även utanför tätorten Skellefteå.

  • Hur stor är investeringen som görs i Skellefteå Krafts fibernät?

    Totalt satsas omkring 200 miljoner kronor de kommande åren med hjälp av Skellefteå Kraft, EU (Jordbruksverkets landsbygdsprogram) och byarnas insatser. Merparten av investeringen avser nätutbyggnad men även en mindre del nätförbättringar (reinvesteringar) ingår.

  • Hur stor andel av hushållen i Skellefteå kommun har tillgång till fiber?

    Nästan 8 av 10 hushåll i Skellefteå kommun har redan idag tillgång till bredband som är anslutet till ett fibernät och nu planerar vi utbyggnad av vårt nät som kommer beröra mer än 40 byar runt om i kommunen. I Skellefteå centralort och kringliggande serviceorter, som redan är utbyggda, ska dessutom vårt nät förtätas. Totalt handlar det om cirka 4 000 hushåll och företag i Skellefteå kommun som ska anslutas de närmaste åren. Vi räknar med att 90 procent av medborgarna har tillgång till 1 000 Mbit/s efter den här satsningen.

  • Hur många fastigheter kommer ha möjlighet att ansluta till Skellefteå Krafts fibernät i samband med planerade utbyggnadsprojekt?

    Totalt handlar det om cirka 4 000 hushåll, fritidshus och företag i Skellefteå kommun som ska anslutas inom de närmaste åren.

  • Var kan jag hitta mer information om Skellefteå Kraft Fibernäts pågående utbyggnadsprojekt?

    skekraft.se/fiberprojekt kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidplaner. Har du frågor om ditt projekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område. Kontaktuppgifter publiceras inom kort. Under våren kommer vi dessutom att lansera en så kallad utbyggnadsportal där du som kund kommer att kunna följa hur planering och utbyggnad av just ditt område fortskrider.

  • Vem har bestämt vilka områden som ska ingå i ansökningarna om stöd för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    De har valts ut i samråd med Skellefteå kommun.

  • Varför är inte vårt område med i någon ansökan för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    Vi har i första hand valt byar med goda tekniska förutsättningar och som visat intresse. All bredbandsutbyggnad bygger på att tillräckligt många är intresserade för att ett projekt ska kunna bli av till en rimlig kostnad.

    Det kan också förklaras av att det är ett område som inte är prioriterad av Skellefteå kommun i nuläget, till exempel därför att det finns alternativa infrastrukturer för bredband i området eller att antalet företag är få. Förhoppningen är att det ska vara möjligt att ansöka om stödmedel för ytterligare områden under 2017.

  • På vilka grunder har man valt ut de byar som är med i ansökningarna för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    Vid val av områden har bland annat tekniska förutsättningar, antalet hushåll och företag, intresse samt tillgång till alternativa infrastrukturer för bredband beaktats. Dessutom har ambitionen varit att tillgängligt stöd ska räcka till så många som möjligt och därför har också områden med relativt sett låg anslutningskostnad per kund prioriterats.

  • Hur många hushåll måste teckna avtal för att ni ska dra fibernät till området?

    All bredbandsutbyggnad bygger på att tillräckligt många är intresserade för att ett projekt ska kunna bli av till en rimlig kostnad. I de flesta stödmedelsprojekt krävs att minst 85 procent av de permanentboende hushållen tecknar avtal om fiberanslutning.

  • Kan vi välja att dra in fiber till huset, men inte ansluta oss till nätet direkt?

    Du kan ansluta ditt hus först och sedan bestämma när du vill aktivera dina tjänster. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.

  • Finns något krav på anslutningar till fibernätet av permanentboende?

    I de flesta stödmedelsprojekt krävs att minst 85 procent av de permanentboende hushållen tecknar avtal om fiberanslutning.

  • Finns något krav på anslutningar till fibernätet av fritidsboenden i utbyggnadsprojekt med stödmedel?

    Nej, men det bidrar positivt för projektet att så många som möjligt ansluter sig. Finansieringen ska till viss del bestå av anslutningsavgifter. Ju fler som är med desto fler att fördela kostnaden på.

  • Vad kommer det att kosta att ansluta sig till fibernätet via ett utbyggnadsprojekt?

