Vilket kontonummer ska jag betala till?
Vi använder både Plusgiro 89 83 02-5 och Bankgiro 5750-7634 som betalningsform, så du får välja själv. På våra inbetalningskort är det plusgirokontot som används.
Jag ska betala från ett utländskt konto, vilket kontonummer ska jag betala till?
Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:
IBAN: SE7395000099604208983025, BIC: NDEASESS.
Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanumret
Hur vet jag att mitt autogiro är aktivt?
Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att autogirot är aktivt. Det står även på fakturan att "beloppet dras från ert autogiro".
Kan jag ha både e-faktura och autogiro?
Det går jättebra att kombinera autogiro och e-faktura. I så fall dras pengarna automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Du får då specifikationen till din internetbank istället för hem i brevlådan.
Du kan anmäla dig för både e-faktura och autogiro i din internetbank.
Vad är autobetalning?
Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.
Varför har jag fått en påminnelse?
Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Påminnelsen skickas alltid via vanlig post.
Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.
Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat avsedd faktura kan du kontakta oss på telefon 0910-77 25 50. Vi kan då kontrollera om pengarna kommit in till oss.
Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan därför enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina nya fakturor och betalningar.
Bland våra alternativ finns till exempel e-faktura, autogiro och sms-faktura.
Hur får jag tag i en gammal faktura?
Du hittar dina gamla fakturor genom att logga in på Mina sidor. Där finns alla dina tidigare fakturor i PDF-format. Du kan naturligtvis också ringa oss på telefon 0910 - 77 25 50 om du har tappat bort din faktura, så skickar vi den till dig.
Förklara min elfaktura
Ibland kan det vara svårt att veta vad alla delar på en faktura innebär.
Här hittar du en fakturaförklaring som beskriver de olika delarna fakturan består av och var på fakturan du kan hitta den information du behöver.
How to read your electricity bill
How to read your electricity bill.
Vad erbjuder ni för betalningsalternativ?
Vi erbjuder olika alternativ att ta emot och betala din faktura på. Alla alternativ är kostnadsfria.
Om du önskar få fakturan via e-post eller på SMS så kontaktar du Kundservice på kundservice@skekraft.se eller 0910-77 25 50, så får du hjälp. SMS-faktura kan du också skicka in en anmälan för via Mina Sidor.
E-faktura anmäler du själv via din internetbank.
För att få autogiro behöver du fylla i en blankett som godkänner att vi drar pengarna från ditt konto.
Du kan också anmäla autogiro via din internetbank eller på Mina sidor.
Har du en brevlåda hos Kivra sedan tidigare kommer din faktura automatiskt att skickas dit.
Vill du börja använda Kivra till din faktura kan du aktivera en inkorg på deras hemsida.
Du kan självklart också välja att få fakturan med inbetalningskort via posten.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
På min faktura står det ”myndighetsavgifter”, vad betyder det?
I myndighetsavgiften ingår tre avgifter som rör ditt elnät, elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.
Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete, till exempel att förebygga att människor och egendom skadas av el.
Elberedskapsavgiften finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. De ansvarar bland annat för att erbjuda en effektiv och säker överföring av el på stamnätet och ser till att elsystemet är i balans.
Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.
Kan jag ta emot fakturor från er till en digital brevlåda?
Ja, Skellefteå Kraft samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Du ansluter dig genom registrering direkt hos Kivra.
Du kan även kontakta Kivra på support@kivra.com eller 08-533 335 37.
Du kan också välja att ta emot fakturan via e-faktura eller e-post och betala den med autogiro.
Vad innebär autogiro och hur anmäler jag mig för det?
Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller på Mina sidor.
Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.
Autogiro går även att kombinera med flera olika sätt att ta emot fakturan på, som till exempel via e-post eller e-faktura.
Vad innebär e-faktura och hur anmäler jag mig för det?
Med E-faktura skickas fakturan direkt till din internetbank och eftersom uppgifter som OCR-nummer och belopp redan är ifyllda, så behöver du då bara godkänna den för betalning.
Anmälan till e-faktura gör du via din internetbank med det kundnummer som du har hos oss. Om du vill att fakturan ska gå som e-faktura till någon annans bank än din egen, så går det bra. Be då den personen att göra en anmälan för e-faktura i sin internetbank, men med ditt kundnummer.
E-faktura går bra att kombinera med autogiro.
Kan jag ta emot fakturan via e-post?
Ja, det går bra. Anmälan för detta gör du antingen direkt till vår Kundservice på 0910 - 77 25 50, kundservice@skekraft.se eller genom att fylla i detta formulär.
Hur vet jag om jag använder mycket eller lite el i förhållande till andra?
Man brukar säga att följande årsanvändning av el är normalvärden för olika typer av hushåll:
Variationerna är dock stora mellan hushållen.
Har du till exempel tvättmaskin och torktumlare i lägenheten använder du troligen mer el än 2000 kWh/år.
Golvvärme i badrummet innebär också mer elanvändning.
Här kan du beställa elavtal. Är du redan är elkund hos oss, logga in på Mina sidor för att förnya elavtalet.
Vad är det för el jag köper av er?
All el som vi levererar till privatkunder är el från förnybara energikällor.
Hur håller jag koll på när mitt avtal löper ut?
Innan ditt avtal löper ut så skickar vi information om det till dig med post.
Om du även vill få information om detta till en epostadress så kan du välja det under Tjänster på Mina sidor.
Kan jag köpa Bra miljöval el till mitt elavtal?
Skellefteå Kraft erbjuder Bra miljöval el som komplement till sina elavtal. Det är el som kommer från förnybara källor som uppfyller Svenska naturskyddsföreningens krav.
Vill du köpa till Bra miljöval el så kan du kontakta Kundservice. Skellefteå Kraft levererar egenproducerad el från vind- och vattenkraft till både privatpersoner och företag utan att man betalar extra för det.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Är Skellefteå Kraft en anvisningsleverantör av el?
Ja det stämmer. Skellefteå Kraft ansvarar för elnätet i Skellefteå, Norsjö, Malå och Robertsfors. Dessutom har vi ansvaret för delar av elnätet i Vindeln, Arvidsjaur, Piteå och Lycksele. Totalt är vårt elnät 10 897 km långt – nästan 1 100 mil.
När du flyttar in i det elnät vi ansvarar över blir vi en så kallad anvisningsleverantör i det fall du inte själv har valt en annan elleverantör. Det innebär att du får ett anvisningspris som är detsamma som vårt ordinarie rörliga elpris.
Vad är skillnaden mellan fast och rörligt elpris?
Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.
Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sen den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.
Se vår film där vi förklarar skillnaden.
Skillnaden mellan elnät och elhandel
Din elkostnad består av två delar: Elnätskostnad och elhandelskostnad.
Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsföretaget. Vilket elnätsföretag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsföretag.
Elnätsföretaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsföretag kontrolleras alla elnätsföretags prissättning av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elbolag är enbart elhandelsföretag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsföretag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Hur säger jag upp mitt elavtal?
Vilket datum ditt elavtal kan avslutas beror på vilken typ av avtal du har, så ta gärna kontakt med vår kundservice för att göra din uppsägning.
Om du vill säga upp ditt elavtal för att du ska flytta så behöver du även ha kontakt med ditt elnätsbolag. Hur du gör just när det rör sig om flyttar kan du läsa mer om på vår sida Ska du flytta.
Hur ser jag ert aktuella elpris?
För att se vårt aktuella elpris skriver du in ditt postnummer här. När du gör det tackar du inte ja till el från oss utan kan bara se ditt pris. För att teckna avtal behöver du trycka på knappen ”Gå vidare” och fylla i dina uppgifter.
Är du redan kund hos oss ser du aktuella priser och förnyar ditt elavtal på Mina sidor.
Kan jag betala timpriser för min el?
Ja, det kan du om du har valt ett elavtal med sådana avtalsvillkor. Du kan till våra rörliga avtal också separat teckna tillvalet Timme för timme för att få betala timpriser.
Har Skellefteå Kraft ett samarbete med NIBE?
Ja, det har vi och du som har köpt en värmepump från NIBE kan kontakta Kundservice för att få mer information om vad vi kan erbjuda dig. Ring 0910-77 25 50 eller mejla kundservice@skekraft.se
Hur gör jag för att teckna elavtal?
Du kan antingen teckna elavtal direkt här på vår hemsida eller genom att kontakta vår Kundservice på telefon 0910-77 25 50.
Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggningsID samt områdesID.
Vad händer när mitt elavtal löper ut?
Vi kommer att skicka dig en påminnelse om att avtalet löper ut i god tid så att du har tid på dig att göra ett nytt val. Du kan då sedan teckna nytt avtal antingen direkt på Mina sidor eller genom att kontakta Kundservice.
Om du mot all förmodan skulle glömma att göra ett nytt val så får du ett obundet rörligt avtal hos oss.
Behöver jag säga upp mitt nuvarande elavtal när jag blir kund hos er?
När du tecknar elavtal med oss hjälper vi dig med det praktiska kring bytet av elleverantör.
