Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Ska du flytta?

Det kan vara mycket att tänka på när du ska flytta. Bland annat behöver du välja elbolag och elavtal till ditt nya boende.

Vi förstår att det inte alltid är just flytt av el du tänker på i samband med nytt boende. Vår prisbelönta Kundservice berättar gärna hur du går tillväga.

Om du är elkund behöver du anmäla flytten till både elnätsbolaget, det vill säga bolaget som äger elnätet där du bor och till elhandelsbolaget, som du köper elen av.

Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde och köper el av Skellefteå Kraft behöver du bara ringa ett samtal till vår Kundservice. Uppsägningstiden vid flytt är 30 dagar, så ta kontakt med oss i god tid.

Om du bor i en hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala elen under uppsägningstiden.

Du kan själv göra en flyttanmälan på Mina sidor.

 

När vi tar emot en flyttanmälan vill vi veta följande av dig:

  • Vilken dag elleveransen till dig ska upphöra, det vill säga vilken dag du flyttar ut.
  • Din nya adress, dit slutfakturan ska skickas.
  • Om du råkar veta namn och personnummer på den person som flyttar in efter dig, kan du gärna meddela oss det, det är dock inget krav.

Elnätsbolaget ansvarar för att elmätaren läses av, så att du får betala rätt summa på din slutfaktura.

Om du inte kommit överens om något annat med ditt elhandelsbolag, upphör ditt elprisavtal att gälla när du flyttar ut.

För att vi ska kunna registrera ett elnätsavtal eller elhandelsavtal på din nya adress behöver vi få lite uppgifter av dig.

Vi behöver veta:

    • Om du flyttar till Skellefteå Krafts elnätsområde behöver du meddela oss från vilket datum du vill starta ditt elnätsavtal.
    • Om du vill teckna ett elhandelsavtal med Skellefteå Kraft men flyttar till ett område där vi inte äger elnätet, behöver vi veta vilket startdatum du anmält till ditt elnätsbolag.
    • Namn, adress, personnummer och telefonnummer.
    • Ditt 18-siffriga anläggnings-ID som finns på din elmätare och börjar med 735999… Vet du inte ditt anläggnings-ID kontaktar du ditt elnätsbolag.
    • Är ni två som flyttar in tillsammans? Meddela vem som ska ansvara för avtalen. Elnätsavtalet och elprisavtalet ska tecknas av samma person.

Om du inte tecknar något elavtal, är elnätsbolaget där du bor enligt lagen skyldiga att anvisa ett elhandelsbolag, så att du får el till bostaden.

Det så kallade anvisade elhandelsbolaget blir då det företag du köper el av, fram till att du själv väljer att teckna ett elavtal med ett annat elhandelsbolag.

Om du väljer ett nytt elhandelsbolag, ska du teckna avtal innan ditt elnätsavtal börjar gälla. Du kan byta elhandelsbolag, men inte elnätsbolag.

Här kan du läsa mer om skillnaden mellan elnätsavtal och elhandelsavtal.

Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till eller från? Anmäl i så fall flytten till vår Kundservice minst 30 dagar i förväg.

Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget.

Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.

När det gäller bredbandstjänster såsom internet, tv och telefoni meddelar du det direkt till din tjänsteleverantör.

Har du inte tänkt flytta med dina tjänster till din nya adress gör du en uppsägning på www.skekraft.net. Eller så vänder du dig till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid för tjänsten/tjänsterna.

Få hjälp från branschens bästa kundservice