Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:
Måste jag säja upp elavtalet hos er om jag ska byta elleverantör eller sköts det automatiskt?
Läs mer på kundforumet
I er app presenteras som default diagram som linjediagram. Det går via inställningar att välja mellan stapel eller linjediagram, dock måste man göra den inställningen varje gång.
Eftersom stapeldiagram ger den överlägset bästa presentationen är min fråga:
Kan ni ändra så att stapeldiagram blir default istället?
Läs mer på kundforumet
Ersättningen du får från oss är SPOT-timpris.

Snittet på ditt SPOT-timpris räknas ut på följande sätt:

Produktionen kl 00.00 multipliceras med spotpris kl 00.00
Produktionen kl 01.00 multipliceras med spotpris kl 01.00
Produktionen kl 02.00 multipliceras med spotpris kl 02.00

Sedan fortsätter det dygnets alla timmar under hela månaden.

Det vi gör sen är att addera summan vi har fått varje timme under hela månaden och sen dividerar vi det med din totala produktion.

T.ex kan det se ut så här:

1,3 kWh x 15,52 öre = 20.176
1,1 kWh x 10.25 öre = 11.275
2,2 kWh x 17,31 öre = 38.082

20.176 + 11.275 + 38.082 = 69,533 / 4.6 = 15.116 öre/kWh blir då snittpriset.

Under första året du har ditt mikroproduktionsavtal hos oss får du utöver SPOT-timpris även en ersättning på 2 öre/kWh.

Alla priserna är exklusive moms.
Läs mer på kundforumet
Under Maj och Juni pågår en aktiveringskampanj för lägenheter anslutna till fiber men som saknar aktiv tjänst.

Skellefteå Kraft Fibernät har anlitat KeySolutions AB för kampanjen
Bearbetning sker genom hembesök.

Tjänsteleverantören är den man tecknar eventuellt avtal med.
Skulle det vara att man önskar ångra ingått avtal så sker detta via tjänsteleverantören man tecknat.
Läs mer på kundforumet
Jag vill dela anläggningsuppgifter med min man som bor på samma adress. Hur gör jag? Jag loggar bara in med bankid och har inget lösenord vad jag vet. Det gör att jag inte kan dela det här på webben.
MVH Ann
Läs mer på kundforumet
Varför ser jag inte inmatad solkraft på fakturan?
Läs mer på kundforumet
Har Skellefteå Kraft ett avtal med CheckWatt?
Ja, sedan den 31/10 2023 har Skellefteå Kraft ett avtal med CheckWatt.
Det avtalet innebär att Skellefteå Kraft har ett balansansvar mot de som köper stödtjänster hos CheckWatt och som även har ett elavtal hos Skellefteå Kraft.
Balansansvaret gäller alltså de elkunder hos Skellefteå Kraft som även är kund hos CheckWatt.

Kan jag ansluta mig till CheckWatt via Skellefteå Kraft?
Ja och nej. Skellefteå Kraft har ett avtal med CheckWatt, men CheckWatt är ett separat företag med en separat tjänst och ansvarar alltså för sina egna kunder.
Du som elkund hos Skellefteå Kraft kan ansluta dig till deras tjänst när CheckWatt fått tillräckligt många kunder som också är elkunder hos Skellefteå Kraft.
Om du inte kan ansluta dig än beror det alltså på att för få Skellefteå Kraft-kunder valt att bli kunder hos CheckWatt.
Läs mer på kundforumet
Har du ett aktivt autogiro hos oss kan fakturan med förfallodatum 23-12-28 och 23-12-29 se obetald ut på Mina sidor och vår app, trots att vi dragit pengarna från ditt konto på förfallodatumet.

Orsaken är att vi har problem med bokföringen av autogirobetalningarna.

Vi beklagar detta och arbetar så mycket vi kan för att lösa problemet.
Läs mer på kundforumet
Hej, har sålt mitt hus, hur gör jag med mitt avtal med er angående elen?/maria
Läs mer på kundforumet
Villkoren för att teckna ett avtal för din produktion med oss är följande:

- Din produktionsanläggning får högst ha en huvudsäkring på 63 A
- Du behöver vara eller bli elhandelskund hos Skellefteå Kraft
- Du producerar förnybar el
- Dina uttag och din inmatning av el gör du via samma huvudsäkring och elmätare

Avtalet gäller i 60 månader med en månads ömsesidig uppsägningstid men ingen bindningstid.

Nuvarande erbjudande:

Ersättning om du är momsregistrerad:

Vi betalar ut timspotpris + 2,5 öre/kWh inklusive moms under 60 månader (5 år).

Efter 5 år betalar vi ut det timmätta spotpriset/kWh.

Ersättning om du inte är momsregistrerad:

Vi betalar ut timspotpris + 2 öre/kWh exklusive moms under 60 månader (5 år).