Vi rekommenderar ändå att du själv kontaktar nuvarande elleverantör och meddelar dem att du ska byta. I vissa fall kan en personlig uppsägning behövas av dig.
Kontakta Kundservice på telefon 0910-77 25 50 eller mejla till kundservice@skekraft.se för råd och hjälp om vad som gäller för dig och ditt elavtal.
Hur tecknar jag om mitt avtal?
Om du redan är kund hos oss så kan du teckna om ditt avtal genom att logga in på Mina sidor och sedan klicka på knappen Teckna om, som syns om du har ett rörligt avtal eller ett avtal som är på väg att löpa ut.
Det går naturligtvis även bra att kontakta oss via telefon eller mejl så hjälper vi dig att teckna om avtalet.
Hur långt i förväg kan jag teckna om mitt avtal?
Om du har ett fast avtal så kan du upp till 6 månader innan avtalet löper ut teckna dig för ett nytt fast avtal. Då får du priset som är den dagen du tecknar avtalet, men avtalet börjar gälla när ditt gamla avtal löpt ut.
Vilka villkor gäller för mitt avtal?
När du tecknar avtal med oss så godkänner du också villkoren för avtalet, både de allmänna avtalsvillkoren för el samt våra särskilda avtalsvillkor. Här kan du hitta våra avtalsvillkor. Har du mer frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.
Måste man ha ett elavtal?
Oavsett om du gör ett val eller inte så får du ett elavtal. Hos oss får du automatiskt ett obundet rörligt avtal när du inte gjort något val. Om du hellre vill ha en annan avtalsform så bör du alltså göra ett val. Se vilket avtal som passar dig bäst.
Var hittar jag det rörliga priset?
Det rörliga priset ändras varje månad och det går inte att veta i förväg vad priset kommer att bli. Du kan se hur det rörliga priset har legat historiskt sett, vi visar där våra historiska inköpspriser månad för månad. Det går även att se timpriserna på Nordpool, den nordiska elbörsen.
Jag har tecknat avtal men ångrat mig, vad ska jag göra?
Tecknar du ett avtal med oss har du 14 dagars ångerrätt. Vill du nyttja den kontaktar du Kundservice via mejl eller på telefon 0910-77 25 50 för att ångra ditt avtal.
Du kan också ångra genom att fylla i och skicka in denna blankett.
Väljer du det alternativet får du ett mejl som bekräftar att blanketten tagits emot hos oss.
Vad är tillsvidarepris?
Tillsvidarepris, eller anvisat avtal som det ibland kallas, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Tillsvidarepriset ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer. Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset så hos oss hamnar du automatiskt på ett rörligt pris utan bindningstid om du inte har gjort något val. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.
Kan jag lösa mitt tidsbestämda avtal?
Varför blev elpriset plötsligt så mycket högre i januari 2021
I prognoserna för aktuellt marknadsläge lyfts och uppskattas regelbundet några av de många faktorer som kan komma att påverka elpriset framöver.
Väder, årstid, förväntat förbrukningsbehov och produktion av vind-, vatten- och kärnkraft är några av dessa faktorer.
Januari 2021 är ett tydligt exempel på hur flera av dessa faktorer skapade ett, för många, högre elpris än förväntat.
Medan december var varmare än normalt blev januari kallare än vad som är typiskt för årstiden – och därmed också betydligt kallare än december. Detta i sin tur skapade en ökad elanvändning som fick priset att stiga.
Vindkraften producerade 18 % lägre jämfört med december och hela 55 % lägre än normalt för januari.
Vattenkraften ökade något under januari, men det gjorde inte den hydrologiska balansen vilket bidrog till ökade priser från producenterna.
Dessutom ökade exporten från norra till södra Sverige under januari, vilket påverkade elpriset i de två norra elområdena ytterligare.
Sjunkande hydrologisk balans, mindre vindkraft och en ny nätkabel mellan Norge och Tyskland är ytterligare faktorer som bidragit till att det syns ett ökat inflytande av de tyska spotpriserna i norden.
Vad är energiskatt?
Energiskatten tillkommer för alla elnätsabonnemang och är samma oavsett vilket elnätsbolag du har.
Från 1 januari 2021 är energiskatten 35,6 öre/kWh exklusive moms.
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh. Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 26,0 öre/kWh exklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
Jag ska gräva på tomten, vad behöver jag göra då?
Planerar du att gräva på din tomt eller någon annanstans där det kan finnas ledningar bör du alltid ta reda på var våra el-, fjärrvärme- och fiberledningar är placerade innan du sätter igång. Allt för att minska risken att skada någon ledning.
För att få ledningarna utsatta i tid beställer du ledningsanvisning fem arbetsdagar innan grävningen påbörjas. Du gör beställningen antingen genom att ringa Geomatikk, som utför ledningsanvisning på uppdrag av oss, på 026-12 35 00, skicka ett mejl till dem eller gå in på Ledningskollen.
Om du inte har beställt ledningsanvisning och råkar gräva av någon kabel så kommer du att bli ersättningsskyldig för de eventuella skador som uppstår. Vi rekommenderar därför alltid att man beställer ledningsanvisning.
Jag ska fälla ett träd som är nära en elledning, hur går jag till väga?
Om du ska fälla ett träd som står nära en elledning så kan vi vara med vid fällningen och bevaka så att trädet fälls på ett säkert sätt. Dock vill vi att du fäller det själv, eller anlitar ett proffs. Den som ska fälla trädet kan även göra det utan vår medverkan om det känns säkert. Använd i så fall lämpliga hjälpmedel för att styra trädet.
Om du vill beställa trädbevakning som det kallas så gör du det genom att ringa telefon 0910-77 25 50. Det är viktigt att du är ute i god tid så vi kan planera in det utifrån vårt övriga verksamhetsbehov.
Hur gör jag för att avsluta abonnemanget och ta bort elmätaren helt?
Om du vill avsluta en befintlig elanslutning behöver vi en skriftlig uppsägning minst en månad innan elanslutningen ska upphöra. När vi tagit emot uppsägningen monteras elmätare och elledningar ner och kopplas bort från elnätet. Detta gör vi utan kostnad.
Vill du ansluta fastigheten till elnätet igen så gäller reglerna för nyanslutning. För att anmäla uppsägning av elanslutning behöver du fylla i blanketten Uppsägning av elanslutning.
Blanketten behöver skrivas under av både den som står på elnätsabonnemanget och den som äger själva fastigheten.
Har du frågor kan du kontakta oss via telefon på 0910-77 25 50.
Var kan jag få information när det är strömavbrott?
Under driftinformation hittar du information om aktuella strömavbrott och driftstörningar. Du kan även ringa felanmälan på telefon 020-77 27 00. Där nås vi dygnet runt.
Du kan även kontakta oss via Facebook som uppdateras löpande vid strömavbrott. Följ oss gärna där.
Om du har ett registrerat mobilnummer hos oss finns möjligheten att få en avisering via SMS vid strömavbrott i Skellefteå Krafts nätområde. Om du önskar avisering till flera mobilnummer kan du registrera dessa på Mina sidor samt läsa mer om vilka avbrott aviseringarna gäller.
Vad ska jag göra om det blir strömavbrott?
Om du får strömavbrott vill vi att du börjar med att kontrollera säkringarna i proppskåpet och mätarskåpet, kolla om jordfelsbrytaren löst ut samt titta ut och se om det lyser hos grannarna.
Är du fortfarande strömlös efter att ha bytt säkringar och kontrollerat jordfelsbrytaren så kan du ringa vår felanmälan som är öppen dygnet runt på telefon 020-77 27 00.
Långa strömavbrott är ovanliga, men vi rekommenderar ändå att läsa våra tips om hur du kan tänka för att vara förberedd om du skulle råka ut för ett längre avbrott.
Hur fungerar det med ersättning efter strömavbrott?
Om ett strömavbrott har varat längre än 12 timmar så har du enligt lagen rätt till ersättning. Om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar anses elavbrottet ha upphört. Ersättningen betalas ut per automatik på din elfaktura.
Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och din beräknade årliga nätkostnad. Lägsta ersättningsnivå är 1000 kronor i de fall vi inte tillämpar så kallad jämkning.
Jämkning innebär vi gör en sänkning på ersättningsbeloppet efter ett strömavbrott. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas:
Du behöver inte ansöka om ersättning. Vi betalar ut ersättningen per automatik genom avdrag på fakturan inom sex månader från avbrottsmånaden.
Har du frågor om avbrottsersättning så kan du ringa kundservice på telefon 0910-77 25 50.
Kan jag ändra storlek på mätarsäkringen?
Om du vill byta till större eller mindre mätarsäkring inom intervallen 16 Ampere - 25 Ampere så kontaktar du en elinstallatör som utför ändringen. Elektrikern kommer sedan att skicka in en föranmälan på detta till oss och då ändrar vi i våra system. Om du vill ändra till en mätarsäkring större än 25 Ampere vill vi att du kontaktar oss på telefon 0910-77 25 50.
Man får bara ändra till en mindre mätarsäkring en gång var tolfte månad. Att ändra till en större säkring får man göra så ofta man vill.
