Vi använder både Plusgiro 89 83 02-5 och Bankgiro 5750-7634 som betalningsform, så du får välja själv. På våra inbetalningskort är det plusgirokontot som används.
Om du ska betala din elfaktura från ett utländskt konto så behöver du använda följande kontouppgifter:
IBAN: SE7395000099604208983025, BIC: NDEASESS.
Kom ihåg att märka inbetalningen med OCR-/fakturanumret
Om du saknar ett inbetalningskort på din faktura så innebär det att autogirot är aktivt. Det står även på fakturan att ”beloppet dras från ert autogiro”.
Autobetalning är en tjänst kopplad till e-faktura som vissa banker erbjuder. Det brukar innebära att du inte behöver godkänna din faktura före betalning. Har du frågor kring autobetalning kan du kontakta din bank.
Om din faktura inte betalats i tid skickar vi vanligtvis en påminnelse till dig ungefär en vecka efter förfallodagen. Påminnelsen skickas alltid via vanlig post.
Med påminnelsen tillkommer en avgift på 60 kronor samt eventuell dröjsmålsränta som läggs på din nästa faktura.
Om du får en påminnelse men vet att du redan betalat aktuell faktura ber vi dig först kontrollera att uppgifterna i betalningen till din bank överensstämmer med din faktura.
Är det ändå oklart varför du fått påminnelse, kontakta kundservice så undersöker vi vad som hänt.
Vi erbjuder flera olika alternativ för fakturering och du kan därför enkelt välja det som passar dig bäst för att ha koll på dina nya fakturor och betalningar.
Här kan du läsa mer om våra olika faktura- och betalningsalternativ.
Du hittar dina tidigare fakturor genom att logga in på Mina sidor. Där finns alla dina tidigare fakturor i PDF-format.
Du kan också kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Ibland kan det vara svårt att veta vad alla delar på en faktura innebär.
Här hittar du en fakturaförklaring som beskriver de olika delarna fakturan består av och var på fakturan du kan hitta den information du behöver.
How to read your electricity bill.
Vi erbjuder flera olika faktura- och betalningsalternativ för dig att ta emot och betala din faktura på.
Alla alternativ är kostnadsfria och finns beskrivna på ovanstående länk.
Har du frågor om betalningsalternativ och faktureringssätt är du varmt välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
I myndighetsavgiften ingår tre avgifter som rör ditt elnät, elsäkerhetsavgift, elberedskapsavgift och nätövervakningsavgift. De finansierar olika delar av statens verksamhet inom elområdet. Avgifterna är beslutade av riksdag och regering.
Elsäkerhetsavgiften finansierar Elsäkerhetsverkets arbete, till exempel att förebygga att människor och egendom skadas av el.
Elberedskapsavgiften finansierar delar av Svenska Kraftnäts arbete. De ansvarar bland annat för att erbjuda en effektiv och säker överföring av el på stamnätet och ser till att elsystemet är i balans.
Nätövervakningsavgiften finansierar delar av Energimarknadsinspektionens arbete.
Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro gör du snabbast via din internetbank eller på Mina sidor.
Du kan också fylla i och skicka in den här blanketten till oss.
Autogiro går även att kombinera med flera olika sätt att ta emot fakturan på. Läs mer om våra faktura- och betalningsalternativ.
Med e-faktura skickas fakturan direkt till din internetbank.
Eftersom uppgifter som OCR-nummer och belopp redan är ifyllda, så behöver du då bara godkänna den för betalning.
Läs mer om e-faktura och våra övriga faktura- och betalningsalternativ.
Man brukar säga att följande årsanvändning av el är normalvärden för olika typer av hushåll:
Variationerna är dock stora mellan hushållen.
Har du till exempel tvättmaskin och torktumlare i lägenheten använder du troligen mer el än 2000 kWh/år.
Golvvärme i badrummet innebär också mer elanvändning.
Här kan du beställa elavtal. Är du redan är elkund hos oss, logga in på Mina sidor för att förnya elavtalet.
All el som vi levererar till privatkunder är el från förnybara energikällor.
Vi skickar information om det till dig med post cirka två månader innan ditt fasta avtal löper ut.
Slutdatum står även på fakturaspecifikationen.
Om du även vill få information om detta till en e-postadress så kan du välja det under Tjänster på Mina sidor.
Ja, Bra miljöval el finns att välja till på ditt elavtal.
Skellefteå Kraft har licens att använda Svenska Naturskyddsföreningens varumärke ”Bra miljöval” för märkningen av el. Som kund kan du lägga till och betala för märkningen och den summan går till Svenska Naturskyddsföreningens fond.
För aktuellt pris och köp av Bra miljöval el kontaktar du Kundservice.
Hos Skellefteå Kraft får du alltid ett elavtal med 100 % förnybar el utan extra kostnad, läs mer om ursprungsmärkt el.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.
Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sen den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.
Se vår film där vi förklarar skillnaden.
Din elkostnad består av två delar: Elnätskostnad och elhandelskostnad.
Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsbolaget. Vilket elnätsbolag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Elnätsbolaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsbolag kontrolleras alla elnätsbolags prissättning av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsbolaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elbolag är enbart elhandelsbolag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsbolag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Vilket datum ditt elavtal kan avslutas beror på vilken typ av avtal du har, så ta gärna kontakt med vår kundservice för att göra din uppsägning.
Om du vill säga upp ditt elavtal för att du ska flytta så behöver du även ha kontakt med ditt elnätsbolag. Hur du gör just när det rör sig om flyttar kan du läsa mer om på vår sida Ska du flytta.
För att se vårt aktuella elpris skriver du in ditt postnummer här. När du gör det tackar du inte ja till el från oss utan kan bara se ditt pris. För att teckna avtal behöver du trycka på knappen ”Gå vidare” och fylla i dina uppgifter.
Är du redan kund hos oss ser du aktuella priser och förnyar ditt elavtal på Mina sidor.
Ja, det kan du om du har valt ett elavtal med sådana avtalsvillkor. Du kan till våra rörliga avtal också separat teckna tillvalet Timme för timme för att få betala timpriser.
På grund av de höga elpriserna just nu har regeringen lagt fram ett förslag om elprisstöd (också kallat elpriskompensation) till berörda hushåll.
Hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är ännu inte klart, men pengarna ska betalas ut till de hushåll som omfattas utan att de behöver ansöka om det, enligt ett pressmeddelande från regeringen.
Det kommer dock att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt.
Det är enligt förslaget om elprisstöd inte aktuellt med pengar eller utbetalningar till hushållen under vare sig januari eller februari 2022, enligt energiministern.
Läs mer i pressmeddelande från regeringen 2022-01-12.
Modellen för kompensation enligt förslaget om elprisstöd är utformad som en trappa.