    Anslutningsavgiften kan komma variera beroende på förutsättningarna i varje enskilt område, d v s beroende på om området är berättigat för stöd, områdets storlek, hur stort intresset är och så vidare.

  • Kommer det att vara lägre anslutningsavgifter till fibernätet för oss som bara använder huset som sommarstuga några veckor per år?

    Det är samma anslutningsavgift för permanentboenden och fritidsbostäder. Däremot kan du välja att bara abonnera på tjänster under den tid du är i fritidsbostaden.

  • När kommer jag kunna ansluta mig till fibernätet i mitt område?

    skekraft.se/fiberprojekt kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidplaner.

  • Hur vet jag när projektering av ett utbyggnadsområde som sökt stödmedel kan påbörjas?

    skekraft.se/fiberprojekt kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidplaner.

  • Vad påverkar tidplanen för Skellefteå Kraft Fibernäts olika utbyggnadsprojekt?

    Alla projekt kan inte praktiskt genomföras samtidigt. Tidplanen har satts i samråd med Skellefteå kommun och exempel på faktorer som påverkar tidplanen för olika projekt är geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar.

Mikroproduktion

  • Hur får jag betalt för min mikroproduktion?

    Ersättningen för produktionen syns som ett avdrag på din kommande konsumtionsfaktura.

    Överstiger produktionen konsumtionen kommer resterande avdrag att synas på kommande konsumtionsfaktura så långt avdraget räcker.

    Vill du kan vi även betala ut pengarna mot ditt bankkonto.

  • Vad är en självfaktura?

    Istället för att du som mikroproducent ska fakturera Skellefteå Kraft för den inmatade elen så ställer vi ut en faktura åt i ditt ställe.

    Detta innebär att du får en separat faktura på din mikroproduktion där det bland annat framgår hur mycket produktionen uppgått till samt hur stor ersättning som kommer utbetalas.

  • Vilken uppsägningstid är det på avtalet gällande mikroproduktion?

    Det är 30 dagars ömsesidig uppsägningstid på ditt mikroproduktionsavtal.

  • Köper Skellefteå Kraft elcertifikat för mikroproduktion?

    Nej vi köper inte elcertifikat för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.

  • Hur gör jag för att montera en egen anläggning för mikroproduktion?

    Om anläggningen ligger utanför Skellefteå Krafts elnätsområde behöver du kontakta din nätägare. När allt är klart med dem kan du kontakta oss igen för att teckna avtal för din produktion. Bor du i Skellefteå Krafts elnätsområde går du tillväga enligt följande för att montera en anläggning.

  • Vad är villkoren för att jag ska kunna sälja min överskottsel?

    • Produktionsanläggningen måste vara registrerad på dig som privatperson
    • Du behöver vara eller bli elhandelskund hos Skellefteå Kraft
    • Du producerar förnybar el
    • Din produktionsanläggning får högst ha en huvudsäkring på 63 A
    • Dina uttag och din inmatning av el gör du via samma huvudsäkring och elmätare
  • Är jag skyldig att momsregistrera mig om jag installerar en solcellsanläggning?

    Nej, sedan 1 januari 2017 gäller nya regler för mervärdesskatt. Läs mer om detta här.

  • Behöver jag ha Skellefteå Kraft som nätbolag?

    Nej det spelar ingen roll vilket nätbolag du har. Vi kan köpa ditt överskott oavsett vilket elnätsområde du bor i.

  • Vad är mikroproduktion?

    Mikroproduktion innebär att du installerar en elproduktionsanläggning som har högst 63 A mätarsäkring och med 43,5 kW som högsta installerade effekt, samt att du producerar mindre än du konsumerar under ett kalenderår. Produktionen sker vanligtvis genom solcellspaneler eller mindre vindkraftsanläggningar som privatpersoner installerar.

  • Köper ni in mitt elöverskott?

    Det gör vi. Om du är momsregistrerad och meddelar oss ditt momsregistreringsnummer så betalar vi ut elbörsen Nord Pools timspotpris plus 20 öre/kWh under ett år, utöver timspotpriset. Därefter övergår ersättningen till Nord Pools timspotpris.

    Om du inte är momsregistrerad och tecknar avtal för mikroproduktion med oss så betalar vi istället 16 öre/kWh utöver timspotpriset under ett år.

    Kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 för att höra mer om hur det fungerar när vi köper in din el.