Vad kostar det att dra in el?
Kostnaden för en ny anslutning av el beror på olika faktorer, bland annat vilket avstånd det gäller och vilken mätarsäkring du behöver. Läs mer om hur det fungerar med en nyanslutning. Du kan även kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 för att få en offert.
Vad betalar jag för mitt elnätsabonnemang?
Ditt elnätspris består av en fast del, en rörlig del samt myndighetsavgifter. Den fasta delen beror på hur stor huvudsäkring du har. Se hela prislistan för elnätsabonnemang.
Sedan 1 januari 2018 faktureras energiskatten från ditt elnätsbolag.
Energiskattereduktion
Förbrukar ni el i datorhall, i yrkesmässig växthusodling eller har ert företag tillverkning i industriell verksamhet? Då har ni möjlighet att få lägre energiskatt på en del av förbrukningen.
Ni betalar från 1 januari 2021 35,6 öre/kWh exkl. moms oavsett geografiskt läge och kan sedan ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.
För att vi ska kunna fakturera rätt energiskatt måste ni som normalt sett har rätt till avdrag på 9,6 öre/kWh exkl. moms meddela oss om detta.
Om vi fakturerat er felaktig energiskatt har vi rätt att efterdebitera er mellanskillnaden samt eventuella avgifter och räntor.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
När det går en säkring
Om enbart delar av huset är utan ström ligger problemet inom fastigheten. Oftast handlar det om en säkring som gått och det är en enkel sak att kontrollera och åtgärda själv. Kontrollera därför säkringar och huvudsäkringarna innan ni kontaktar oss.
Om du bor i en lägenhet eller ett flerbostadshus så är det oftast säkringarna i centralen i din egen lägenhet som går, men det finns också huvudsäkringar till en fastighet eller en lägenhet. Även dessa kan gå av olika anledningar. Huvudsäkringarna till huset eller lägenheten är ofta placerade i ett säkringsskåp utanför bostaden där även mätaren oftast sitter. Kontrollera därför även dessa säkringar.
Ibland åker inte den färgade brickan i botten på porslinssäkringar ut ordentligt. För att vara på säkra sidan, prova då att byta ut säkringarna för att kontrollera.
Ett ytterligare bra tips är att lära sig sitt egna elsystem i hemmet. Om du redan på förhand vet vilka säkringar som leder till vilka apparater så underlättar det felsökningen.
Om du upplever att huvudsäkringarna ofta går så kan du behöva säkra upp till en större storlek på dina huvudsäkringar. Ta då kontakt med en auktoriserad elinstallatör för undersöka och genomföra detta.
Är Skellefteå Kraft en anvisningsleverantör av el?
Ja det stämmer. Skellefteå Kraft ansvarar för elnätet i Skellefteå, Norsjö, Malå och Robertsfors. Dessutom har vi ansvaret för delar av elnätet i Vindeln, Arvidsjaur, Piteå och Lycksele. Totalt är vårt elnät 10 897 km långt – nästan 1 100 mil.
När du flyttar in i det elnät vi ansvarar över blir vi en så kallad anvisningsleverantör i det fall du inte själv har valt en annan elleverantör. Det innebär att du får ett anvisningspris som är detsamma som vårt ordinarie rörliga elpris.
Vad går elnätsavgiften till?
En trygg och säker leverans med få avbrott kräver ett modernt och väl underhållet elnät. Varje år gör vi stora investeringar för att göra elnätet mer tåligt mot väder och vind. Den elnätsavgift du betalar går till att förnya och förbättra vårt elnät.
Vad får investeringarna som görs i elnätet för effekt?
De satsningar vi gjort har resulterat i färre och kortare avbrott. Vi planerar att fortsätta med kvalitetshöjningarna inom vårt nätområde och installera ny teknik för bättre kommunikation, övervakning, styrning och automatik i elnätsdriften.
Varför har elnätsavgiften ökat de senaste åren?
Samhället är idag mycket känsligare för strömavbrott vilket har fört med sig att kraven på elnätet har ökat både från kunder och myndigheter. Utöver vår satsning på investering och underhåll har vi också ändrat vår prissättning. Från och med 2013 är fördelningen av kostnader mer rättvis i förhållande till hur nätet nyttjas.
Får elnätsbolagen själva bestämma sina priser?
Nej, riktigt så fungerar det inte. Genom elnätsregleringen är det Energimarknadsinspektionen, Ei, som i förväg fastställer hur stora intäktsramar elnätsbolagen får, det vill säga vilka priser som får tas ut av kunderna. Vår prissättning ligger inom den intäktsram vi har blivit tilldelade.
Varför har elnätsbolagen olika nätpriser
Det finns 160 lokala elnätsägare i Sverige, vi är en av dem. Vårt elnät är cirka 1300 mil långt och består av både stadsnät och landsbygdsnät. Ett landsbygdsnät har färre kunder per meter ledning än ett stadsnät. Underhållskostnaden fördelas på kunderna vilket gör att det blir dyrare per kund i ett landsbygdsnät. Eftersom antalet kunder per meter ledning varierar mellan elnäten kan man inte rättvist jämföra priser mellan olika elnätsbolag.
Kan jag få hjälp med felsökning vid strömavbrott?
Oftast varar strömavbrottet bara en kort stund. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka strömmen så snabbt det bara går. Om avbrottet blir längre är det några saker du kan kontrollera:
Om det fortfarande inte fungerar efter att du har gjort denna kontroll ber vi dig göra en felanmälan då det kan vara ett större avbrott.
Om du felanmäler till oss och felet vid vårt besök visar sig vara i din anläggning och inte på elnätet skickar vi en faktura på 2500 kr för besöket. Om du i förväg misstänker att felet kan ligga i din anläggning är det därför bättre att du istället kontaktar en elinstallatör.
Hur fungerar min elmätare?
Vi har samlat manualer till några av våra vanligaste elmätare här: se manualer.
Vem åtgärdar felet vid strömavbrott?
Vid strömavbrott kan du träffa på både Skellefteå Krafts personal och personal från vårt helägda underhållsbolag Energiservice, som jobbar med att åtgärda problemet.
Skillnaden mellan elnät och elhandel
Din elkostnad består av två delar: Elnätskostnad och elhandelskostnad.
Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsföretaget. Vilket elnätsföretag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsföretag.
Elnätsföretaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsföretag kontrolleras alla elnätsföretags prissättning av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elbolag är enbart elhandelsföretag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsföretag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Energiskatt för jordbruk, skogsbruk och vattenbruk
Du som bedriver jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk yrkesmässigt betalar 35,6 öre/kWh exkl. moms i energiskatt från och med 1 januari 2021. Du kan sedan, som tidigare, ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
Hur beställer jag byggström till en tillfällig elanslutning?
När du behöver en tillfällig elanslutning under en begränsad tid, till exempel byggkraft eller byggström, kontaktar du både oss och en auktoriserad elinstallatör.
Är det mitt elnätsföretag som fakturerar mig för min energiskatt?
Ja, från och med den 1 januari 2018 fakturerar ditt elnätsbolag dig för energiskatten på el. Detta enligt ett beslut från Riksdagen. Tidigare var det din elleverantör som fakturerade energiskatten.
Från och med 1 januari 2018 syns alltså skatten du betalar vid posten för elnätskostnaden istället för elhandelskostnaden. Moms på energiskatten flyttades tillsammans med själva skatten till elnätsbolaget.
Kan jag följa min förbrukning varje timme?
Ja, om du har valt ett elavtal där du debiteras timpriser eller tecknat tillvalet Timme för timme så kommer du också att kunna se dina timavläsningar på Mina sidor.
Timavläsningarna uppdateras dock inte i realtid utan syns på Mina sidor när vi fått in dem från ditt elnätsbolag, vilket oftast är dagen efter.
Vad är elöverföring?
Det är en del av elnätsavgifterna som du betalar till ditt elnätsbolag och den är kopplad till hur mycket el du använder. Man kan säga att den avser själva transporten av el genom ledningarna till dig.
Du kan se hur mycket vår elöverföring kostar på sidan för våra elnätspriser.
Får jag ersättning om jag haft många strömavbrott under ett år?
Ja, från 2020 och framåt har vi ett löfte till dig som kund att om du under ett år haft tolv avbrott eller fler för något av dina elnätsabonnemang, så ersätter vi dig med din nätavgift för december det året, dock lägst 500 kronor inklusive moms.
För dig som är effektkund så blir ersättningen en tolftedel av din fasta nätavgift för det året.
Avbrotten behöver ha varit längre än tre minuter för att ersättningen ska falla ut. Ersättningen dras sedan av från din faktura i början av nästkommande år.
Vi började med kundlöftet 2019 och då avsåg det de elnätsabonnemang som haft elva eller fler avbrott under ett år.
Hur mycket har elberedskapsavgiften sänkts?
Regeringen beslutade den 1 september 2019 att sänka elberedskapsavgiften med 7,25 kronor inklusive moms för privatkunder och 318 kronor exklusive moms för företag och producenter, per år.