Efter 5 år betalar vi ut timspotpris/kWh.
Du är varmt välkommen att kontakta oss för att teckna om avtalet till de ersättningsnivåer som råder då.

Du får i det fallet du inte är momsregistrerad ansöka om momsutbetalning hos skattemyndigheten om det är intressant för dig.
För mer information om hur du går tillväga med detta behöver du kontakta skattemyndigheten.

När får jag min ersättning och hur får jag den? 

Istället för att du som mikroproducent ska fakturera oss för ditt överskott så ställer vi ut en faktura till dig i ditt ställe, en så kallad självfaktura.

Detta innebär att du får en separat faktura avseende ditt överskott där det bland annat framgår hur mycket överskottet uppgått till samt hur mycket ersättning du får.

Det vanligaste är att du får en självfaktura två gånger per år, en i april och en i oktober. Vilket innebär att du erhåller din ersättning/placering i maj och november.

Om du önskar att få ersättningen utbetald så behöver du kontakta oss och ange ditt kontonummer.

Är du däremot registrerad med autogiro kommer du automatiskt att få ersättningen utbetald till ditt konto.
Läs mer på kundforumet
Hur får man tag på fullmakts blankett ?
Läs mer på kundforumet
Du som är mikroproducent kan se din ersättning för producerat överskott och följa ditt producerade överskott mer i detalj i en rapport på Mina sidor.

Rapporten heter ”El timmätt fakturaspecifikation (rörligt elpris)” och visar ditt producerade överskott per timme och spotpriset per timme.

Överst i rapporten kan du se din ersättning för vald period baserat på timspotpriset.

Observera att eventuell extra ersättning inte syns i denna rapport.

Observera att rapporten bara visar fakturerade månader. Du kan alltså inte se ditt överskott för innestående månad i rapporten.

Du hittar rapporten enligt nedan:
  • Logga in på Mina sidor: https://minasidor.skekraft.se/login
  • Klicka på ”Rapporter”, välj ”El” och därefter ”El timmätt fakturaspecifikation (rörligt elpris)”
  • Välj den anläggning du vill se värden för, i ditt fall den anläggning som heter ”Prod”
  • Filtrera fram de datum du vill se rapport för (fakturerade månader)
  • Välj vilket format du vill se rapporten i
  • Klicka på ”Ladda hem rapport”

Läs mer på kundforumet
Om du ska företräda ett dödsbo behövs antingen ett dödsfallsintyg med släktutredning som visar vilka efterlevande som finns eller en bouppteckning som visar dödsbodelägare. Dödsfallsintyg med släktutredning går att beställa hos Skatteverket. Bouppteckningen ska vara registrerad och godkänd hos Skatteverket.

Om du ensam ska representera dödsboet och göra förändringar behöver du få fullmakt från alla övriga efterlevande eller dödsbodelägare.

Dessa kan då fylla i vårt digitala fullmaktsformulär eller vår fullmaktsblankett.  för att ge dig fullmakt att göra förändringar för dödsboet.

Fullmaktsblankett kan du scanna in eller fota och mejla till: kundservice@skekraft.se.
Det går även bra att skicka den med post till:

Skellefteå Kraft
Kanalgatan 71
93180 Skellefteå

Om du som efterlevande är make/maka till den avlidna kan du företräda dödsboet utan fullmakt från övriga efterlevande.
Läs mer på kundforumet
Med hjälp av vår kostnadsfria tjänst får du en helt egen autopilot som spotprisoptimerar dina anslutna prylar åt dig – dygnet runt! På köpet bidrar du även till ett tryggare och stabilare elnät. Läs mer om Smart styrning på vår hemsida.
Läs mer på kundforumet
Får jag den första fakturan i pappersform innan jag kan ställa om den till e-faktura eller autogiro?
Läs mer på kundforumet
Det kan vara 2 orsaker till detta.

1. I November var elpriset högre än vad Oktobers rörliga elpris var. Här kan du se utvecklingen av vårt inköpspris: https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/

Mer information om elmarknaden och vad som påverkar elpriserna hittar ni på: https://www.skekraft.se/privat/elavtal/aktuellt-pa-elmarknaden/

2. Då November var en kall månad så ökade förbrukningen för många, både på elen och fjärrvärmen.
Förbrukningen finns att se på sida 2 på dina fakturor och även på Mina sidor och i Appen.
Läs mer på kundforumet
Hej, vi har solceller och säljer elen till er samt har ett konsumtionsavtal. På senaste självfakturan för solsken överstiger den konsumtionsfakturan. Frågan är om vi behöver göra någon betalning?
Läs mer på kundforumet
Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:

IBAN: SE7395000099604208983025, BIC: NDEASESS.

Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanumret
Läs mer på kundforumet
Komner ni att lägga in eBox smart inland de laddstationer man kan styra i er app?
Läs mer på kundforumet
Betalar man moms för självproducerad el? Alltså minskad ersättning än vad som snittpriset anger.


Läs mer på kundforumet