  • Hur mäter man den el jag producerat i min mikroproduktionsanläggning?

    Elmätaren som installeras är egentligen två skilda mätpunkter med egna identitetsbegrepp. De flesta produktionsanläggningar fungerar på det sättet att de först kvittar strömmen inom anläggningen för att sedan antingen tillföra el till anläggning genom inmatning från elnätet (då sker det genom konsumtionsmätaren) eller mata ut el från anläggningen till elnätet (då sker det genom produktionsmätaren).

  • Vilken typ av elhandelsavtal kan jag ha om jag har mikroproduktion?

    För konsumtionen gäller ett vanligt elhandelsavtal. Kontakta oss på Kundservice för dagsaktuellt pris eller läs mer om våra elhandelspriser.

Betalinformation

  • Vilket kontonummer ska jag betala till?

    Vi använder både Plusgiro 89 83 02-5 och Bankgiro 5750-7634 som betalningsform, så du får välja själv. På våra inbetalningskort är det plusgirokontot som används.

  • Jag ska betala från ett utländskt konto, vilket kontonummer ska jag betala till?

    Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:

    IBAN: SE7395000099604208983025, BIC: NDEASESS.

    Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanumret

  • Kan jag ha autogiro?

    Det kan du absolut ha. För att vi ska kunna registrera autogiro vill vi att du fyller i en autogiroblankett där du godkänner att vi drar pengar från ditt konto. Du kan också anmäla dig för autogiro via din internetbank.

  • Hur fungerar autogiro?

    Autogiro innebär att pengarna automatiskt dras från ditt konto på förfallodagen. Det enda du behöver göra är helt enkelt att se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot, väldigt smidigt!

  • Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?

    Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att autogirot är aktivt. Det står även på fakturan att "beloppet dras från ert autogiro".

  • Kan jag ha e-faktura?

    Har du bara en internetbank så kan du ansluta dig till e-faktura. E-faktura är ett väldigt smidigt betalningssätt som innebär att vi skickar fakturan direkt till din internetbank. Belopp och OCR-nummer är då redan ifyllda så allt du behöver göra är att godkänna fakturan för betalning. Du kan naturligtvis se din fakturaspecifikation precis som om du hade fått den hem i brevlådan.

  • Hur anmäler jag mig för e-faktura?

    E-faktura anmäler du dig för direkt via din internetbank. Du letar då rätt på oss i internetbankens e-fakturaanmälning och använder ditt kundnummer hos oss när du gör anmälan. Kontakta din bank om du behöver ytterligare hjälp med din anmälan.

  • Kan jag ha både e-faktura och autogiro?

    Det går jättebra att kombinera autogiro och e-faktura. I så fall dras pengarna automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du får då specifikationen till din internetbank istället för hem i brevlådan.

  • Vad är autobetalning?

    Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.

  • Varför har jag fått en påminnelse?

    Om din faktura inte är betald i tid så skickar vi dig en påminnelse om det cirka en vecka efter förfallodagen. Påminnelsen skickas alltid via vanlig post. Om du vet med dig att fakturan är betald kan du kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 så kan vi se om pengarna har kommit in till oss.

  • Hur får jag tag i en gammal faktura?

    Du hittar dina gamla fakturor genom att logga in på Mina sidor. Där finns alla dina tidigare fakturor i PDF-format. Du kan naturligtvis också ringa oss på telefon 0910 - 77 25 50 om du har tappat bort din faktura, så skickar vi den till dig.

  • Förklara min elfaktura

    Ibland kan det vara svårt att veta vad alla delar på en faktura innebär. Här hittar du en fakturaförklaring som beskriver de olika delarna fakturan består av.

  • How to read your electricity bill

    How to read your energy bill.

  • Vad erbjuder ni för betalningsalternativ?

    Vi erbjuder olika alternativ att ta emot och betala din faktura på. Om du inte gör något val så kommer du att få fakturan med inbetalningskort via posten. Du kan även välja att få fakturan till din mejladress, som e-faktura till din internetbank eller till den digitala brevlådan Kivra. Du kan också välja att betala dina fakturor via autogiro.