I tabellen nedan kan du se hur mycket du får i kompensation*.
Förbrukning per månad (kWh) | Stöd per månad (SEK) |
700 – 899 | 100 |
900 – 999 | 200 |
1000 – 1099 | 300 |
1100 – 1199 | 400 |
1200 – 1299 | 500 |
1300-1399 | 700 |
1400-1499 | 900 |
1500-1599 | 1100 |
1600-1699 | 1300 |
1700-1799 | 1500 |
1800-1899 | 1700 |
1900-1999 | 1900 |
Över 2000 | 2000 |
Genom denna länk kan du ta del av regeringens frågor och svar om elprisstöd.
*Siffrorna är enligt informationen på regeringens hemsida 2022-03-25.
Du kan antingen teckna elavtal direkt här på vår hemsida eller genom att kontakta vår kundservice.
Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggnings-ID, områdes-ID samt vilket datum vi kan starta avtalet med dig.
Om du har ett fast avtal kommer att skicka dig en påminnelse om att avtalet löper ut i god tid så att du har tid på dig att göra ett nytt val.
Du kan då teckna nytt avtal antingen direkt på Mina sidor eller genom att kontakta kundservice.
Om du mot all förmodan skulle glömma att teckna ett nytt val får du ett obundet rörligt avtal hos oss när ditt fasta avtal löpt ut.
Rörligt avtal är alltid löpande och giltigt tillsvidare.
När du tecknar elavtal med oss hjälper vi dig med det praktiska kring bytet av elleverantör.
Vi rekommenderar ändå att du själv kontaktar nuvarande elleverantör och meddelar dem att du ska byta. I vissa fall kan en personlig uppsägning behövas av dig.
Kontakta gärna kundservice för råd och hjälp om vad som gäller för dig och ditt elavtal.
Om du redan är kund hos oss så kan du teckna om ditt avtal genom att logga in på Mina sidor och sedan klicka på knappen Teckna om.
Knappen syns om du har ett rörligt avtal eller ett fast avtal som är på väg att löpa ut.
Det går även bra att kontakta kundservice så hjälper vi dig att teckna om avtalet.
Om du har ett fast avtal så kan du upp till 6 månader innan avtalet löper ut teckna dig för ett nytt fast avtal. Då får du priset som är den dagen du tecknar avtalet, men avtalet börjar gälla när ditt gamla avtal löpt ut.
När du tecknar avtal med oss så godkänner du också villkoren för avtalet, både de allmänna avtalsvillkoren för el samt våra särskilda avtalsvillkor.
Här kan du hitta våra avtalsvillkor.
Har du fler frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Oavsett om du gör ett val eller inte så får du ett elavtal. Hos oss får du automatiskt ett obundet rörligt avtal när du inte gjort något val. Om du hellre vill ha en annan avtalsform så bör du alltså göra ett val. Se vilket avtal som passar dig bäst.
Det rörliga priset ändras varje månad och det går inte att veta i förväg vad priset kommer att bli.
Du kan se hur det rörliga priset har legat historiskt sett, där visar vi våra historiska inköpspriser månad för månad.
Det går även att se timpriserna på Nordpool, den nordiska elbörsen.
Tecknar du ett avtal med oss har du 14 dagars ångerrätt. Vill du nyttja den kontaktar du kundservice för att ångra ditt avtal.
Du kan också ångra genom att fylla i och skicka in denna blankett. Väljer du det alternativet får du ett mejl som bekräftar att blanketten tagits emot hos oss.
Tillsvidarepris, eller anvisat avtal som det ibland kallas, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Tillsvidarepriset ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer. Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset så hos oss hamnar du automatiskt på ett rörligt pris utan bindningstid om du inte har gjort något val. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.
För att möta klimatutmaningen behöver vi alla börja använda våra resurser på ett klokt och effektivt sätt.
Elbilspoolen är en miljömedveten satsning där Skellefteå Krafts elfordon delas med allmänheten. Det här är också ett initiativ där vi vill göra det möjligt för alla att köra elbil eftersom elektrifieringen av fordon är en del av lösningen på klimatutmaningen.
Att erbjuda allmänheten möjligheten att nyttja våra elbilar efter kontorstid innebär en mycket begränsad kapacitet att överhuvudtaget överta några marknadsandelar på biluthyrningsmarknaden.
Beroende på hur stor efterfrågan är för mindre hyrbilar i Skellefteå kan marknadspositionen bedömas vara obetydlig och Skellefteå Kraft har svårt att se att den, förutsatt marknadsmässigt pris, skulle kunna vara konkurrenshämmande eller snedvridande
Elbilspoolen är ett komplement till andra uthyrningsverksamheter. I och med att bilarna används i tjänsten dagtid så handlar det om att hyra en elbil från elbilspoolen kortare stunder för ärenden i närområdet. Hyrbilsfirmor har traditionellt andra kunder.
I praktiken så att vi köper en tjänst av Move About som har nyttjandeavtal på våra bilar och på så sätt kan bilarna nyttjas i högre utsträckning för fler. Att hyra en elbil en timme eller två möjliggör att fler har möjlighet att prova på att köra elbil.
Koldioxidutsläppen från den svenska fordonsflottan måste bli lägre och ett sätt att nå dit är en övergång till eldrivna fordon. Det är viktigt att inse att det inte finns bilar som är ”bra” för miljön, men elbilar har en väldigt låg klimatpåverkan jämfört med andra fordon.
Forskningsresultaten väger allt tyngre till elbilens fördel och en nyligen gjord studie visar att bland annat 60 – 70 procent lägre koldioxidutsläpp är möjligt för en liten bil som drivs med el i Sverige,
Alla privatpersoner med giltigt körkort är välkomna att bli medlemmar. Bilen bokas på genom appen Move About. Bilen öppnas med hjälp av personlig kod och sen är det bara att köra.
Det finns flera värden med att använda en bil ur elbilspoolen. Här listas några:
Dessutom gör du miljön en stor tjänst genom att köra 100 % förnybar el under tiden du använder bilen.
Move About är vald utifrån att de enbart jobbar med elbilspooler. Det finns en rad olika aktörer på marknaden för bilpooler men få som har profilen elbilspool.
Energiskatten tillkommer för alla elnätsabonnemang och är samma oavsett vilket elnätsbolag du har.
Från 1 januari 2022 är energiskatten 36 öre/kWh exklusive moms.
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh. Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 26,4 öre/kWh exklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
Planerar du att gräva på din tomt eller någon annanstans där det kan finnas ledningar bör du alltid ta reda på var våra el-, fjärrvärme- och fiberledningar är placerade innan du sätter igång. Allt för att minska risken att skada någon ledning.
För att få ledningarna utsatta i tid beställer du ledningsanvisning fem arbetsdagar innan grävningen påbörjas. Du gör beställningen via Ledningskollen.se. Gäller det en akut ledningsanvisning, kontakta Geomatikk.
