Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:
”Om du fått en faktura på 0 kronor så beror det oftast på att beloppet är under 100 kronor.”

Så varför har jag fått en faktura med ett belopp väl över 100kr som ändå säger 0kr?
Läs mer på kundforumet
Jag planerar att skaffa solfångare och batteri som ska styras av Checkwatt, men jag kan inte finna att ni är ”godkända” som elhandelsbolag av Checkwatt.  Är det korrekt - eller kommer ni att bli accepterade?
Läs mer på kundforumet
Ja, hos oss kan du vintersäkra ditt elhandelsavtal.

Vintersäkringen innebär att du har ett fast elpris under sex månader. Du kan teckna vintersäkringen med start 1 oktober eller 1 november.

Vintersäkringen passar dig som vill ha ett fast elpris under årets kallare månader, när elpriserna oftast är som högst, men samtidigt vill kunna ta del av fördelarna med rörligt elpris under sommaren när priserna är lägre.

Vill du veta mer om vintersäkring, fyll i kontaktformuläret på följande sida eller kontakta vår Kundservice på telefonnummer 0910-77 25 50.
Läs mer på kundforumet
Från och med 3 juli 2023 kan du få upp till 30 000 kronor i bidrag när du energieffektiviserar ditt hushåll.

Regeringen har nämligen beslutat att införa ett nytt bidrag för energieffektivisering i småhus.

Det gäller till exempel dig som ställer om genom att byta ut din direktverkande el mot en värmepump eller ansluter dig till fjärrvärmenätet istället.

Läs mer om bidraget och ansök hos Boverket.



Läs mer på kundforumet
Får jag den första fakturan i pappersform innan jag kan ställa om den till e-faktura eller autogiro?
Läs mer på kundforumet
Om du har haft ett strömavbrott på mer än tolv sammanhängande timmar kan du vara berättigad att få avbrottsersättning från oss.
Ersättningens storlek beror på avbrottets längd och beräknad årlig nätkostnad.

Du behöver själv inte ansöka om ersättningen, den betalas per automatik ut genom ett avdrag på din fakturan inom 6 månader från avbrottsmånaden.

För ersättning av skador på exempelvis elektronik eller matvaror ber vi dig kontakta ditt försäkringsbolag.
Läs mer på kundforumet
Dvs hur mycket vinst per kWh på timpriset tar ni ut.
Läs mer på kundforumet
Om det är negativa timspotpriser får du betala för ditt överskott under den timmen.

Eftersom du får ersättning i form av nätnytta, påslag via mikroproduktionsavtalet och skattereduktion på 60 öre/kWh behöver det vara stora minuspriser för att du ska förlora på det.
Vi ser därför ingen anledning att slå av solcellsanläggningen då ersättningen per såld kWh i regel är högre än de fasta elnätskostnaderna så som elöverföring, energiskatt och kostnader för elhandelsavtalet.

Du sänker även din elkostnad genom att köpa mindre kWh om du producerar till egenanvändning.

Elpriserna behöver därför ligga på ett större minuspris för att du ska tjäna på att stänga av solcellerna.
Läs mer på kundforumet
Jag har bytt e-postadress. Hittar ingen "väg" för att göra bytet?
Läs mer på kundforumet
Det är tre olika saker hur elen produceras (1), vad du betalar för den (2) och vad du får för el ur ditt vägguttag (3).

1. Den el som vi, och andra bolag, producerar säljs till den nordiska elbörsen, kallad Nordpool. Den del som är förnybart producerad, i vårt fall nästan 90 %, får vi ansöka om ursprungsgarantier för hos Energimyndigheten. Det är garantier för att den el som kommer t.ex. från vatten- och vindkraft verkligen matas in i elnätet och att det inte säljs mer förnybar kraft än vad som verkligen tillverkas. Skellefteå Krafts elhandel köper i sin tur tillbaka dessa ursprungsgarantier för sina kunders räkning. För de cirka 10 procent av vår produktion som inte är förnybar köper vi ytterligare ursprungsgarantier, som då kommer från någon annan elproducents förnybara kraft.
Skellefteå Kraft är en av Sveriges största producenter av förnybar energi. Den del, cirka 10 %, som inte är förnybar härrör från kärnkraft i Forsmark. Dessa avtal tecknades för många år sedan och utifrån den kunskap man hade då. Vår målsättning är att vår egen energiproduktion av förnybar kraft ska vara 100 % år 2040, i linje med de nationella målen.