    Om du önskar få fakturan via mejl så kontaktar du oss på kundservice, kundservice@skekraft.se eller 0910-77 25 50, så ordnar vi det åt dig.
    E-faktura anmäler du själv via din internetbank.
    Om du vill använda Kivra så kan du aktivera det på deras hemsida.
    För att få autogiro så behöver du fylla i en blankett som godkänner att vi drar pengarna från ditt konto.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • På min faktura står det ”myndighetsavgifter”, vad betyder det?

    I myndighetsavgiften ingår tre avgifter som rör ditt elnät, elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.

    Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete, till exempel att förebygga att människor och egendom skadas av el.

    Elberedskapsavgiften finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. De ansvarar bland annat för att erbjuda en effektiv och säker överföring av el på stamnätet och ser till att elsystemet är i balans.

    Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.

  • Kan jag ta emot fakturor från er till en digital brevlåda?

    Ja, Skellefteå Kraft samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Om du inte redan är ansluten, kan du registrera dig på Kivra. Du kan även kontakta Kivra på support@kivra.com eller 08-533 335 37.

    Läs mer här.

Ordförklaringar

  • Vad är anläggningsID?

    AnläggningsID är en specifik kod för din elanläggning som helt enkelt används för att hålla reda på vilken anläggning som är din. AnläggningsID består av 18 siffror och börjar alltid med 735 999. Den här koden används vid avtalstecknande så att avtalet hamnar på rätt anläggning. Om du inte vet ditt anläggningsID så kan du alltid kontakta ditt elnätsbolag då de har den uppgiften.

  • Vad är områdesID?

    OmrådesID är en kod bestående av tre bokstäver och den anger var i Sverige anläggningen finns.

  • Vad är elområden?

    Den 1 november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Svenska Kraftnät driver det svenska stamnätet och ser till att det råder balans mellan tillgång och efterfrågan på el. Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige.

    De olika elområdena kan ha olika elpriser vid olika tidpunkter och prisskillnaden kommer att vara olika stor vid olika tillfällen. Under timmar med stora elflöden inom Sverige räcker inte alltid överföringskapaciteten i näten till. Då kan olika elpriser uppstå i de fyra olika områdena. Priset bedöms kunna bli lägre i norra Sverige där det är överskott på el och högre i södra Sverige där det råder underskott på el.

    När du ska teckna avtal med oss och fyller i ditt postnummer så visas automatiskt priset för just ditt elområde. På Svensk energis hemsida kan du läsa mer om elområden.

  • Vad är elcertifikatsavgift?

    Elcertifikatsavgiften är en lagstadgad kostnad som tas ut av elhandelsbolaget.

    Priset på elcertifikat avgörs av tillgång och efterfrågan och kan variera mellan olika elleverantörer. Den är till för att gynna utbyggnad av elproduktion från miljövänliga energikällor.

    För privatpersoner så är den inkluderad i elpriset och för företagskunder redovisas den separat som en fast avgift per kWh.

  • Vad är energiskatt?

    Energiskatten tillkommer på alla elavtal och är samma oavsett vilket elhandelsbolag du har. Från och med 1 juli 2017 höjs energiskatten till 32,5 öre/kWh exklusive moms. Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh. Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 22,9 öre/kWh exklusive moms.

    Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.

  • Energiskattereduktion

    Förbrukar ni el i datorhall, i yrkesmässig växthusodling eller har ert företag tillverkning i industriell verksamhet? Då har ni möjlighet att få lägre energiskatt på en del av förbrukningen. Ni betalar då 29,5 öre/kWh oavsett geografiskt läge och kan sedan ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst. För att vi ska kunna fakturera rätt energiskatt måste ni som normalt sett har rätt till avdrag på 9,6 öre/kWh meddela oss om detta.

    Om vi fakturerat er felaktig energiskatt har vi rätt att efterdebitera er mellanskillnaden samt eventuella avgifter och räntor.

    För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.

  • Vad är SVK avgifter?

    För företag som har timmätta anläggningar tillkommer två former av avgifter, SVK Grundavgift och SVK Effektreservavgift. Kostnaden baseras på avgifter från Svenska Kraftnät.

  • Vad är SVK Grundavgift?

    Alla elbolag får betala avgifter till Svenska Kraftnät för att vi nyttjar deras nät för att kunna leverera el till alla våra kunder. För företag som har timmätta anläggningar så tillkommer denna SVK avgift på fakturan. Avgiften kan variera från år till år.

  • Vad är SVK Effektreservavgift?