Om du inte har beställt ledningsanvisning och råkar gräva av någon kabel så kommer du att bli ersättningsskyldig för de eventuella skador som uppstår. Vi rekommenderar därför alltid att man beställer ledningsanvisning.
Om du ska fälla ett träd som står nära en elledning så kan vi vara med vid fällningen och bevaka så att trädet fälls på ett säkert sätt. Dock vill vi att du fäller det själv, eller anlitar ett proffs. Den som ska fälla trädet kan även göra det utan vår medverkan om det känns säkert. Använd i så fall lämpliga hjälpmedel för att styra trädet.
Om du vill beställa trädbevakning som det kallas så gör du det genom att ringa telefon 0910-77 25 50. Det är viktigt att du är ute i god tid så vi kan planera in det utifrån vårt övriga verksamhetsbehov.
Om du vill avsluta en befintlig elanslutning behöver vi en skriftlig uppsägning minst en månad innan elanslutningen ska upphöra. När vi tagit emot uppsägningen monteras elmätare och elledningar ner och kopplas bort från elnätet. Detta gör vi utan kostnad.
Vill du ansluta fastigheten till elnätet igen så gäller reglerna för nyanslutning. För att anmäla uppsägning av elanslutning behöver du fylla i blanketten Uppsägning av elanslutning.
Blanketten behöver skrivas under av både den som står på elnätsabonnemanget och den som äger själva fastigheten.
Har du frågor kan du kontakta oss via telefon på 0910-77 25 50.
Under driftinformation hittar du information om aktuella strömavbrott och driftstörningar. Du kan även ringa felanmälan på telefon 020-77 27 00. Där nås vi dygnet runt.
Du kan även kontakta oss via Facebook som uppdateras löpande vid strömavbrott. Följ oss gärna där.
Om du har ett registrerat mobilnummer hos oss finns möjligheten att få en avisering via SMS vid strömavbrott i Skellefteå Krafts nätområde. Om du önskar avisering till flera mobilnummer kan du registrera dessa på Mina sidor samt läsa mer om vilka avbrott aviseringarna gäller.
Om du får strömavbrott vill vi att du börjar med att kontrollera säkringarna i proppskåpet och mätarskåpet, kolla om jordfelsbrytaren löst ut samt titta ut och se om det lyser hos grannarna.
Är du fortfarande strömlös efter att ha bytt säkringar och kontrollerat jordfelsbrytaren så kan du ringa vår felanmälan som är öppen dygnet runt på telefon 020-77 27 00.
Långa strömavbrott är ovanliga, men vi rekommenderar ändå att läsa våra tips om hur du kan tänka för att vara förberedd om du skulle råka ut för ett längre avbrott.
Om ett strömavbrott har varat längre än 12 timmar så har du enligt lagen rätt till ersättning. Om elen fungerat oavbrutet i minst två timmar anses elavbrottet ha upphört. Ersättningen betalas ut per automatik på din elfaktura.
Avbrottsersättningens storlek beror på avbrottets längd och din beräknade årliga nätkostnad. Lägsta ersättningsnivå är 1000 kronor i de fall vi inte tillämpar så kallad jämkning.
Jämkning innebär vi gör en sänkning på ersättningsbeloppet efter ett strömavbrott. Under två förutsättningar kan avbrottsersättningen sänkas:
Du behöver inte ansöka om ersättning. Vi betalar ut ersättningen per automatik genom avdrag på fakturan inom sex månader från avbrottsmånaden.
Har du frågor om avbrottsersättning så kan du ringa kundservice på telefon 0910-77 25 50.
Om du vill byta till större eller mindre mätarsäkring inom intervallen 16 Ampere – 25 Ampere så kontaktar du en elinstallatör som utför ändringen. Elektrikern kommer sedan att skicka in en föranmälan på detta till oss och då ändrar vi i våra system. Om du vill ändra till en mätarsäkring större än 25 Ampere vill vi att du kontaktar oss på telefon 0910-77 25 50.
Man får bara ändra till en mindre mätarsäkring en gång var tolfte månad. Att ändra till en större säkring får man göra så ofta man vill.
Kostnaden för en ny anslutning av el beror på olika faktorer, bland annat vilket avstånd det gäller och vilken mätarsäkring du behöver. Läs mer om hur det fungerar med en nyanslutning. Du kan även kontakta oss på telefon 0910-77 25 50 för att få en offert.
Ditt elnätspris består av en fast del, en rörlig del samt myndighetsavgifter. Den fasta delen beror på hur stor huvudsäkring du har. Se hela prislistan för elnätsabonnemang.
Sedan 1 januari 2018 faktureras energiskatten från ditt elnätsbolag.
Förbrukar ni el i datorhall, i yrkesmässig växthusodling eller har ert företag tillverkning i industriell verksamhet? Då har ni möjlighet att få lägre energiskatt på en del av förbrukningen.
Ni betalar från 1 januari 2022 36 öre/kWh exkl. moms oavsett geografiskt läge och kan sedan ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.
För att vi ska kunna fakturera rätt energiskatt måste ni som normalt sett har rätt till avdrag på 9,6 öre/kWh exkl. moms meddela oss om detta.
Om vi fakturerat er felaktig energiskatt har vi rätt att efterdebitera er mellanskillnaden samt eventuella avgifter och räntor.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Om enbart delar av huset är utan ström ligger problemet inom fastigheten. Oftast handlar det om en säkring som gått och det är en enkel sak att kontrollera och åtgärda själv. Kontrollera därför säkringar och huvudsäkringarna innan ni kontaktar oss.
Om du bor i en lägenhet eller ett flerbostadshus så är det oftast säkringarna i centralen i din egen lägenhet som går, men det finns också huvudsäkringar till en fastighet eller en lägenhet. Även dessa kan gå av olika anledningar. Huvudsäkringarna till huset eller lägenheten är ofta placerade i ett säkringsskåp utanför bostaden där även mätaren oftast sitter. Kontrollera därför även dessa säkringar.
Ibland åker inte den färgade brickan i botten på porslinssäkringar ut ordentligt. För att vara på säkra sidan, prova då att byta ut säkringarna för att kontrollera.
Ett ytterligare bra tips är att lära sig sitt egna elsystem i hemmet. Om du redan på förhand vet vilka säkringar som leder till vilka apparater så underlättar det felsökningen.
Om du upplever att huvudsäkringarna ofta går så kan du behöva säkra upp till en större storlek på dina huvudsäkringar. Ta då kontakt med en auktoriserad elinstallatör för undersöka och genomföra detta.
