Sök frågor och svar

Bredband

  • Var beställer jag en bredbandstjänst?

    tjänsteportalen skekraft.net, kan du välja vilken av våra tjänsteleverantörer som ska leverera bredband, telefoni och tv till dig. På tjänsteportalen kan du också enkelt jämföra priser och även göra ändringar i ditt abonnemang.

    Om du inte har loggat in på tjänsteportalen tidigare så måste du för att kunna beställa en tjänst registrera dig en ny användare genom några enkla steg.

  • Hur gör jag för att beställa bredband?

    Om det är första gången som du ska beställa en bredbandstjänst så behöver du börja med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen och direkt in i din dator.

    När du har gjort det och öppnar en webbläsare ska du automatiskt hamna på vår tjänsteportal skekraft.net. Väl där så registrerar du dig som användare och sedan kan du välja den tjänst du vill ha.

  • Jag ska flytta och vill avsluta bredbandet.

    När det gäller bredbandstjänster som internet, tv och telefoni meddelar du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör.

    Om du inte har tänkt ta med dina tjänster till din nya adress gör du en uppsägning på skekraft.net eller till din tjänsteleverantör enligt gällande uppsägningstid för tjänsten/tjänsterna.

  • Jag har bredband redan, men ingen användare på portalen. Hur gör jag?

    Är du redan kund krävs ett användarkonto för att administrera dina tjänster på portalen. Tidigare vald tjänst fungerar dock som vanligt. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare.

    När du vill säga upp eller ändra din tjänst går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i portalen.

  • Kan jag uppgradera mitt bredband till högre hastigheter?

    Ja, det kan du. Vi kan erbjuda hastigheter upp till 1000 Mbit/s i vårt fibernät. Läs mer om hur du gör för att uppgradera ditt bredband.

  • Vad kostar det att uppgradera bredbandet?

    Uppgraderingen kostar 1 995 kronor. Månadskostnaden varierar sen beroende på vilken bredbandsleverantör du väljer och vilken hastighet du vill ha.

    Du kan se alla priser och de leverantörer som finns att välja mellan på vår bredbandsportal.

  • Jag vill dra in bredband i mitt hus, hur går jag till väga?

    Beställningen av fiberindragning gör du på vår portal. Där kan du även läsa vilka villkor som gäller, vad det kostar och hur det går till.

    Har du fler frågor kan du självklart också ta kontakt med vår kundservice.

  • Vem kan beställa supersnabba internettjänster med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s?

    Alla kunder i Skellefteå Krafts bredbandsnät som bor i villa samt är hyresgäst hos Skebo eller Nordhalla kan idag få tillgång till supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s.

  • Jag vill beställa internettjänster med hastigheterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s. Hur gör jag?

    Så här gör du som bor i villa
    1. Gå in på bredbandsportalen skekraft.net från den adress du vill ha supersnabbt bredband till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
    2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.

    Så här gör du som hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
    2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.

    Om du hyr av en privat fastighetsägare eller bor i bostadsrättförening.
    1. Du som bor i ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för fortsatt uppgradering av flerbostadshus från 2016 och framåt.

  • Varför ser jag inte internettjänsterna 250, 500 eller 1000 Mbit/s när jag loggar in på portalen skekraft.net?

    Om du bor i villa
    Innan du kan välja hastighet måste du först beställa en uppgradering av din bredbandsanslutning. Uppgraderingen beställer du på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Först när uppgraderingen är beställd och klar kommer tjänster upp till 1 000 Mbit/s att bli synliga och beställningsbara för dig på skekraft.net.

    Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s så måste fastighetens bredbandsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.

    Om du bor hos en privat fastighetsägare
    Du som bor i ett privat flerbostadhus kan göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för vår fortsatta uppgradering av flerbostadshus.

  • Vad kostar det att beställa en uppgraderingstjänst?

    Uppgraderingen för att kunna beställa internettjänster på hastigheter över 100 Mbit/s kostar 1 995 kronor om du bor i villa.

    Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla är uppgraderingen kostnadsfri.

    Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångavgift för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.

    Månadskostaden varierar sen beroende på vilken bredbandsleverantör du väljer.

  • Vad ingår i uppgraderingsavgiften för mig som bor i villa?

    Du betalar 1995 kronor för att vi ska bygga om din anslutning för tjänster upp till 1000 Mbit/s. I de allra flesta fall behöver utrustningen i din bostad bytas ut och sedan måste vi också bygga om din anslutning till själva fibernätet.

  • Hur snabbt kommer jag igång med internettjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s?

    Om du bor i villa
    Uppgraderingen tar 10 arbetsdagar om du bor villa. När du fått uppgifter från oss att den är färdig är det bara för dig att välja bredbandsleverantör på vår tjänsteportal skekraft.net och sen är du igång.

    Om du hyr lägenhet av Skebo eller Nordhalla
    Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt på portalen skekraft.net.

    Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens bredbandsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.

    När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.

  • Varför kostar en uppgradering 1 995 kr om jag bor i villa, men ingenting om jag hyr en lägenhet av Skebo?

    Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet - villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för anslutningen till nätet. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadshus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för de tjänster som används.

    Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångsavgifter för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.

  • My building is connected do the Skellefteå Kraft broadband network. How do I access to the broadband services?

    If you wonder how to connect to our broadband network but don't understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.

  • Vad ingår i priset när jag fiberansluter min villa?

    Här finns en kostnadsfördelning över vad man betalar när man beställer en fiberanslutning från oss. Vi utgår från priset 17 900 kronor inklusive moms.

    Cirkeldiagram som visar kostnadsfördelning vid fiberanslutning av villa till priset 17 900 kronor inklusive moms.

  • Varför kan jag inte välja en internettjänst med hastigheten 10 Mbit/s som privatperson?

    Internettjänsten 10 Mbit/s har utgått i Skellefteå Krafts bredbandsnät. Det beror på att snabbare hastigheter efterfrågas i allt större utsträckning i takt med ökat användande och nya tjänster som kräver bandbredd.

    Med internettjänsten 10 Mbit/s kan vi idag inte garantera dig en tillräckligt bra kundupplevelse. Den idag snabbast växande tjänsten IPTV är dessutom inte kompatibel med 10 Mbit/s. På skekraft.net hittar du de priser som gäller i vårt nät.

    Alternativ med lägre bandbredd erbjuds ofta via exempelvis mobilt bredband 4G eller ADSL/VDSL.

  • Do you have information about broadband in other languages?

    Yes, you can find and read this information in following languages;

    English
    Deutch
    Francais
    Español

    For any questions please contact our Customer Services, +46 910 - 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se

  • Vad är Skellefteå Kraft Fibernät?

    Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.

    Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.

    Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.

  • Nu ska fler få tillgång till bredband via fibernätet – hur ska det gå till?

    De kommande åren bygger vi ut nätet i mer än 40 byar i 14 olika områden runt om i kommunen.

    Dessutom ska redan utbyggda områden förtätas, det vill säga anslutning av fastigheter i redan utbyggda områden.

    Satsningen är möjlig tack vare Skellefteå Kraft, EU (Jordbruksverkets landsbygdsprogram) och byarnas egna insatser.

  • I vilka områden kommer fibernätet att byggas ut?

    Skellefteå Kraft har i samråd med Skellefteå kommun ansökt om och beviljats projektstöd för områdesnät inom landsbygdsprogrammet. Planen är därför att bygga ut följande byar under perioden 2017-2020.

    År 2017-2018
    • Tjärn, Innervik, Tuvan, Nyhamn
    • Boviken, Fällbäcken, Björnmoren, Ersmarksängarna, Spisen, Kågemarken

    År 2018-2019
    • Kroksjön, Bodan, Bodbysund, Vallen, Svarttjärn, Holmsvattnet, Västomsundet, Renfors, Sidbergsliden
    • Furuögrund, Fällfors, Båtvik, Tåme, Renholmen
    • Krångfors, Södra Grundfors,
    • Blacke Gammelbyn, Böle, Nolbyn, Fjälbyn
    • Renström, Kankberg
    • Kalvträsk

    År 2019-2020
    • Burvik, Nedre Bäck, Risböle, Uttersjöbäcken, Kåsböle, Övre Bäck, Önnesmark. Utbyggnad av dessa byar förutsätter att det även går att erhålla investeringsstöd för så kallat ortsammanbindande nät i området.

    Andra utbyggnadsprojekt som planeras byggas utan stödmedel:

    År 2017-2018
    • Västra Eriksberg
    • Stackgrönnan
    • Boviksbadet, Boviksön
    • Södra Bergsbyn, Södra Hedensbyn
    • Bjässviken

  • Varför är det viktigt att bygga ut fibernätet?

    Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen, såväl i glesbygd som i stad.

  • Varför expanderar Skellefteå Kraft sitt fibernät?

    Vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling och att Skellefteå kommun ska vara en attraktiv plats. En stabil bredbandsanslutning bidrar till minskade transporter och en levande landsbygd med möjlighet för människor att bo och bedriva verksamhet även utanför tätorten Skellefteå.

  • Hur stor är investeringen som görs i Skellefteå Krafts fibernät?

    Totalt satsas omkring 200 miljoner kronor de kommande åren med hjälp av Skellefteå Kraft, EU (Jordbruksverkets landsbygdsprogram) och byarnas insatser. Merparten av investeringen avser nätutbyggnad men även en mindre del nätförbättringar (reinvesteringar) ingår.

  • Hur stor andel av hushållen i Skellefteå kommun har tillgång till fiber?

    Nästan 8 av 10 hushåll i Skellefteå kommun har redan idag tillgång till bredband som är anslutet till ett fibernät och nu planerar vi utbyggnad av vårt nät som kommer beröra mer än 40 byar runt om i kommunen. I Skellefteå centralort och kringliggande serviceorter, som redan är utbyggda, ska dessutom vårt nät förtätas. Totalt handlar det om cirka 4 000 hushåll och företag i Skellefteå kommun som ska anslutas de närmaste åren. Vi räknar med att 90 procent av medborgarna har tillgång till 1 000 Mbit/s efter den här satsningen.