    SVK effektreservavgift tas ut för företag som har timmätta anläggningar. Den tas ut på förbrukning alla vardagar mellan klockan 06.00-22.00 den 16 november till den 15 mars. Avgiften tas ut under den tid på året då nätet belastas som hårdast.

    En slags försäkran som innebär att Svenska Kraftnät garanterar er leverans även under högtryck, skulle det vara så att nätet belastas för hårt kommer Svenska Kraftnät att vidta åtgärder som garanterar er en fortsatt leverans.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • Vad är Kraftfullt?

    Kraftfullt är ett kostnadsfritt brev som skickas ut fyra gånger per år till dig som är kund hos oss.

    I Kraftfullt kan du läsa vad som är intressant just nu, aktuella energihändelser, både hos oss och i omvärlden. På Mina sidor kan du läsa artiklarna i sin helhet.

  • Energiskatt för jordbruk, skogsbruk och vattenbruk

    Du som bedriver jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk yrkesmässigt ska från och med 1 januari 2017 betala 29,5 öre/kWh i energiskatt. Du kan sedan, som tidigare, ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.

    För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.

Other languages

Övrigt

  • Hur gör jag för att ge någon fullmakt att hantera mina ärenden?

    Om du vill att någon annan företräder dig i dina ärenden med Skellefteå Kraft så kan du fylla i en fullmaktsblankett.

  • Varför har Skellefteå Kraft begärt en kreditupplysning på mig?

    Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Om du tecknat elhandelsavtal med oss och inte är kreditgodkänd kan vi neka dig som kund. Om du är ny elnätskund så har du grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med dig. Om du har frågor kring detta är du välkommen att ringa oss på telefon 0910-77 25 50.

  • Jag är missnöjd, var kan jag vända mig?

    Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Läs mer om hur du ska gå till väga om du är missnöjd eller vill reklamera.

    Du kan naturligtvis även kontakta kundservice på telefon 0910-77 25 50 eller via mejl.

  • Hur kommer jag i kontakt med er?

    Du kan nå oss på kundservice på flera olika sätt. Antingen genom att ringa telefon 0910-77 25 50, skicka ett mejl till kundservice@skekraft.se eller gå in på vår Facebooksida och ställa din fråga där. Vi har öppet mellan 08 och 18 måndag-torsdag, förutom onsdagar då vi öppnar 09:30. Fredagar har vi öppet till klockan 16:30 på vintern och till klockan 16:00 på sommaren. Om du vill besöka oss här i Skellefteå gör du det på Kanalgatan 71, vi har öppet vår kundmottagning fram till klockan 16 på sommaren och 17 på vintern.

    Vår växel når du på 0910-77 25 00.

  • Hur vet jag om jag använder mycket eller lite el i förhållande till andra?

    Man brukar säga att följande årsanvändning av el är normalvärden för olika typer av hushåll:

    • Lägenhet: 2000 kWh (alltså i huvudsak hushållsel)
    • Villa utan elvärme: 5000 kWh/år
    • Villa med direktverkande elvärme: 20 000 kWh/år

    Variationerna är dock stora mellan hushållen. Har du till exempel tvättmaskin och torktumlare i lägenheten använder du troligen mer el än 2000 kWh/år. Golvvärme i badrummet innebär också mer elanvändning.

  • Vad händer om jag får en elrelaterad skada?

    Hos oss på Skellefteå Kraft omfattas du av en kostnadsfri elolycksfallsförsäkring om oturen skulle vara framme. Försäkringen är ett samarbete med IF försäkringar, och här kan du läsa mer om villkoren för elolycksfallsförsäkringen.

  • Samarbetar Skellefteå Kraft med Hjärnfonden?

    Ja, Skellefteå Kraft har inlett ett samarbete med Hjärnfonden. Vi har valt att stötta Hjärnfondens viktiga arbete därför att genom ökad förståelse för hur vår hjärna fungerar, kan vi lära oss mer om hur vi fattar beslut. Läs mer om våra övriga samarbeten.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • Varför valde ni som energibolag att göra en låt?

    Vi på Skellefteå Kraft tror på alla typer av energi. Både den energi som ger el för att värma upp och skapa ljus i våra hem. Men också på den andra energin.

    Den som fyller kroppen och får oss människor att må bra.