En trygg och säker leverans med få avbrott kräver ett modernt och väl underhållet elnät. Varje år gör vi stora investeringar för att göra elnätet mer tåligt mot väder och vind. Den elnätsavgift du betalar går till att förnya och förbättra vårt elnät.
De satsningar vi gjort har resulterat i färre och kortare avbrott. Vi planerar att fortsätta med kvalitetshöjningarna inom vårt nätområde och installera ny teknik för bättre kommunikation, övervakning, styrning och automatik i elnätsdriften.
Samhället är idag mycket känsligare för strömavbrott vilket har fört med sig att kraven på elnätet har ökat både från kunder och myndigheter. Utöver vår satsning på investering och underhåll har vi också ändrat vår prissättning. Från och med 2013 är fördelningen av kostnader mer rättvis i förhållande till hur nätet nyttjas.
Nej, riktigt så fungerar det inte. Genom elnätsregleringen är det Energimarknadsinspektionen, Ei, som i förväg fastställer hur stora intäktsramar elnätsbolagen får, det vill säga vilka priser som får tas ut av kunderna. Vår prissättning ligger inom den intäktsram vi har blivit tilldelade.
Det finns 160 lokala elnätsägare i Sverige, vi är en av dem. Vårt elnät är cirka 1300 mil långt och består av både stadsnät och landsbygdsnät. Ett landsbygdsnät har färre kunder per meter ledning än ett stadsnät. Underhållskostnaden fördelas på kunderna vilket gör att det blir dyrare per kund i ett landsbygdsnät. Eftersom antalet kunder per meter ledning varierar mellan elnäten kan man inte rättvist jämföra priser mellan olika elnätsbolag.
Oftast varar strömavbrottet bara en kort stund. Vi gör allt vi kan för att du ska få tillbaka strömmen så snabbt det bara går. Om avbrottet blir längre är det några saker du kan kontrollera:
Om det fortfarande inte fungerar efter att du har gjort denna kontroll ber vi dig göra en felanmälan då det kan vara ett större avbrott.
Om du felanmäler till oss och felet vid vårt besök visar sig vara i din anläggning och inte på elnätet skickar vi en faktura på 2500 kr för besöket. Om du i förväg misstänker att felet kan ligga i din anläggning är det därför bättre att du istället kontaktar en elinstallatör.
Vi har samlat manualer till några av våra vanligaste elmätare här: se manualer.
Vid strömavbrott kan du träffa på både Skellefteå Krafts personal och personal från vårt helägda underhållsbolag Energiservice, som jobbar med att åtgärda problemet.
Din elkostnad består av två delar: Elnätskostnad och elhandelskostnad.
Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsbolaget. Vilket elnätsbolag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsbolag.
Elnätsbolaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsbolag kontrolleras alla elnätsbolags prissättning av Energimarknadsinspektionen.
Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsbolaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.
Du kan välja att ha ditt elhandelsavtal hos vilken elleverantör du vill. Elhandelsavtalet avser den el du förbrukar.
Vissa elbolag är enbart elhandelsbolag och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsbolag.
Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.
Du som bedriver jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk yrkesmässigt betalar 36 öre/kWh exkl. moms i energiskatt från och med 1 januari 2022. Du kan sedan, som tidigare, ansöka om återbetalning via Skatteverkets e-tjänst.
För mer information om reducering och återbetalning, besök Skatteverket.
När du behöver en tillfällig elanslutning under en begränsad tid, till exempel byggkraft eller byggström, kontaktar du både oss och en auktoriserad elinstallatör.
Ja, från och med den 1 januari 2018 fakturerar ditt elnätsbolag dig för energiskatten på el. Detta enligt ett beslut från Riksdagen. Tidigare var det din elleverantör som fakturerade energiskatten.
Från och med 1 januari 2018 syns alltså skatten du betalar vid posten för elnätskostnaden istället för elhandelskostnaden. Moms på energiskatten flyttades tillsammans med själva skatten till elnätsbolaget.
Ja, om du har valt ett elavtal där du debiteras timpriser eller tecknat tillvalet Timme för timme så kommer du också att kunna se dina timavläsningar på Mina sidor.
Timavläsningarna uppdateras dock inte i realtid utan syns på Mina sidor när vi fått in dem från ditt elnätsbolag, vilket oftast är dagen efter.
Det är en del av elnätsavgifterna som du betalar till ditt elnätsbolag och den är kopplad till hur mycket el du använder. Man kan säga att den avser själva transporten av el genom ledningarna till dig.
Du kan se hur mycket vår elöverföring kostar på sidan för våra elnätspriser.
Ja, från 2020 och framåt har vi ett löfte till dig som kund att om du under ett år haft tolv avbrott eller fler för något av dina elnätsabonnemang, så ersätter vi dig med din nätavgift för december det året, dock lägst 500 kronor inklusive moms.
För dig som är effektkund så blir ersättningen en tolftedel av din fasta nätavgift för det året.
Avbrotten behöver ha varit längre än tre minuter för att ersättningen ska falla ut. Ersättningen dras sedan av från din faktura i början av nästkommande år.
Vi började med kundlöftet 2019 och då avsåg det de elnätsabonnemang som haft elva eller fler avbrott under ett år.
Modellen för kompensation enligt förslaget om elprisstöd är utformad som en trappa.
I tabellen nedan kan du se hur mycket du får i kompensation*.
Förbrukning per månad (kWh) | Stöd per månad (SEK) |
700 – 899 | 100 |
900 – 999 | 200 |
1000 – 1099 | 300 |
1100 – 1199 | 400 |
1200 – 1299 | 500 |
1300-1399 | 700 |
1400-1499 | 900 |
1500-1599 | 1100 |
1600-1699 | 1300 |
1700-1799 | 1500 |
1800-1899 | 1700 |
1900-1999 | 1900 |
Över 2000 | 2000 |
Genom denna länk kan du ta del av regeringens frågor och svar om elprisstöd.
*Siffrorna är enligt informationen på regeringens hemsida 2022-03-25.
Ja, hos oss får du tillgång till vår spetskompetens både inom elhandel och energisparande till ditt företag. Våra energirådgivare jobbar alltid för att sänka dina totala energikostnader. Du kan göra stora ekonomiska besparingar på att optimera din energianvändning genom Skellefteå Krafts energitjänster.
I varje kommun finns det en energi- och klimatrådgivare. Du kan ringa eller skicka e-post till din kommun för att få kontakt med rådgivaren. Inriktningen på rådgivningen är opartisk, kostnadsfri samt teknikneutral. Hitta din kommunala energirådgivare hos Energimyndigheten.
På tjänsteportalen skekraft.net, kan du välja vilken av våra tjänsteleverantörer som ska leverera internet, telefoni, tv eller fler smarta tjänster till dig. På tjänsteportalen kan du också enkelt jämföra priser och även göra ändringar i ditt abonnemang.