  • Hur många fastigheter kommer ha möjlighet att ansluta till Skellefteå Krafts fibernät i samband med planerade utbyggnadsprojekt?

    Totalt handlar det om cirka 4 000 hushåll, fritidshus och företag i Skellefteå kommun som ska anslutas inom de närmaste åren.

  • Var kan jag hitta mer information om Skellefteå Kraft Fibernäts pågående utbyggnadsprojekt?

    vår utbyggnadsportal kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidsplaner. Har du frågor om ditt projekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område.

  • Vem har bestämt vilka områden som ska ingå i ansökningarna om stöd för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    De har valts ut i samråd med Skellefteå kommun.

  • Varför är inte vårt område med i någon ansökan för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    Vi har i första hand valt byar med goda tekniska förutsättningar och som visat intresse. All bredbandsutbyggnad bygger på att tillräckligt många är intresserade för att ett projekt ska kunna bli av till en rimlig kostnad.

    Det kan också förklaras av att det är ett område som inte är prioriterad av Skellefteå kommun i nuläget, till exempel därför att det finns alternativa infrastrukturer för bredband i området eller att antalet företag är få. Förhoppningen är att det ska vara möjligt att ansöka om stödmedel för ytterligare områden under 2017.

  • På vilka grunder har man valt ut de byar som är med i ansökningarna för Skellefteå Kraft Fibernäts bredbandsutbyggnad?

    Vid val av områden har bland annat tekniska förutsättningar, antalet hushåll och företag, intresse samt tillgång till alternativa infrastrukturer för bredband beaktats. Dessutom har ambitionen varit att tillgängligt stöd ska räcka till så många som möjligt och därför har också områden med relativt sett låg anslutningskostnad per kund prioriterats.

  • Hur många hushåll måste teckna avtal för att ni ska dra fibernät till området?

    All bredbandsutbyggnad bygger på att tillräckligt många är intresserade för att ett projekt ska kunna bli av till en rimlig kostnad. I de flesta stödmedelsprojekt krävs att minst 85 procent av de permanentboende hushållen tecknar avtal om fiberanslutning.

  • Kan vi välja att dra in fiber till huset, men inte ansluta oss till nätet direkt?

    Du kan ansluta ditt hus först och sedan bestämma när du vill aktivera dina tjänster. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.

  • Finns något krav på anslutningar till fibernätet av permanentboende?

    I de flesta stödmedelsprojekt krävs att minst 85 procent av de permanentboende hushållen tecknar avtal om fiberanslutning.

  • Finns något krav på anslutningar till fibernätet av fritidsboenden i utbyggnadsprojekt med stödmedel?

    Nej, men det bidrar positivt för projektet att så många som möjligt ansluter sig. Finansieringen ska till viss del bestå av anslutningsavgifter. Ju fler som är med desto fler att fördela kostnaden på.

  • Vad kommer det att kosta att ansluta sig till fibernätet via ett utbyggnadsprojekt?

    Anslutningsavgiften kan komma variera beroende på förutsättningarna i varje enskilt område, d v s beroende på om området är berättigat för stöd, områdets storlek, hur stort intresset är och så vidare.

  • Kommer det att vara lägre anslutningsavgifter till fibernätet för oss som bara använder huset som sommarstuga några veckor per år?

    Det är samma anslutningsavgift för permanentboenden och fritidsbostäder. Däremot kan du välja att bara abonnera på tjänster under den tid du är i fritidsbostaden.

  • När kommer jag kunna ansluta mig till fibernätet i mitt område?

    skekraft.se/fiberprojekt kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidplaner.

  • Hur vet jag när projektering av ett utbyggnadsområde som sökt stödmedel kan påbörjas?

    skekraft.se/fiberprojekt kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidplaner.

  • Vad påverkar tidplanen för Skellefteå Kraft Fibernäts olika utbyggnadsprojekt?

    Alla projekt kan inte praktiskt genomföras samtidigt. Tidplanen har satts i samråd med Skellefteå kommun och exempel på faktorer som påverkar tidplanen för olika projekt är geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar.

  • Hur mycket kostar det att installera bredband?

    Kostnaden för att installera fiber varierar beroende på dina förutsättningar, huvudsakligen var och hur du bor. Har du en villa eller radhus kan du skriva in din adress här för att se om just ditt hus har möjlighet att få fiber och till vilket pris.

    Bor du i en lägenhet behöver du först ta reda på om huset du bor i har bredband från Skellefteå Kraft. Om det har det kan du enkelt komma igång med bredbandet genom att följa instruktionerna du hittar här.

  • Vilka tjänsteleverantörer av bredband, telefoni och tv kan jag välja mellan?

    Om du redan har fiber från oss indraget i fastigheten så kan du se vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan på vår tjänsteportal skekraft.net.

    Där beställer du även den tjänst du vill ha.

Till toppen
Powered by PageSpeed