    Därför kändes det extra spännande att göra en låt och se om vi faktiskt kan fylla människor över hela Sverige med kroppslig energi.

  • Hur vet man att energilåten ger energi?

    Det är svårt att veta säkert. Och alla kommer säkert inte att få energi av låten.

    Det vi gjort är att vi skapat den med många av de ingredienser som man vet genererar energi till hjärnan och kroppen.

  • Vad finns det för vetenskapliga bevis för att energilåten ger energi?

    De vetenskapliga bevisen finns i befintlig forskning om vilka ljud som genererar mycket energi.

    Men också i form av mätningarna som gjordes på våra testpersoner.

  • Ger inte all musik energi, vad särskiljer den här låten?

    Den mesta musiken ger energi. På något sätt. Det som urskiljer den här låten är att den är skapad utifrån att ge så mycket energi som möjligt, till så många som möjligt.

  • Hur valdes artisterna och professorn till energilåten?

    Artisterna valdes utifrån att de båda är skickliga musiker och låtskrivare som kan och står för lite olika typer av musik.

    Dessutom spelar de båda väldigt energirika instrument: Josephine spelar trummor och Merit orgel.

    Ola valdes utifrån premisserna att han är en välrenommerad forskare inom området musik och hur den påverkar kroppen.

  • Varför heter energilåten Theme for Atoms?

    Vi tyckte att namnet Theme for Atoms både associerade till vetenskap men också att det passade bra ihop med den låt vi skapat. Energifullt helt enkelt.

  • Varför valde ni som energibolag att göra ett cirkelträningsprogram?

    Vi på Skellefteå Kraft tror på alla typer av energi. Både den energi som ger el för att värma upp och skapa ljus i våra hem. Men också på den andra energin. Den som fyller kroppen och får oss människor att må bra. Under 2016 tog vi fram en låt som bevisat ger energi och nu ville vi komplettera med ett träningsprogram till låten.

  • Hur vet ni att träning ger energi?

    Forskning visar att hormonet kortisol minskar när vi tränar, vilket gör oss piggare. När vi rör på oss så bildas det nya nervceller i hjärnan som gör att vår mentala energi ökar.

  • Kan ni garantera att övningarna inte är skadliga?

    Rör man på kroppen finns det alltid en risk att skador kan uppstå. Det kan vara den mänskliga faktorn som att man kanske trampar fel eller överanstränger sig och sträcker en muskel, men också yttre faktorer som till exempel ett halt golv. Därför är det viktigt med sunt förnuft när du utför övningarna. Se till att du har tillräckligt med utrymme för att göra träningspasset, men också att du lyssnar på din egen kropp. Om något gör ont, eller om du känner dig yr eller svimfärdig så ska du alltid avbryta. Har du andra hälsoproblem så bör du rådgöra med en läkare först innan du utför någon typ av träning, vare sig det är Energimetoden eller en löptur.

  • Vad finns det för vetenskapliga bevis för att träningen ger energi?

    De vetenskapliga bevisen finns i befintlig forskning om hur fysisk aktivitet påverkar våra energinivåer. Vill du veta mer så kan du gärna lyssna på vår tvodd med Yvonne Forsell, som är forskar om hur hjärnan påverkas av fysisk aktivitet.

  • Jag får ingen energi av träningspasset, varför fungerar det inte på mig?

    Forskning visar att kortisolnivåerna går ner på en gång när du rör på dig, vilket påverkar dina stressnivåer på ett positivt sätt och du blir piggare. Så även om du inte tycker att du märker det så är det vad som faktiskt händer i din kropp.

  • Ger inte all träning energi, vad särskiljer det här träningsprogrammet från andra?

    I princip är all form av rörelse bra. Det som särskiljer det här träningsprogrammet är att övningarna är anpassade till låten som bevisat ger energi – Theme for atoms. Allt för att ge så mycket energi som möjligt.

  • Vad menar ni med energi?

    Med energi menar vi en känsla av att man mår väldigt bra, blir sprallig i kroppen och vill röra på sig.

  • Vad är en energideklaration, och vem gör den?

    Energideklarationen ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som ska köpa eller hyra en bostad. Det är ägaren som ska anlita en oberoende certifierad energiexpert för att göra en energideklaration. Mer information finns på Boverkets hemsida.

     

Till toppen
Web accelerated via IISpeed by We-AMP