Beslutet gällde från och med 1 januari 2019, vilket innebär att vi retroaktivt återbetalade dig för perioden 1 januari – 1 september.
Återbetalningen genomfördes som en minuspost på fakturan som skickades ut i oktober 2019.
Kan jag som har ett företag få hjälp med energieffektivisering?
Ja, hos oss får du tillgång till vår spetskompetens både inom elhandel och energisparande till ditt företag. Våra energirådgivare jobbar alltid för att sänka dina totala energikostnader. Du kan göra stora ekonomiska besparingar på att optimera din energianvändning genom Skellefteå Krafts energitjänster.
Kan jag som privatperson få hjälp med energieffektivisering?
I varje kommun finns det en energi- och klimatrådgivare. Du kan ringa eller skicka e-post till din kommun för att få kontakt med rådgivaren. Inriktningen på rådgivningen är opartisk, kostnadsfri samt teknikneutral. Hitta din kommunala energirådgivare hos Energimyndigheten.
Var beställer jag en bredbandstjänst?
På tjänsteportalen skekraft.net, kan du välja vilken av våra tjänsteleverantörer som ska leverera internet, telefoni, tv eller fler smarta tjänster till dig. På tjänsteportalen kan du också enkelt jämföra priser och även göra ändringar i ditt abonnemang.
Om du inte har loggat in på tjänsteportalen tidigare så behöver du registrera en ny användare genom några enkla steg för att kunna beställa en tjänst.
Hur gör jag för att beställa en bredbandstjänst?
Om det är första gången som du ska beställa en bredbandstjänst så behöver du börja med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen och direkt in i din dator.
När du har gjort det och öppnar en webbläsare ska du automatiskt hamna på vår tjänsteportal skekraft.net. Väl där så registrerar du dig som användare och sedan kan du välja den tjänst du vill ha.
Hur gör jag när jag ska flytta och vill avsluta min bredbandstjänst?
Vid uppsägning av bredbandstjänster som internet, tv och telefoni som beställts via vår tjänsteportal kan du säga upp via skekraft.net eller direkt till din tjänsteleverantör.
Har du tecknat din tjänst/tjänsterna på annat sätt så gör du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid.
Jag har redan en fiberanslutning, men ingen användare på portalen. Hur gör jag?
Är du redan kund krävs ett användarkonto för att administrera dina tjänster på portalen. Tidigare vald tjänst fungerar dock som vanligt. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare.
När du vill säga upp eller ändra din tjänst går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i portalen.
Kan jag uppgradera min fiberanslutning till högre hastigheter?
Ja, det kan du. Vi kan erbjuda hastigheter upp till 1000 Mbit/s i vårt fibernät. Läs mer om hur du gör för att uppgradera ditt bredband.
Vad kostar det att uppgradera fiberanslutningen?
Uppgraderingen kostar 1 995 kronor. Månadskostnaden varierar sen beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer och vilken hastighet du vill ha.
Du kan se alla priser och de leverantörer som finns att välja mellan på vår tjänsteportal.
Jag vill dra in fiber i mitt hus, hur går jag till väga?
Beställningen av fiberindragning gör du på vår portal. Där kan du även läsa vilka villkor som gäller, vad det kostar och hur det går till.
Har du fler frågor kan du självklart också ta kontakt med vår kundservice.
Vem kan beställa supersnabbt internet med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s?
Alla kunder i Skellefteå Krafts fibernät som bor i villa samt är hyresgäst hos Skebo eller Nordhalla kan idag få tillgång till supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s.
Jag vill beställa internet med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s. Hur gör jag?
Så här gör du som bor i villa
1. Gå in på tjänsteportalen skekraft.net från den adress du vill ha supersnabbt internet till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.
Så här gör du som hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.
Om du hyr av en privat fastighetsägare eller bor i bostadsrättförening.
1. Du som bor i ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för fortsatt uppgradering av flerbostadshus från 2016 och framåt.
Varför ser jag inte hastigheterna 250, 500 eller 1000 Mbit/s när jag loggar in på portalen skekraft.net?
Om du bor i villa
Innan du kan välja hastighet måste du först beställa en uppgradering av din fibernätsanslutning. Uppgraderingen beställer du på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Först när uppgraderingen är beställd och klar kommer tjänster upp till 1 000 Mbit/s att bli synliga och beställningsbara för dig på skekraft.net.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s så måste fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.
Om du bor hos en privat fastighetsägare
Du som bor i ett privat flerbostadhus kan göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för vår fortsatta uppgradering av flerbostadshus.
Vad kostar det att beställa en uppgradering?
Uppgraderingen för att kunna beställa internettjänster på hastigheter över 100 Mbit/s kostar 1 995 kronor om du bor i villa.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla är uppgraderingen kostnadsfri.
Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångavgift för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.
Månadskostaden varierar sen beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer.
Vad ingår i uppgraderingsavgiften för mig som bor i villa?
Du betalar 1995 kronor för att vi ska bygga om din anslutning för tjänster upp till 1000 Mbit/s. I de allra flesta fall behöver utrustningen i din bostad bytas ut och sedan måste vi också bygga om din anslutning till själva fibernätet.
Hur snabbt kommer jag igång med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s?
Om du bor i villa
Uppgraderingen tar 10 arbetsdagar om du bor villa. När du fått uppgifter från oss att den är färdig är det bara för dig att välja tjänsteleverantör på vår tjänsteportal skekraft.net och sen är du igång.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt på portalen skekraft.net.
Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.
När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.
Varför kostar en uppgradering 1 995 kr om jag bor i villa, men ingenting om jag hyr en lägenhet av Skebo?
Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet - villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för anslutningen till nätet. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadshus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för de tjänster som används.
Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångsavgifter för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.
My building is connected do the Skellefteå Kraft broadband network. How do I access to the broadband services?
If you wonder how to connect to our broadband network but don't understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.
Do you have information about broadband in other languages?
Yes, you can find and read this information in following languages;
English
Deutch
Francais
Español
For any questions please contact our Customer Services, +46 910 - 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se
Vad är Skellefteå Kraft Fibernät?
Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.
Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.
Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.
Varför är det viktigt att bygga ut fibernätet?
Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen, såväl i glesbygd som i stad.
Varför expanderar Skellefteå Kraft sitt fibernät?
Vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling och att Skellefteå kommun ska vara en attraktiv plats. En stabil fiberanslutning bidrar till minskade transporter och en levande landsbygd med möjlighet för människor att bo och bedriva verksamhet även utanför tätorten Skellefteå.
Hur stor andel av hushållen i Skellefteå kommun har tillgång till fiber?
Inom Skellefteå kommun är det drygt 9 av 10 hushåll som är anslutna till fibernätet eller som har fiber i sin absoluta närhet.
Var kan jag hitta mer information om Skellefteå Kraft Fibernäts pågående utbyggnadsprojekt?
På vår utbyggnadsportal kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidsplaner. Har du frågor om ditt projekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område.
Kan vi välja att dra in fiber till huset, men inte ansluta oss till nätet direkt?
Du kan ansluta ditt hus först och sedan bestämma när du vill aktivera dina tjänster. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.
Vad kostar det att ansluta sig till fibernätet via ett utbyggnadsprojekt?
Anslutningsavgiften kan komma variera beroende på förutsättningarna i varje enskilt område, d v s beroende på om området är berättigat för stöd, områdets storlek, hur stort intresset är och så vidare.
Vad påverkar tidplanen för Skellefteå Kraft Fibernäts olika utbyggnadsprojekt?
Alla projekt kan inte praktiskt genomföras samtidigt. Tidplanen har satts i samråd med Skellefteå kommun och exempel på faktorer som påverkar tidplanen för olika projekt är geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar.
Hur mycket kostar det att installera fiber?
Kostnaden för att installera fiber varierar beroende på dina förutsättningar, huvudsakligen var och hur du bor. Har du en villa eller radhus kan du skriva in din adress här för att se om just ditt hus har möjlighet att få fiber och till vilket pris.
Bor du i en lägenhet behöver du först ta reda på om huset du bor i har fiber från Skellefteå Kraft. Om det har det kan du enkelt komma igång med bredbandet genom att följa instruktionerna du hittar här.
Vilka tjänsteleverantörer av internet, telefoni och tv kan jag välja mellan?
Om du redan har fiber från oss indraget i fastigheten så kan du se vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan på vår tjänsteportal skekraft.net.
Där beställer du även den tjänst du vill ha.
Kan jag ha fjärrvärme där jag bor?
Kontakta gärna vår Kundservice så kan vi kontrollera om det finns fjärrvärme i området. När vi har fått en konkret förfrågan av dig gör vi en kalkyl på aktuell anslutning. Om vi bedömer att en anslutning kan göras får du kostnadsberäkning och offert av oss, så att du i lugn och ro kan ta ställning till om du vill ansluta dig.
Du kan också göra en offertförfrågan genom att fylla i detta formulär.
När behöver cirkulationspumpen bytas?
En cirkulationspump håller i cirka 10-15 år.