Om du inte har loggat in på tjänsteportalen tidigare så behöver du registrera en ny användare genom några enkla steg för att kunna beställa en tjänst.
Om det är första gången som du ska beställa en bredbandstjänst så behöver du börja med att koppla en nätverkskabel från uttaget i väggen och direkt in i din dator.
När du har gjort det och öppnar en webbläsare ska du automatiskt hamna på vår tjänsteportal skekraft.net. Väl där så registrerar du dig som användare och sedan kan du välja den tjänst du vill ha.
Vid uppsägning av bredbandstjänster som internet, tv och telefoni som beställts via vår tjänsteportal kan du säga upp via skekraft.net eller direkt till din tjänsteleverantör.
Har du tecknat din tjänst/tjänsterna på annat sätt så gör du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör.
Är du redan kund krävs ett användarkonto för att administrera dina tjänster på portalen. Tidigare vald tjänst fungerar dock som vanligt. Vill du ändra din tjänst så behöver du först skapa en användare. Du måste då sitta i din bostad när du skapar din användare.
När du vill säga upp eller ändra din tjänst går du enkelt in och gör det på ”Mina tjänster” i portalen.
Ja, det kan du. Vi kan erbjuda hastigheter upp till 1000 Mbit/s i vårt fibernät. Läs mer om hur du gör för att uppgradera ditt bredband.
Uppgraderingen kostar 1 995 kronor. Månadskostnaden varierar sen beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer och vilken hastighet du vill ha.
Du kan se alla priser och de leverantörer som finns att välja mellan på vår tjänsteportal.
Beställningen av fiberindragning gör du på vår portal. Där kan du även läsa vilka villkor som gäller, vad det kostar och hur det går till.
Har du fler frågor kan du självklart också ta kontakt med vår kundservice.
Alla kunder i Skellefteå Krafts fibernät som bor i villa samt är hyresgäst hos Skebo eller Heimstaden kan idag få tillgång till supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s.
Så här gör du som bor i villa
1. Gå in på tjänsteportalen skekraft.net från den adress du vill ha supersnabbt internet till. Beställ din uppgradering under kategorin Övriga tjänster. Uppgraderingen tar 10 dagar och kostar 1 995 kr inklusive moms.
2. När din anslutning är uppgraderad tänds tjänster för 250, 500 och 1 000 Mbit/s upp för dig på portalen och blir beställningsbara. Månadsavgiften varierar beroende på vilken hastighet och leverantör du väljer.
Så här gör du som hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden
1. Gå in på skekraft.net, och klicka på Internet. Är tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s valbara, väljer du den leverantör som passar dig. Månadsavgiften varierar beroende på vilken leverantör och hastighet du väljer.
2. Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s måste du först klicka på Övriga tjänster och beställa en uppgradering. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar. Sedan kan du välja tjänsteleverantör enligt ovan.
Om du hyr av en privat fastighetsägare eller bor i bostadsrättförening
1. Du som bor i ett privat flerbostadshus kan kontakta oss och göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för fortsatt uppgradering av flerbostadshus från 2016 och framåt.
Om du bor i villa
Innan du kan välja hastighet måste du först beställa en uppgradering av din fibernätsanslutning. Uppgraderingen beställer du på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Först när uppgraderingen är beställd och klar kommer tjänster upp till 1 000 Mbit/s att bli synliga och beställningsbara för dig på skekraft.net.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden
Om du inte ser tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s så måste fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.
När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor i samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.
Om du bor hos en privat fastighetsägare
Du som bor i ett privat flerbostadshus kan göra en intresseanmälan för supersnabba hastigheter. Det hjälper oss att planera för vår fortsatta uppgradering av flerbostadshus.
Uppgraderingen för att kunna beställa internettjänster på hastigheter över 100 Mbit/s kostar 1 995 kronor om du bor i villa.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden är uppgraderingen kostnadsfri.
Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångavgift för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.
Månadskostnaden varierar sen beroende på vilken tjänsteleverantör du väljer.
Du betalar 1995 kronor för att vi ska bygga om din anslutning för tjänster upp till 1000 Mbit/s. I de allra flesta fall behöver utrustningen i din bostad bytas ut och sedan måste vi också bygga om din anslutning till själva fibernätet.
Om du bor i villa
Uppgraderingen tar 10 arbetsdagar om du bor villa. När du fått uppgifter från oss att den är färdig är det bara för dig att välja tjänsteleverantör på vår tjänsteportal skekraft.net och sen är du igång.
Om du hyr lägenhet av Skebo eller Heimstaden
Om ditt hus redan är uppgraderat kan du redan nu beställa supersnabba tjänster med hastigheterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s direkt på portalen skekraft.net.
Ser du inte tjänsterna 250, 500 eller 1 000 Mbit/s behöver fastighetens fibernätsanslutning först uppgraderas. Uppgraderingen kan du själv beställa på skekraft.net under kategorin Övriga tjänster. Vi meddelar dig så snart den är klar, det tar cirka 12 arbetsdagar.
När uppgraderingen är klar kontaktar vi dig, och då kan även alla andra som bor samma flerbostadshus beställa internettjänster upp till 1000 Mbit/s på portalen.
Vi tillämpar principen att den som äger en fastighet – villa, flerbostadshus eller industrilokal betalar engångsavgiften för anslutningen till nätet. Den som nyttjar en tjänst i nätet, exempelvis en hyresgäst i ett flerbostadshus, betalar tjänsteleverantörens löpande avgifter för de tjänster som används.
Uppgraderingen är en uppgradering av själva anslutningen och avtalas mellan fastighetsägaren och Skellefteå Kraft. Därför betalar hyresgäster ingen engångsavgifter för uppgraderingen utan endast löpande avgifter för internettjänsterna 250, 500 och 1 000 Mbit/s.
If you wonder how to connect to our broadband network but don’t understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.
Yes, you can find and read this information in following languages;
English
Deutch
Francais
Español
For any questions please contact our Customer Services, +46 910 – 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se
Skellefteå Kraft Fibernät AB äger och driver fibernät, i huvudsak inom Skellefteå kommun.
Vi erbjuder en snabb och driftsäker fiberinfrastruktur till kommunens invånare, företag och samhällsfunktioner. Infrastrukturen möjliggör dessutom öppen konkurrens mellan olika typer av telekomoperatörer.
Skellefteå Kraft Fibernät AB är ett helägt dotterbolag till Skellefteå Kraft AB.
Ett starkt och välutbyggt fibernät är centralt för ett modernt samhälle. Med vårt fibernät och våra kommunikationslösningar skapar vi bättre förutsättningar för att leva och verka i hela regionen, såväl i glesbygd som i stad.
Vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling och att Skellefteå kommun ska vara en attraktiv plats. En stabil fiberanslutning bidrar till minskade transporter och en levande landsbygd med möjlighet för människor att bo och bedriva verksamhet även utanför tätorten Skellefteå.
Inom Skellefteå kommun är det drygt 9 av 10 hushåll som är anslutna till fibernätet eller som har fiber i sin absoluta närhet.
På vår utbyggnadsportal kan du ta del av vilka områden som är aktuella för utbyggnad och se tidsplaner. Har du frågor om ditt projekt kan du även prata med kontaktpersonen för ditt område.
Du kan ansluta ditt hus först och sedan bestämma när du vill aktivera dina tjänster. Du behöver alltså inte betala någon månadsavgift förrän du aktiverat en tjänst.
Anslutningsavgiften kan komma variera beroende på förutsättningarna i varje enskilt område, d v s beroende på om området är berättigat för stöd, områdets storlek, hur stort intresset är och så vidare.
Alla projekt kan inte praktiskt genomföras samtidigt. Tidplanen har satts i samråd med Skellefteå kommun och exempel på faktorer som påverkar tidplanen för olika projekt är geografi, infrastruktur och tekniska förutsättningar.
Kostnaden för att installera fiber varierar beroende på dina förutsättningar, huvudsakligen var och hur du bor. Har du en villa eller radhus kan du skriva in din adress här för att se om just ditt hus har möjlighet att få fiber och till vilket pris.
Bor du i en lägenhet behöver du först ta reda på om huset du bor i har fiber från Skellefteå Kraft. Om det har det kan du enkelt komma igång med bredbandet genom att följa instruktionerna du hittar här.
Om du redan har fiber från oss indraget i fastigheten så kan du se vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan på vår tjänsteportal skekraft.net.
Där beställer du även den tjänst du vill ha.
Kontakta gärna vår Kundservice så kan vi kontrollera om det finns fjärrvärme i området. När vi har fått en konkret förfrågan av dig gör vi en kalkyl på aktuell anslutning. Om vi bedömer att en anslutning kan göras får du kostnadsberäkning och offert av oss, så att du i lugn och ro kan ta ställning till om du vill ansluta dig.
Du kan också göra en offertförfrågan genom att fylla i detta formulär.
En cirkulationspump håller i cirka 10-15 år.
Anmäl flytten till vår kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Fjärrvärmepriset består av ett energipris och ett effektpris. Priset varierar lite beroende på var du bor, läs mer om vad fjärrvärmepriset är.
Vi lämnar två års garanti på din fjärrvärmecentral. Om det uppstår problem vid något tillfälle har du tillgång till värmemarknadens bästa och snabbaste service. Vår affärsidé är att sälja värme, inte ny utrustning, så vår uppgift är att se till att din fjärrvärmecentral fungerar som den ska.
Om du får problem med din fjärrvärme så kan du ringa vårt felanmälannummer 020-77 27 00, så hjälper vi dig.
Om du vill ha extra trygghet efter att garantitiden gått ut kan du teckna ett serviceavtal.
Fjärrvärme är en bekväm uppvärmningsform som i stor utsträckning sköter sig själv. Men du kan även teckna ett serviceavtal, så är du extra trygg om något oförutsett skulle hända.
Du meddelar då bara eventuella fel på din fjärrvärmecentral till oss, så felsöker vi och åtgärdar problemet. Kontakta kundservice för att teckna ett serviceavtal eller anmäl ditt intresse direkt på vår hemsida.
Avtalstiden för fjärrvärmeleverans är 3 år efter drifttagning och därefter är det 3 månaders uppsägningstid. Om du vill säga upp fjärrvärmen kan du kontakta kundservice.
Du hittar ofta leverantörsnamnet på utsidan av den vita kåpan eller luckan. Modellbeteckningen hittar du på märkt skylt som ofta sitter på bottenplattan.
För reglercentralen står typbeteckningen under luckan.
Några gånger per år kan det vara bra att se till din anläggning och göra enkla underhållsåtgärder. På vår hemsida kan du hitta manualer med skötselanvisningar för din fjärrvärme.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Priset som betalas per levererad kWh fjärrvärme.
Kapacitetsavgiften debiteras företagskunder med fjärrvärme och utgår från varje enskild fastighets kapacitetsbehov och definieras som energianvändning per dygn. Avgiften fastställs av kapacitetspriset multiplicerat med abonnerad kapacitet.
Din abonnerade kapacitet bestäms utifrån fastighetens uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar perioden november-mars.
Varje dygn kopplas energiförbrukningen mot medeltemperaturen och på så sätt anges ett samband som blir din energisignatur. Den abonnerade kapaciteten avläses vid ortens temperaturgräns.
Om du inte är nöjd med vår rekommendation är det möjligt att välja en annan kapacitet, valet gäller i 12 månader. Om du själv väljer en kapacitet och överstiger den, utgår en avgift för övertrassering.
Kostnaden för abonnerad kapacitet periodiseras lika över kalenderårets dygn och du debiteras kapacitetspriset för motsvarande antal dygn på varje månadsfaktura.
Avkylningsavgiften tillkommer när anläggningen har en sämre avkylning än delta-T 35 grader. Delta-T avser skillnaden mellan inkommande och utgående varmvatten.
Har du sämre delta-T än 20 grader, tillkommer ytterligare en avgift.
Avkylningsavgiften utfaller endast under månaderna november-mars och debiteras månadsvis under perioden januari-mars och november-december.
För kunder som förbrukar över 300 MWh finns en energirabatt. Avdraget görs per förbrukad kWh och utifrån föregående års normalårskorrigerade förbrukning.
Energisignatur står för din fastighets uppmätta energibehov i förhållande till utetemperaturen under vardagar perioden november till mars.
Priset du betalar för din fjärrvärme påverkas även av dygnsmedeltemperaturen där du bor, som fastställs av SMHI. De uppmätta värdena bildar en förbrukningslinje som visar sambandet mellan utetemperatur och din fjärrvärmeförbrukning.
Brytpunkten blir den abonnerade kapaciteten, som också är dygnsförbrukningen för fastigheten vid den temperaturen.
Under september varje år skickar vi ut en värmebudget, som innehåller din uppskattade kostnad för nästa år som kan underlätta budgetarbetet.
Effektavgiften är kostnaden för den effekt som anläggningen behöver när det är som kallast.
Du kan läsa mer om fjärrvärmepriserna för dig som privatperson i vår prislista.
Detta är den effekt som behövs för att tillgodose din villas maximala behov av värme, alltså den mängd energi per sekund som måste tillföras fastigheten den dag på året då förbrukningen är som störst.
Debiteringsgrundande effekt räknas fram genom att din normalårskorrigerade energiförbrukning i kilowattimmar (kWh) för december, januari och februari delas med ett kategorital, som för villor är 940 timmar per år. Den framräknade effekten avrundas sedan till jämna kilowatt (kW).
