Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Frågor och svar

Undrar du över något? Sök här:
Hittar du inte vad du söker?
Ställ din egna fråga i vårat kundforum
Till kundforumet

Alla frågor och svar

Välj kategori:

När du registrerat din flytt hos ditt elnätsbolag så kommer vi automatiskt bli meddelade. Ditt elhandelsavtal med oss kommer då att avslutas samma datum som ditt elnätsavtal. 

När du flyttar så kan du välja att ta med ditt befintliga elhandelsavtal till din nya adress, förutsatt att den är inom samma elområde. 

Överlåta avtal 

Du kan också välja att överlåta ditt elhandelsavtal till någon annan vid en flytt. Vi behöver både ett godkännande från dig och personen som flyttar in.

Vänligen kontakta vår Kundservice om du vill ta med eller överlåta ditt elhandelsavtal. 

 

 

Du som bor inom Skellefteå Krafts elnätsområde behöver anmäla din flytt till oss senast 30 dagar innan du flyttar ut. Som utflyttande kund är du betalningsansvarig till dess att flytten blivit registrerad och vi läst av din elmätare, vilket kan ta upp till 30 dagar.

Du kan göra en flyttanmälan på Mina sidor eller genom att kontakta vår Kundservice.

Bor du i en hyreslägenhet? Då är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala elen under uppsägningstiden.

Ta med ditt elhandelsavtal 

Bor du utanför vårt elnätsområde så skickar du in flyttanmälan till ditt elnätsbolag. Kom ihåg att du kan ta med ditt elhandelsavtal till din nya adress, så länge du flyttar inom samma elnätsområde. 

Läs mer eller se vår film där vi förklarar hur det går till med elavtalet vid en flytt.

 

Som utflyttande kund står du ansvarig för att anmäla din utflytt i tid. Du som utflyttande kund är betalningsansvarig till dess att flytten blivit registrerad och vi läst av din elmätare, vilket kan ta upp till 30 dagar.

Vi registrerar aldrig en flytt retroaktivt, därför rekommenderar vi att du hör av dig i ett så tidigt skede som möjligt. 

Olika elnätsområden – olika rutiner 

Bor du inte i vårt elnätsområde? Då kontaktar du ditt elnätsbolag, rutinerna kan se olika ut beroende på var du bor. 

Du kan kontakta vår Kundservice om du har frågor gällande utflytt. 

 

Hos oss på Skellefteå Kraft kostar det ingenting att göra en flyttanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det kosta, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.

Anmäl flytten till vår Kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeavtalet på den inflyttande kunden.

Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till vår Kundservice om du har frågor om avtalet. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.

Om du beställt dina bredbandstjänster via vår tjänsteportal så kan du säga upp dem på Skekraft.net eller hos din tjänsteleverantör. 

Har du tecknat dina bredbandstjänster på annat sätt så gör du uppsägningen hos din tjänsteleverantör.

 

 

 

Inget svenskt personnummer eller skyddad identitet

Om du saknar svenskt personnummer eller har skyddad identitet, kontakta vår kundservice så hjälper de dig vidare. För att kunna teckna avtalet kommer du behöva ange det kundnummer du har hos din elnätsägare.

Du hittar kundnumret på din elnätsfaktura eller genom att kontakta ditt elnätsbolag.