Hur gör jag med fjärrvärmen när jag ska flytta?
Anmäl flytten till vår kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Vad kostar fjärrvärme?
Fjärrvärmepriset består av ett energipris och ett effektpris. Priset varierar lite beroende på var du bor, läs mer om vad fjärrvärmepriset är.
Jag har problem med min fjärrvärmeanläggning, vad ska jag göra?
Vi lämnar två års garanti på din fjärrvärmecentral. Om det uppstår problem vid något tillfälle har du tillgång till värmemarknadens bästa och snabbaste service. Vår affärsidé är att sälja värme, inte ny utrustning, så vår uppgift är att se till att din fjärrvärmecentral fungerar som den ska.
Om du får problem med din fjärrvärme så kan du ringa vårt felanmälannummer 020-77 27 00, så hjälper vi dig.
Om du vill ha extra trygghet efter att garantitiden gått ut kan du teckna ett serviceavtal.
Vad är serviceavtal?
Fjärrvärme är en bekväm uppvärmningsform som i stor utsträckning sköter sig själv. Men du kan även teckna ett serviceavtal, så är du extra trygg om något oförutsett skulle hända.
Du meddelar då bara eventuella fel på din fjärrvärmecentral till oss, så felsöker vi och åtgärdar problemet. Ring kundservice på telefon 0910-77 25 50 för att teckna ett serviceavtal eller anmäl ditt intresse direkt på vår hemsida.
Hur säger jag upp fjärrvärmen?
Avtalstiden för fjärrvärmeleverans är 3 år efter drifttagning och därefter är det 3 månaders uppsägningstid. Om du vill säga upp fjärrvärmen kan du kontakta kundservice via mejl eller på telefon 0910-77 25 50.
Var hittar jag modell och fabrikat på min fjärrvärmecentral?
Du hittar ofta leverantörsnamnet på utsidan av den vita kåpan eller luckan. Modellbeteckningen hittar du på märkt skylt som ofta sitter på bottenplattan.
För reglercentralen står typbeteckningen under luckan.
Var hittar jag manual och skötselanvisning till min fjärrvärmecentral?
Några gånger per år kan det vara bra att se till din anläggning och göra enkla underhållsåtgärder. På vår hemsida kan du hitta manualer med skötselanvisningar för din fjärrvärme.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Vad är energiavgift?
Priset som betalas per levererad kWh fjärrvärme.
Vad är kapacitetsavgift?
Kapacitetsavgiften debiteras företagskunder med fjärrvärme och utgår från varje enskild fastighets kapacitetsbehov och definieras som energianvändning per dygn. Avgiften fastställs av kapacitetspriset multiplicerat med abonnerad kapacitet.
Din abonnerade kapacitet bestäms utifrån fastighetens uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar perioden november-mars.
Varje dygn kopplas energiförbrukningen mot medeltemperaturen och på så sätt anges ett samband som blir din energisignatur. Den abonnerade kapaciteten avläses vid ortens temperaturgräns.
Om du inte är nöjd med vår rekommendation är det möjligt att välja en annan kapacitet, valet gäller i 12 månader. Om du själv väljer en kapacitet och överstiger den, utgår en avgift för övertrassering.
Kostnaden för abonnerad kapacitet periodiseras lika över kalenderårets dygn och du debiteras kapacitetspriset för motsvarande antal dygn på varje månadsfaktura.
Vad är avkylningsavgift?
Avkylningsavgiften tillkommer när anläggningen har en sämre avkylning än delta-T 35 grader. Delta-T avser skillnaden mellan inkommande och utgående varmvatten.
Har du sämre delta-T än 20 grader, tillkommer ytterligare en avgift.
Avkylningsavgiften utfaller endast under månaderna november-mars och debiteras månadsvis under perioden januari-mars och november-december.
Vad är energirabatt?
För kunder som förbrukar över 300 MWh finns en energirabatt. Avdraget görs per förbrukad kWh och utifrån föregående års normalårskorrigerade förbrukning.
Vad är energisignatur?
Energisignatur står för din fastighets uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar perioden november till mars.
Priset du betalar för din fjärrvärme påverkas även av dygnsmedeltemperaturen där du bor, som fastställs av SMHI. De uppmätta värdena bildar en förbrukningslinje som visar sambandet mellan utetemperatur och din fjärrvärmeförbrukning.
Brytpunkten blir den abonnerade kapaciteten, som också är dygnsförbrukningen för fastigheten vid den temperaturen.
Under september varje år skickar vi ut en värmebudget, som innehåller din uppskattade kostnad för nästa år som kan underlätta budgetarbetet.
Vad är effektavgift?
Effektavgiften är kostnaden för den effekt som anläggningen behöver när det är som kallast.
Du kan läsa mer om fjärrvärmepriserna för dig som privatperson i vår prislista.
Vad är debiteringsgrundande effekt?
Detta är den effekt som behövs för att tillgodose din villas maximala behov av värme, alltså den mängd energi per sekund som måste tillföras fastigheten den dag på året då förbrukningen är som störst.
Debiteringsgrundande effekt räknas fram genom att din normalårskorrigerade energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) för december, januari och februari delas med ett kategorital, som för villor är 940 timmar per år. Den framräknade effekten avrundas sedan till jämna kilowatt (kW).
Effektavgiften är en årsavgift som fördelas ut över årets 12 månader. Som lägst faktureras 7 kW.
Detta är en del av fjärrvärmekostnaderna och du kan läsa mer om denna del och vad i övrigt du betalar till oss i vår prislista.
Vad händer med mitt elavtal när jag flyttar?
När du har registrerat din flytt hos elnätsbolaget så kommer vi automatiskt att få ett meddelande om det och avtalet med oss avslutas då på samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om.
Du kan självklart ta med dig ditt avtal till din nya adress om du vill. För att göra det är det enklast om du kontaktar oss via telefon 0910-77 25 50.
Om den som ska flytta in efter dig istället vill överta ditt avtal och ni båda är överens om det så kan den som flyttar in ta kontakt med oss för att ordna detta när du har meddelat flyttningen till elnätsbolaget.
Hur ska jag anmäla min flytt?
Om du bor inom Skellefteå Krafts nätområde behöver du anmäla din flytt till oss senast 30 dagar innan du flyttar ut.
Flyttanmälan kan du göra både på Mina sidor eller genom att kontakta Kundservice.
Om du bor i en hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala el under uppsägningstiden.
Bor du utanför vårt elnätsområde så behöver du göra anmälan till ditt elnätsbolag samt till oss om du vill ta med ditt avtal dit du ska flytta.
Läs mer eller se vår film där vi förklarar hur det går till med elavtalet vid en flytt.
Kan jag göra min flyttanmälan bakåt i tiden?
Nej, det kan du inte. Om du bor inom vårt elnätsområde och har glömt att anmäla flytten till oss så ska du göra det så fort som möjligt. Det kan ta upp till 30 dagar innan vi kan göra en slutavläsning. Till dess är det du som är betalningsansvarig för elen som används i bostaden.
Om du bor utanför vårt elnätsområde så behöver du kontakta ditt elnätsbolag för att få veta hur deras rutiner kring flyttningar ser ut.
Vad händer om jag inte anmäler flytten i tid?
Om du inte anmäler din utflytt i tid står du som betalningsansvarig för elanläggningen fram till dess att flytten har registrerats och elmätaren har lästs av.
Kostar det något att göra en flyttanmälan?
Hos oss på Skellefteå Kraft kostar det inget att göra en flyttanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det kosta, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.
Hur gör jag med fjärrvärmen när jag ska flytta?
Anmäl flytten till vår kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Hur gör jag när jag ska flytta och vill avsluta min bredbandstjänst?
Vid uppsägning av bredbandstjänster som internet, tv och telefoni som beställts via vår tjänsteportal kan du säga upp via skekraft.net eller direkt till din tjänsteleverantör.
Har du tecknat din tjänst/tjänsterna på annat sätt så gör du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid.
Varför har Skellefteå Kraft tagit över Grönares kunder?
Grönare upphör med sin elhandel och vi har fått förtroendet att ta över deras kunder.
Vad händer med mitt avtal när jag blir kund hos Skellefteå Kraft?
Ditt avtal ändras inte på något sätt utan du behåller samma pris och samma villkor som du hade med Grönare.
Hur kommer ni att skicka min faktura?
Vi kommer att skicka mer information till dig då du blivit kund hos oss kring våra olika betallösningar och vad som gäller för just dig.
Vart ska jag som kund vända mig vid frågor?
Du är alltid varmt välkommen att ta kontakt med vår prisbelönta kundservice om du har några frågor. Om din fråga gäller en faktura som du mottagit från Grönare är det dem du ska ta kontakt med.
Var kan jag följa min förbrukning?
När din första faktura har skapats kan du följa din förbrukning, se dina fakturor och se över ditt avtal via vår app eller om du loggar in på mina sidor.
Om jag får problem med att ladda elbilen vid era laddstolpar, vad gör jag?
Kontakta Charge & Drives kundsupport på telefon 020-77 27 10.