Effektavgiften är en årsavgift som fördelas ut över årets 12 månader. Som lägst faktureras 7 kW.
Detta är en del av fjärrvärmekostnaderna och du kan läsa mer om denna del och vad i övrigt du betalar till oss i vår prislista.
När du har registrerat din flytt hos elnätsbolaget så kommer vi automatiskt att få ett meddelande om det och avtalet med oss avslutas då på samma datum som du och elnätsbolaget har kommit överens om.
Du kan självklart ta med dig ditt avtal till din nya adress om du vill. För att göra det är det enklast om du kontaktar oss via telefon 0910-77 25 50.
Om den som ska flytta in efter dig istället vill överta ditt avtal och ni båda är överens om det så kan den som flyttar in ta kontakt med oss för att ordna detta när du har meddelat flyttningen till elnätsbolaget.
Om du bor inom Skellefteå Krafts nätområde behöver du anmäla din flytt till oss senast 30 dagar innan du flyttar ut.
Flyttanmälan kan du göra både på Mina sidor eller genom att kontakta Kundservice.
Om du bor i en hyreslägenhet är det viktigt att kontrollera med din hyresvärd vem som ska betala el under uppsägningstiden.
Bor du utanför vårt elnätsområde så behöver du göra anmälan till ditt elnätsbolag samt till oss om du vill ta med ditt avtal dit du ska flytta.
Läs mer eller se vår film där vi förklarar hur det går till med elavtalet vid en flytt.
Nej, det kan du inte. Om du bor inom vårt elnätsområde och har glömt att anmäla flytten till oss så ska du göra det så fort som möjligt. Det kan ta upp till 30 dagar innan vi kan göra en slutavläsning. Till dess är det du som är betalningsansvarig för elen som används i bostaden.
Om du bor utanför vårt elnätsområde så behöver du kontakta ditt elnätsbolag för att få veta hur deras rutiner kring flyttningar ser ut.
Om du inte anmäler din utflytt i tid står du som betalningsansvarig för elanläggningen fram till dess att flytten har registrerats och elmätaren har lästs av.
Hos oss på Skellefteå Kraft kostar det inget att göra en flyttanmälan. Om du bor i ett annat elnätsområde kan det kosta, du bör därför kolla det med ditt elnätsbolag.
Anmäl flytten till vår kundservice minst 30 dagar i förväg. Vi skriver då över fjärrvärmeabonnemanget på den inflyttande kunden.
Finns det fjärrvärme i huset du flyttar till? Hör av dig till Kundservice om du har frågor om abonnemanget. Vi hjälper även till med serviceavtal till fjärrvärmeanläggningen.
Vid uppsägning av bredbandstjänster som internet, tv och telefoni som beställts via vår tjänsteportal kan du säga upp via skekraft.net eller direkt till din tjänsteleverantör.
Har du tecknat din tjänst/tjänsterna på annat sätt så gör du uppsägningen direkt till din tjänsteleverantör.
Om något verkar vara fel eller om du behöver hjälp när du ska ladda vid våra laddstolpar, kontakta Laddsupport:
Din laddningsnyckeln fungerar på alla laddpunkter som syns i appen Tanka energi.
Med elbil menas alla laddbara bilar, även elhybrider.
Nej, vi erbjuder ingen fri laddning av elbilen. Det kan förekomma enskilda erbjudanden, vilka kommer i så fall vara synliga i appen.
En laddningsnyckel är en bricka som används för att identifiera en användare i exempelvis ett betalningssystem.
Beställ laddningsnyckel kostnadsfritt i appen Tanka energi efter att du registrerat konto.
Laddningsnyckeln fungerar på alla laddpunkter som syns i appen Tanka energi.
Ja, det går att ladda en Tesla på andra laddstationer än Teslas egna superchargers. Det finns två sätt:
Det beror på batteriets storlek på respektive bilmodell samt ”hur tomt batteriet är”. Även modell på elbil spelar in.
I regel tar en full laddning någonstans mellan 8-12 timmar beroende på effekt och förutsättningar.
Du betalar med det betalkort du registrerat till din användare i appen. Du kan registrera flera betalkort om du har behov av det.
Har du en laddningsnyckel (RFID-bricka) registrerad så betalar du med den.
Beställ laddningsnyckel kostnadsfritt i appen Tanka energi efter att du registrerat konto.
Att planera för att bidra till en bättre laddinfrastruktur pågår kontinuerligt.
Olika laddstationer har olika prissättningar. Kontrollera priset på laddstationen eller i appen om vad som gäller för den du använder.
Kort och gott en halvsnabb laddning vilket innebär effekter upp till 22 kW.
Skillnaden mot en snabbladdare är att den går via bilens så kallade ombordladdare. Det här gör att bilen begränsar vilken effekt den kan ta emot. Kontrollera med din bilåterförsäljare vilka effekter din bil klarar av.
Snabbladdning sker vid snabbladdningsstationer. En snabbladdare har en högre effekt och därmed kortare laddtider än både normal- och semisnabbladdare.
Laddningen har en effekt över 22 kW. Vid snabbladdning används likström som överför energi direkt till det laddbara fordonets batteri.
Den mängd energi per tidsenhet som överförs, vid laddning av ett laddbart fordon, till fordonets batteri.
Enheten för laddeffekt är kilowatt, kW.
En laddbox är främst framtagen för normalladdning av laddbara fordon i hemmet eller på arbetsplatsen.
Kika på den här kartan så hittar du hela Sveriges laddstationer.
CCS står för Combined Charging System, vilken är en typ av kontakt för snabbladdning och följer den europeiska standarden med ett Typ 2-uttag för växelströmsladdning. Den har också ett särskilt uttag för snabbladdning med likström.
Med den här typen av kontakt kan du ladda både snabb- och normalladdning i samma uttag.
Kontakttypen till denna heter Typ 1 och används av den Europeiska marknaden av biltillverkare och håller således EU-standard. Skellefteå Krafts laddlösningar täcker upp oavsett laddtyp.
En typ av kontakt för snabbladdning av elbilar. Kontakttypen till denna heter Typ 1 och används av de asiatiska biltillverkarna.
Skellefteå Krafts laddlösningar täcker upp oavsett laddtyp och kontakt.
Direct Current eller likström som det heter på svenska. Likström innebär att strömmen har konstant styrka och samma riktning.
De laddbara fordonens motorer drivs vanligtvis med likström, men vissa biltillverkare har istället valt motorer som drivs med växelström.
Alternating Current, eller växelström som det heter på svenska. Växelström betyder att strömmen byter riktning och styrka över tiden.
Växelström är det som finns i vanliga eluttag i hemmet.
Hur långt du kommer beror på hur stort batteri din elbil har.