2. Den el du köper från oss är alltså 100% förnybar tack vare de ursprungsgarantier som vi köper, som garanterar att mängden förnybar kraft verkligen finns i elnätet.

3. Du får el från det kraftverk som finns närmast där du bor. Finns det inte tillräckligt med el där så kommer din el från det som är näst närmast och så vidare. Det är verkligheten oavsett från vilket elbolag du köper din el. Men genom att du väljer att handla från ett energibolag som säljer 100% förnybar el så påverkar du utvecklingen av och investeringen i förnybar produktion, genom att den förnybara produktionen blir ursprungsgarantier.

När det gäller den aktuella produktionen så kan du läsa mer om det på denna sida https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/.

Med vänliga hälsningar,
Läs mer på kundforumet
Vi köper inte elcertifikat av våra kunder.

Om du vill sälja dina elcertifikat kontaktar du Energimyndigheten och upprättar ett Ceasarkonto.

Med vänliga hälsningar,
Läs mer på kundforumet
Vid ledningsanvisning (kabelutsättning) så hänvisar vi till ledningskollen.se
  • Vill du endast ha karta så väljer du "projektering"
  • Vill du ha en fysisk utsättning väljer du "ledningsanvisning"
På Ledningskollen visas samtliga våra kablar: fjärrvärme, fiber och el.

Företaget Geomatikk utför ledningsanvisningarna åt Skellefteå Kraft. Vid frågar så är det Geomatikk du kan kontakta på: 026-12 35 00.

Ledningsanvisning är gratis för dig som kund.

Med vänliga hälsningar,
Läs mer på kundforumet
Behöver jag göra något för att få elprisstöd. Anmäla något konto eller? Kommer ev pengar in på det konto jag betalar elräkningen från? Ev avdrag på befintlig räkning?
Läs mer på kundforumet
Jag behöver en notifiering när det blir strömavbrott i huset, men har inte fått det på slutet, varför? Risken är att huset fryser sönder och får jag reda på när det blir avbrott kanske jag kan vidta förebyggande åtgärder.
Läs mer på kundforumet
Hej! Vad kostar det (ungefär ) att ansluta sig till fjärrvärmenätet i Skellefteå centralort?
Läs mer på kundforumet
Vad blev snittpriset på rörligt avtal för 2022?
Läs mer på kundforumet
Väljer man tillägget timme för timme betalar man enligt Nord Pools timpris.

För att räkna ut ditt timpriset gör vi på följande sätt:

Förbrukning kl 00.01 multipliceras med spotpris kl 00.00-01.00

Förbrukning kl 01.01 multipliceras med spotpris kl 01.00-02.00

Förbrukning kl 02.01 multipliceras med spotpris kl 02.00-03.00

Den uträkningen sker på dygnets alla timmar under en hel månad

Det vi gör sen är att addera summan vi har fått varje timme under hela månaden och sedan dividerar vi det med din totala förbrukning.

T.ex kan det se ut såhär:

1,3 kWh x 15,52 öre = 20.176

1,1 kWh x 10.25 öre = 11.275

2,2 kWh x 17,31 öre = 38.082

20.176 + 11.275 + 38.082 = 69,533 / 4.6 = 15.116

Det priset visas på fakturan. Priset är exklusive moms och kostnad för elcertifikatsavgift, kostnad för ursprungsmärkt el, avgifter mot myndigheter och elbörsen, vårt avtalade påslag tillkommer enligt avtal.

För att se fakturaunderlag med alla timmars förbrukning och timpriser finns en rapport på Mina sidor som heter "El timmätt fakturaunderlag (rörligt elpris)". Den finns tillgänglig efter att vi fakturerat för perioden.
Läs mer på kundforumet
Jag undrar över pris på rörligt avtal, avser det pris som står angivet föregående månads pris eller är det snittpriset  på innevarande månad ?
Läs mer på kundforumet
Hej, hur byter jag till timpris? Jag lyckas inte hitta det tillvalet när jag följer era instruktioner om timme för timme på hemsidan.
Läs mer på kundforumet
Hej!
Om man förbrukat 0 kwh får man ändå betala elöverföringsavgift?
Läs mer på kundforumet