Vilken typ av uttag och effekter finns på Skellefteå Krafts offentliga laddstationer?
Inom nätverket Charge and Drive finns olika typer av uttag och effekter på laddstationerna. På kartan kan du ta del av vilken laddtyp och effekt laddstationen har genom att klicka vidare på den aktuella laddstationen.
Var hittar jag Skellefteå Krafts laddstationer?
Skellefteå Kraft har satt upp ett flertal laddstationer runt om i Västerbotten för både semisnabbladdning och snabbladdning.
På kartan kan du se var laddstationerna är placerade, om de är lediga för laddning, vilken laddtyp och effekt som finns vid varje respektive laddstation.
Skellefteå Krafts samtliga laddstationer är anslutna till nätverket Charge & Drive som har laddstationer i hela Europa. Det gör det smidigt för dig att ladda elbilen när du är på resande fot.
Var kan jag använda min RFID-bricka för att ladda elbilen?
Din RFID-bricka fungerar på alla Charge & Drive-laddstationer i Norden/Europa.
Finns det inte en risk att säkringen överbelastas om jag samtidigt laddar bilen och har igång motorvärmaren?
Elbilar värms huvudsakligen från det inbyggda batteriet och behöver således sällan motorvärmare. Med elbilen följer i stort sett alltid en enklare laddare avsedd för Schukouttag. Genom att använda denna medföljande laddkabel förhindras eventuella problem med för högt effektuttag. I de fall kunden använder fel kabel så har Skellefteå Krafts infraladdare en inbyggt automatsäkring som utlöser i de fall effektgränsen överstigs.
Vad räknas som en elbil?
Med elbil menas alla laddbara bilar, även elhybrider.
Erbjuder Skellefteå Kraft fri laddning eller priserbjudande på någon laddstation?
Nej, vi erbjuder ingen fri laddning av elbilen. Det kan förekomma enskilda erbjudanden, vilka kommer i så fall vara synliga i appen.
Om jag laddar elbilen på en offentlig parkering som är avgiftsbelagd, behöver jag betala för parkeringskostnad?
I de flesta fall måste både parkeringsavgiften och kostnaden för laddningen betalas. Anledningen är att det ofta är olika aktörer som står för parkeringen och elbilsladdningen.
Vad är en RFID-bricka och vars kan jag få tag på en?
Kort eller bricka som används för att identifiera en användare i exempelvis ett betalningssystem. Beställ RFID-bricka kostnadsfritt efter att du laddat hem appen och registrerat konto.
Om jag parkerar på publik parkering behöver jag betala parkeringsavgift när jag laddar elbilen?
Ja, det är samma för alla bilar när det gäller parkeringsavgift. Olika parkeringsplatser har olika aktörer som sköter parkering.
Kan en Tesla ladda i andra laddstationer än Tesla superchargers?
Ja, det går att ladda en Tesla på andra laddstationer än Teslas egna superchargers. Det finns två sätt:
Hur lång tid tar det att ladda en elbil på Skellefteå Krafts laddstationer?
Det beror på batteriets storlek på respektive bilmodell samt ”hur tomt batteriet är”. Även modell på elbil spelar in.
I regel tar en full laddning någonstans mellan 8-12 timmar beroende på effekt och förutsättningar.
Hur betalar jag för att ladda elbilen på Skellefteå Krafts laddstationer?
Du betalar med betalkort som du registrerat till din användare i appen. Har du en RFID-bricka så betalar du med den.
Läs mer om appen och RFID-bricka.
Hur ser Skellefteå Krafts planer ut för att installera fler laddare i laddinfrastrukturen?
Att planera för att bidra till en bättre laddinfrastruktur i Västerbotten och norra Sverige pågår kontinuerligt.
Förekommer olika priser på laddningen beroende på vilken effekt laddstationen har?
Olika laddstationer har olika prissättningar. Kontrollera priset på laddstationen eller i appen om vad som gäller för den du använder.
Vilken typ av betalkort kan jag registrera i appen för att sedan kunna ladda min bil på laddstationer?
Du kan använda olika varianter av betalkort, det finns ingen begränsning där.
Läs mer här för hur du registrerar betalkort i appen och till RFID-bricka.
Vilka typer av ladduttag för elbilar finns på era offentliga laddstationer?
Följande typer av ladduttag:
Vad menas med semisnabbladdning?
Kort och gott en halvsnabb laddning vilket innebär effekter upp till 22 kW.
Skillnaden mot en snabbladdare är att den går via bilens så kallade ombordladdare. Det här gör att bilen begränsar vilken effekt den kan ta emot. Kontrollera med din bilåterförsäljare vilka effekter din bil klarar av.
Vad menas med snabbladdning?
Snabbladdning sker vid snabbladdningsstationer. En snabbladdare har en högre effekt och därmed kortare laddtider än både normal- och semisnabbladdare.
Laddningen har en effekt över 22 kW. Vid snabbladdning används likström som överför energi direkt till det laddbara fordonets batteri.
Vad menas med laddeffekt?
Den mängd energi per tidsenhet som överförs, vid laddning av ett laddbart fordon, till fordonets batteri.
Enheten för laddeffekt är kilowatt, kW.
Vad är en laddbox?
En laddbox är främst framtagen för normalladdning av laddbara fordon i hemmet eller på arbetsplatsen.
Var i Sverige finns det laddstationer?
Kika på den här kartan så finner du hela Sveriges laddstationer.
Klicka här för karta till laddstationer Skellefteå Kraft låtit sätta upp.
Vad betyder CCS?
CCS står för Combined Charging System, vilken är en typ av kontakt för snabbladdning och följer den europeiska standarden med ett Typ 2-uttag för växelströmsladdning. Den har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström.
Med den här typen av kontakt kan du ladda både snabb- och normalladdning i samma uttag.
Kontakttypen till denna heter Typ 1 och används av den Europeiska marknaden av biltillverkare och håller således EU-standard. Skellefteå Krafts laddlösningar täcker upp oavsett laddtyp.
Vad betyder CHAdeMO?
En typ av kontakt för snabbladdning av elbilar. Kontakttypen till denna heter Typ 1 och används av de asiatiska biltillverkarna.
Skellefteå Krafts laddlösningar täcker upp oavsett laddtyp och kontakt.
Vad betyder DC-laddning?
Direct Current eller likström som det heter på svenska. Likström innebär att strömmen har konstant styrka och samma riktning.
De laddbara fordonens motorer drivs vanligtvis med likström, men vissa biltillverkare har istället valt motorer som drivs med växelström.
Vad betyder AC-laddning?
Alternating Current, eller växelström som det heter på svenska. Växelström betyder att strömmen byter riktning och styrka över tiden.
Växelström är det som finns i vanliga eluttag i hemmet.
Hur långt kan jag köra på en ”tank” när jag laddat elbilen?
Hur långt du kommer beror på hur stort batteri din elbil har.
Kombinerar du körningen med exempelvis värme i bilen eller luftkonditionering påverkar det hur långt du kommer.
Hur vet jag om en laddstation fungerar för just min elbil?
Kontrollera de tekniska specifikationerna för din elbil så får du reda på vilka möjligheter den har för laddning i exempelvis laddstationerna inom nätverket Charge & Drive.
Går det att ladda bilen via ett vanligt eluttag?
Det går men inget Skellefteå Kraft rekommenderar. För en trygg och säker laddning av elbil erbjuder vi därför laddboxar och laddkablar från Charge Amps.
Hur produceras elen till Skellefteå Krafts laddstationer?
Till de laddstationer som Skellefteå Kraft installerat i laddinfrastrukturen är av 100 % förnybar el.
Kombinera det med ett elavtal till hemmet och du kommer ladda och köra bilen på 100 % förnybar el – hela vägen.
Jag bor i lägenhet, hur laddar jag min elbil?
Om du vill att din bostadsrättsförening eller hyresvärd sätter upp en laddbox, ta upp dialogen.
Du kan tipsa oss om din BRF eller hyresvärd, så tar vi vid och erbjuder lämplig lösning för den/de fastigheter som är aktuella.
Finns det risk att säkringen överbelastas om jag laddar elbilen och har igång motorvärmaren på samma gång?
I HALO Wallbox finns ett inbyggt schuko-uttag för motorvärmare. Det här uttaget går inte att använda samtidigt som du laddar elbilen. Om säkringen klarar av belastningen eller inte beror på storleken på storlek på säkring och övrig energianvändning.
Det finns utrustning som övervakar den totala energianvändningen och justerar effekten till laddboxen efter vad säkringen klarar av.
Vad menas med normalladdning av en elbil?
Den här typen av laddning sker med 230V/10A eller 230V/16A, exempelvis i hemmet eller på en arbetsplats.
Kostar det mer att snabbladda än att ladda hemma?
Det kostar mer att snabbladda än om du normalladdar hemma. Bakomliggande faktorer är investeringar i kostsam infrastrukturuppbyggnad med laddstationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang med mera.
Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning. Att snabbladda elbilen kan ses som komplement till normalladdning – som när du är på resande fot. I regel för dig med ett vanligt körbehov räcker det oftast med att ladda hemma (med laddbox) under natten för att klara den vardagliga körsträckor.
Behovet av snabbladdning uppstår vid längre sträckor som exempelvis semester eller andra längre turer.
Varför rekommenderar Skellefteå Kraft att ladda med laddbox?
En laddbox är anpassad för höga effekter under en längre period och är framför allt är säkrare eftersom laddboxen kommunicerar med elbilen och stänger av strömmen vid eventuella fel.
Med fast laddkabel, som HALO wallbox har, blir även laddningen smidigare, då du slipper ta ut och in laddkabeln ur bilen varje gång du laddar.
Vad kostar det att köra på el?
Kostnaden för att ladda en elbil beror på flera faktorer, bland annat bilens förbrukning men också kostnaden för elen där bilen laddas. Priser på laddstationer inom Charge & Drive hittar du i appen.
Tips! Beställ elavtal till hemmet från oss med 100 % förnybar el så är du med och bidrar till omställning till 100 % förnybart.
Hur får jag betalt för min mikroproduktion?
Ersättningen för produktionen syns som ett avdrag på din kommande konsumtionsfaktura.
Överstiger produktionen konsumtionen kommer resterande avdrag att synas på kommande konsumtionsfaktura så långt avdraget räcker.
Vill du kan vi även betala ut pengarna mot ditt bankkonto.
Vad är en självfaktura?
Istället för att du som mikroproducent ska fakturera Skellefteå Kraft för den inmatade elen så ställer vi ut en faktura åt i ditt ställe.
Detta innebär att du får en separat faktura på din mikroproduktion där det bland annat framgår hur mycket produktionen uppgått till samt hur stor ersättning som kommer utbetalas.
Vilken uppsägningstid är det på avtalet gällande mikroproduktion?
Det är 30 dagars ömsesidig uppsägningstid på ditt mikroproduktionsavtal.
Köper Skellefteå Kraft elcertifikat för mikroproduktion?
Nej vi köper inte elcertifikat för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.
Hur gör jag för att montera en egen anläggning för mikroproduktion?
Om anläggningen ligger utanför Skellefteå Krafts elnätsområde behöver du kontakta din nätägare. När allt är klart med dem kan du kontakta oss igen för att teckna avtal för din produktion. Bor du i Skellefteå Krafts elnätsområde går du tillväga enligt följande för att montera en anläggning.
Vad är villkoren för att jag ska kunna sälja min överskottsel?
Är jag skyldig att momsregistrera mig om jag installerar en solcellsanläggning?
Nej, sedan 1 januari 2017 gäller nya regler för mervärdesskatt. Läs mer om detta här.
Behöver jag ha Skellefteå Kraft som nätbolag?
Nej det spelar ingen roll vilket nätbolag du har. Vi kan köpa ditt överskott oavsett vilket elnätsområde du bor i.
Vilken typ av elhandelsavtal kan jag ha om jag är mikroproducent?
För konsumtionen gäller ett vanligt elhandelsavtal. Kontakta vår Kundservice för dagsaktuellt pris eller läs mer om våra elhandelspriser.
Kan jag köpa solceller genom er?
Ja, det kan du! Du kan enkelt göra en intresseanmälan direkt på vår hemsida, så kontaktar våra rådgivare dig för att hjälpa dig med dina frågor.
Behöver jag vara momsregistrerad?
Om din totala momspliktiga omsättning överstiger 30 000 kronor behöver du momsregistrera dig och betala moms för den egenproducerade överskottsel som du säljer.
Beräknar du att din totala försäljning inte överstiger 30 000 kronor behöver du inte momsregistrera dig, utan kan välja att vara momsbefriad.
Reglerna för momsbefrielser gäller från och med 2017. Innan dess var all ersättning momspliktig.
För att vi ska kunna fakturera dig rätt ersättning behöver du meddela oss om du är momsregistrerad eller inte.
Du behöver också meddela oss om du väljer att avregistrera dig för moms.
Mer information kring momsregistrering kan du hitta på Skatteverkets hemsida.
Vad är mikroproduktion?
Mikroproduktion innebär att du installerar en elproduktionsanläggning som har högst 63 A mätarsäkring och med 43,5 kW som högsta installerade effekt, samt att du producerar mindre än du konsumerar under ett kalenderår.
Produktionen sker vanligtvis genom solcellspaneler eller mindre vindkraftsanläggningar som privatpersoner installerar.
Köper ni in mitt elöverskott?
Det gör vi. Om du är momsregistrerad och meddelar oss ditt momsregistreringsnummer så betalar vi ut elbörsen Nord Pools timspotpris plus 20 öre/kWh under ett år, utöver timspotpriset. Därefter övergår ersättningen till Nord Pools timspotpris.
Om du inte är momsregistrerad och tecknar avtal för mikroproduktion med oss så betalar vi istället 16 öre/kWh utöver timspotpriset under ett år.
Kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 för att höra mer om hur det fungerar när vi köper in din el.
Hur mäter man den el jag producerat i min mikroproduktionsanläggning?
Elmätaren som installeras är egentligen två skilda mätpunkter med egna identitetsbegrepp.
De flesta produktionsanläggningar fungerar på det sättet att de först kvittar strömmen inom anläggningen för att sedan antingen tillföra el till anläggning genom inmatning från elnätet (då sker det genom konsumtionsmätaren) eller mata ut el från anläggningen till elnätet (då sker det genom produktionsmätaren).
Hur loggar jag in på Mina sidor?
Du loggar in på Mina sidor med BankID, mobilt BankID eller användarnamn och lösenord.
Om du inte har loggat in tidigare så använder du ditt personnummer som användarnamn, och ditt kundnummer som lösenord.
Om du har valt ett eget användarnamn och lösenord tidigare så använder du det.
Jag kommer inte ihåg mitt lösenord till Mina sidor
Om du inte kommer ihåg vilket lösenord du har registrerat så kan du klicka på ”Har du glömt ditt lösenord?”
Fyll sedan i ditt användarnamn samt din e-postadress så kommer du inom några minuter få ett e-postmeddelande med instruktioner om hur du får ett nytt lösenord.
Du måste använda samma e-postadress som du använt tidigare på Mina sidor.
Hur kan jag se statistik över min förbrukning?
Om du loggar in på Mina sidor kan du se statistik på din förbrukning per år och per månad. Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde kan du även se dina mätvärden dag för dag.
Hur ser jag mina gamla fakturor?
Om du klickar på Se alla fakturor så hittar du dina fakturor för de senaste 18 månaderna. Om du vill se fakturor för en kortare eller längre tidsperiod så går du in under Mitt konto -> Avancerade inställningar. Högst upp där kan du ändra för hur många månader tillbaka du vill se fakturor.
Var ändrar jag mina inloggningsuppgifter?
För att ändra dina inloggningsuppgifter så klickar du på Mitt konto uppe i högra hörnet. Välj sedan Kontoinställningar. I kolumnen längst till vänster kan du sedan ändra din mejladress, ditt användarnamn och ditt lösenord. Där kan du även lägga till en koppling med ditt personnummer för att kunna logga in med ett befintligt BankID.
Hur gör jag för att se mina avtalspriser inklusive moms?
Standardinställningen är att avtalspriserna på Mina sidor visas inklusive moms för privatpersoner. Om du vill ändra till exklusive moms, eller byta tillbaka så du ser dem inklusive moms, så går du in under Avancerade inställningar som du hittar i menyn under Mitt konto.
Hur skaffar jag BankID/mobilt BankID?
Du beställer BankID eller mobilt BankID via din Internetbank. Kontakta din bank vid frågor kring hur du gör beställningen.
Varför fungerar det inte att logga in med BankID?
Om du inte lyckas logga in med BankID så kan det vara så att du inte har BankID eller mobilt BankID. Du behöver då beställa det via din internetbank.
Det kan också vara så att din användare saknar koppling till ett befintligt BankID. Logga då först in på Mina sidor som vanligt med ditt användarnamn och lösenord.
Under Mitt konto - kontoinställningar så kan du sedan fylla i ditt personnummer för att koppla det mot ett BankID. Du kan också kontakta Kundservice för att få hjälp att göra kopplingen.
Vad kan jag göra på Mina sidor?
På Mina sidor kan du göra många saker. Du kan bland annat se dina fakturor, hålla koll på ditt elavtal, följa din förbrukning, ändra dina kontaktuppgifter, ta del av våra mervärden och mycket mer.
Du kan logga in antingen med användarnamn och lösenord eller med BankID.
Vi har också en app som du kan ladda hem och använda dig av.
Vad är anläggningsID?
AnläggningsID är en specifik kod för din elanläggning som helt enkelt används för att hålla reda på vilken anläggning som är din. AnläggningsID består av 18 siffror och börjar alltid med 735 999. Den här koden används vid avtalstecknande så att avtalet hamnar på rätt anläggning. Om du inte vet ditt anläggningsID så kan du alltid kontakta ditt elnätsbolag då de har den uppgiften.
Vad är områdesID?
OmrådesID är en kod bestående av tre bokstäver och den anger var i Sverige anläggningen finns.
Vad är elområden?
Svenska Kraftnät driver det svenska stamnätet och ser till att det råder balans mellan tillgång och efterfrågan på el.
Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elområden. Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige.
De olika elområdena kan ha olika elpriser vid olika tidpunkter och prisskillnaden kommer att vara olika stor vid olika tillfällen.
Under timmar med stora elflöden inom Sverige räcker inte alltid överföringskapaciteten i näten till. Då kan olika elpriser uppstå i de fyra olika områdena.
Priset kan ibland vara lägre i norra Sverige där det är överskott på el och högre i södra Sverige där det råder underskott på el.
När du ska teckna elavtal med oss och fyller i ditt postnummer så visas automatiskt priset för just ditt elområde.
Vad är elcertifikatsavgift?
Elcertifikatsavgiften är en lagstadgad kostnad som tas ut av elhandelsbolaget.
Priset på elcertifikat avgörs av tillgång och efterfrågan och kan variera mellan olika elleverantörer. Den är till för att gynna utbyggnad av elproduktion från miljövänliga energikällor.
För privatpersoner så är den inkluderad i elpriset och för företagskunder redovisas den separat som en fast avgift per kWh.
Vad är energiskatt?
Energiskatten tillkommer för alla elnätsabonnemang och är samma oavsett vilket elnätsbolag du har.
Från 1 januari 2021 är energiskatten 35,6 öre/kWh exklusive moms.
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh. Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 26,0 öre/kWh exklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
Vad är SVK avgifter?
För företag som har timmätta anläggningar tillkommer två former av avgifter; SVK Grundavgift och SVK Effektreservavgift. Kostnaden baseras på avgifter från Svenska Kraftnät. På fakturorna från oss så ryms båda avgifterna i begreppet SVK Avgifter.
SVK Grundavgift är en avgift som alla elbolag får betala till Svenska Kraftnät för att vi nyttjar deras nät för att kunna leverera el till alla våra kunder. För företag med timmätta anläggningar så tillkommer alltså denna avgift. Den kan variera från år till år.
SVK effektreservavgift tas ut för företag som har timmätta anläggningar. Den tas ut på förbrukning alla vardagar mellan klockan 06.00-22.00 den 16 november till den 15 mars. Avgiften tas ut under den tid på året då nätet belastas som hårdast.
Det blir en slags försäkran som innebär att Svenska Kraftnät garanterar er leverans även under högtryck. Skulle det vara så att nätet belastas för hårt kommer Svenska Kraftnät att vidta åtgärder som garanterar er en fortsatt leverans.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
How to read your electricity bill
How to read your electricity bill.
My building is connected do the Skellefteå Kraft broadband network. How do I access to the broadband services?
If you wonder how to connect to our broadband network but don't understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.
Do you have information about broadband in other languages?
Yes, you can find and read this information in following languages;
English
Deutch
Francais
Español
For any questions please contact our Customer Services, +46 910 - 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se
Hur gör jag för att ge någon fullmakt att hantera mina ärenden?
Om du vill att någon annan företräder dig i dina ärenden med Skellefteå Kraft så kan du fylla i en fullmaktsblankett.
Varför har Skellefteå Kraft begärt en kreditupplysning på mig?
Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Om du tecknat elhandelsavtal med oss och inte är kreditgodkänd kan vi neka dig som kund.
Om du är ny elnätskund så har du grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med dig. Om du har frågor kring detta är du välkommen att ringa oss på telefon 0910-77 25 50.
Jag är missnöjd, var kan jag vända mig?
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Läs mer om hur du ska gå till väga om du är missnöjd eller vill reklamera.
Du kan naturligtvis även kontakta kundservice på telefon 0910-77 25 50 eller via mejl.
Hur kommer jag i kontakt med er?
Du kan vår kundservice på flera olika sätt. Antingen genom att ringa telefon 0910-77 25 50, skicka ett mejl till kundservice@skekraft.se eller gå in på vår Facebooksida och ställa din fråga där.
Vi har öppet mellan 08 och 18 måndag-torsdag, förutom onsdagar då vi öppnar 09:30. Fredagar har vi öppet till klockan 16:30 på vintern och till klockan 16:00 på sommaren.
Om du vill besöka oss här i Skellefteå gör du det på Kanalgatan 71. Vi har öppet kundmottagningen fram till klockan 16 på sommaren och 17 på vintern.
Vår växel når du på 0910-77 25 00.
Var hittar jag information om konsumenträttigheter?
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Vad är en energideklaration, och vem gör den?
Energideklarationen ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som ska köpa eller hyra en bostad. Det är ägaren som ska anlita en oberoende certifierad energiexpert för att göra en energideklaration. Mer information finns hos Boverket.
Vad är en självriskreduceringsförsäkring?
Det är en försäkring som du automatiskt och kostnadsfritt har omfattats av som elhandelskund hos oss, och den har avsett att ersätta självrisken upp till 5000 kr på din hemförsäkring vid elrelaterad skada på lösöre eller bostad, till exempel skada till följd av åska eller annat elektriskt fenomen. Rätten till ersättning förutsätter att skadan godkänts samt att ersättning betalats ut av det försäkringsbolag där du har din hem-, villa- eller fritidshusförsäkring.
Försäkringen avser självriskreducering på din hemförsäkring (hem-, villa- och fritidshusförsäkring) vid skada till följd av åsknedslag eller annat elektriskt fenomen. Med begreppet elektriskt fenomen avser vi oförutsedd kortslutning, ljusbåge, överslag eller överspänning som leder till skada på eller förlust av din bostad eller lösöre.
För att försäkringen ska gälla behöver du ha ett elhandelsavtal med oss på just den fastighet skadan gäller. Du behöver inte själv teckna försäkringen utan den ingår kostnadsfritt om du har ett elhandelsavtal med oss.
Denna försäkring kommer upphöra i år och är giltig till och med den 31/3 2021.
Har Skellefteå Kraft produktion av pellets?
Skellefteå Krafts försäljning av pellets upphörde under 2014. Har du frågor kring andra varianter av uppvärmning som till exempel fjärrvärme är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0910-77 25 50.
Jag har frikraft – vad innebär det?
Frikraft är ett avtal mellan dig som fastighetsägare och oss som elproducent och innebär att du upplåter fallrätt i utbyte mot att vi tillhandahåller elkraft. Avtalet kan ge innehavaren ett visst antal kilowattimmar fritt och ibland också vissa avgifter fritt eller rabatterade.
Avtalen ser olika ut, så om du vill veta vad som gäller för dig så kan du kontakta oss.
Ersättningen för frikraften dras av i början av varje år så länge frikraften räcker, med start med fakturan som avser förbrukning för januari.
Om du säljer en fastighet med frikraft så går frikraften över till den nya ägaren och vi vill att du kontaktar oss vid försäljning. I vissa fall kan du behöva skicka in ett köpebrev som styrker köpet.
Har ni någon app?
Ja, det har vi!
Du som är kund hos oss kan ladda hem vår app för iPhone eller Android och där se bland annat de avtal du har hos oss, fakturainformation och förbrukningsstatistik.
Hur vet jag om jag ska beställa AirPatrol WiFi eller Nordic?
Har du inte tillgång till trådlöst nätverk i fastigheten så väljer du modellen som heter Nordic, annars kan du välja WiFi. Tänk på att det behöver finnas mobiltäckning där du har din luftvärmepump.
När du väljer Nordic behöver du köpa till ett SIM-kort. Det gör du i valfri affär som säljer mobiltelefoner.
För att beställa AirPatrol loggar du in på Mina sidor.
Jag har ångrat mitt köp av AirPatrol, vad gäller?
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Du behöver informera oss, skriftligen eller muntligen, att du önskar frånträda köpet.
Ditt meddelande anses ha lämnats den dag som du skickade det.
Vad gäller vid reklamation av AirPatrol?
Du har 2 års garanti på produkten. Skulle den gå sönder kan du kontakta vår kundservice. Vi ser då till att AirPatrol skickar dig en ny produkt.
Vilka upphandlingar gör Skellefteå Kraft just nu?
Skellefteå Krafts aktuella upphandlingar:
Vad händer när självreduceringsförsäkringen upphör?
Försäkring för självriskreducering upphör 1 april 2021.
Försäkringen är tecknad mellan Skellefteå Kraft och AM Trust och du som kund behöver inte göra något i samband med att den upphör att gälla. Elavtalet påverkas inte utan löper på som vanligt.
Kan jag ta del av försäkringen på egen hand?
Försäkringen via oss upphör och går inte att teckna om via oss eller AmTrust. Är du osäker vad som gäller angående din hemförsäkring och självrisken kopplat till denna hänvisar vi dig till ditt försäkringsbolag.
Kan jag teckna självriskreduceringsförsäkringen på egen hand?
Försäkringen via oss upphör och går inte att teckna om via oss eller AmTrust. Är du osäker vad som gäller angående din hemförsäkring och självrisken kopplat till denna hänvisar vi dig till ditt försäkringsbolag.