Kombinerar du körningen med exempelvis värme i bilen eller luftkonditionering påverkar det hur långt du kommer.
Kontrollera de tekniska specifikationerna för din elbil så får du reda på vilka möjligheter den har för laddning i exempelvis laddstationerna inom nätverket Tanka Energi.
Det går men inget Skellefteå Kraft rekommenderar. För en trygg och säker laddning av elbil erbjuder vi därför laddboxar och laddkablar från Charge Amps.
Till de laddstationer som Skellefteå Kraft installerat i laddinfrastrukturen är av 100 % förnybar el.
Kombinera det med ett elavtal till hemmet och du kommer ladda och köra bilen på 100 % förnybar el – hela vägen.
Om du vill att din bostadsrättsförening eller hyresvärd sätter upp en laddbox, ta upp dialogen.
Du kan tipsa oss om din BRF eller hyresvärd, så tar vi vid och erbjuder lämplig lösning för den/de fastigheter som är aktuella.
Elbilar värms huvudsakligen från det inbyggda batteriet och behöver således sällan motorvärmare.
I Charge Amps Halo finns ett inbyggt schuko-uttag för motorvärmare. Det här uttaget går inte att använda samtidigt som du laddar elbilen. Om säkringen klarar av belastningen eller inte beror på storlek på säkring och övrig energianvändning.
Det finns utrustning som övervakar den totala energianvändningen och justerar effekten till laddboxen efter vad säkringen klarar av.
Den här typen av laddning sker med 230V/10A eller 230V/16A, exempelvis i hemmet eller på en arbetsplats.
Det kostar mer att snabbladda än om du normalladdar hemma. Bakomliggande faktorer är investeringar i kostsam infrastrukturuppbyggnad med laddstationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang med mera.
Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning. Att snabbladda elbilen kan ses som komplement till normalladdning – som när du är på resande fot. I regel för dig med ett vanligt körbehov räcker det oftast med att ladda hemma (med laddbox) under natten för att klara den vardagliga körsträckor.
Behovet av snabbladdning uppstår vid längre sträckor som exempelvis semester eller andra längre turer.
En laddbox är anpassad för höga effekter under en längre period och är framför allt är säkrare eftersom laddboxen kommunicerar med elbilen och stänger av strömmen vid eventuella fel.
Med fast laddkabel, som Charge Amps Halo har, blir även laddningen smidigare, då du slipper ta ut och in laddkabeln ur bilen varje gång du laddar.
Kostnaden för att ladda en elbil beror på flera faktorer, bland annat bilens förbrukning men också kostnaden för elen där bilen laddas. Priser på laddstationer inom vårt laddnätverk hittar du i appen Tanka Energi, genom att klicka på laddaren du vill använda.
Tips! Beställ elavtal till hemmet från oss med 100 % förnybar el så är du med och bidrar till omställning till 100 % förnybart.
Skellefteå Kraft har satt upp ett flertal laddstationer runt om i Västerbotten för både semisnabbladdning och snabbladdning.
På kartan i appen Tanka Energi kan du se var laddstationerna är placerade, om de är lediga för laddning samt vilka uttag och vilken effekt som finns vid varje laddare.
Ersättningen för produktionen syns som ett avdrag på din kommande konsumtionsfaktura.
Överstiger produktionen konsumtionen kommer resterande avdrag att synas på kommande konsumtionsfaktura så långt avdraget räcker.
Vill du kan vi även betala ut pengarna mot ditt bankkonto.
Istället för att du som mikroproducent ska fakturera Skellefteå Kraft för den inmatade elen så ställer vi ut en faktura åt i ditt ställe.
Detta innebär att du får en separat faktura på din mikroproduktion där det bland annat framgår hur mycket produktionen uppgått till samt hur stor ersättning som kommer utbetalas.
Det är 30 dagars ömsesidig uppsägningstid på ditt mikroproduktionsavtal.
Nej vi köper inte elcertifikat eller ursprungsgarantier för mikroproduktion då det ofta handlar om små volymer.
Om anläggningen ligger utanför Skellefteå Krafts elnätsområde behöver du kontakta din nätägare. När allt är klart med dem kan du kontakta oss igen för att teckna avtal för din produktion. Bor du i Skellefteå Krafts elnätsområde går du tillväga enligt följande för att montera en anläggning.
Nej, sedan 1 januari 2017 gäller nya regler för mervärdesskatt. Läs mer om detta här.
Nej det spelar ingen roll vilket nätbolag du har. Vi kan köpa ditt överskott oavsett vilket elnätsområde du bor i.
För konsumtionen gäller ett vanligt elhandelsavtal. Kontakta vår Kundservice för dagsaktuellt pris eller läs mer om våra elhandelspriser.
Ja, det kan du! Du kan enkelt göra en intresseanmälan direkt på vår hemsida, så kontaktar våra rådgivare dig för att hjälpa dig med dina frågor.
Om din totala momspliktiga omsättning överstiger 30 000 kronor behöver du momsregistrera dig och betala moms för den egenproducerade överskottsel som du säljer.
Beräknar du att din totala försäljning inte överstiger 30 000 kronor behöver du inte momsregistrera dig, utan kan välja att vara momsbefriad.
Reglerna för momsbefrielser gäller från och med 2017. Innan dess var all ersättning momspliktig.
För att vi ska kunna fakturera dig rätt ersättning behöver du meddela oss om du är momsregistrerad eller inte.
Du behöver också meddela oss om du väljer att avregistrera dig för moms.
Mer information kring momsregistrering kan du hitta på Skatteverkets hemsida.
Mikroproduktion innebär att du installerar en elproduktionsanläggning som har högst 63 A mätarsäkring och med 43,5 kW som högsta installerade effekt, samt att du producerar mindre än du konsumerar under ett kalenderår.
Produktionen sker vanligtvis genom solcellspaneler eller mindre vindkraftsanläggningar som privatpersoner installerar.
Det gör vi. Om du är momsregistrerad och meddelar oss ditt momsregistreringsnummer så betalar vi ut elbörsen Nord Pools timspotpris plus 2,5 öre/kWh under fem år.
Om du inte är momsregistrerad och tecknar avtal för mikroproduktion med oss så betalar vi istället 2 öre/kWh utöver timspotpriset under fem år.
Efter 5 år upphör den extra ersättningen.
Du är varmt välkommen att kontakta oss för att teckna om avtalet till de ersättningsnivåer som råder då.
Kontakta gärna vår kundservice för att höra mer om hur det fungerar när vi köper in din el.
Elmätaren som installeras är egentligen två skilda mätpunkter med egna identitetsbegrepp.
De flesta produktionsanläggningar fungerar på det sättet att de först kvittar strömmen inom anläggningen för att sedan antingen tillföra el till anläggning genom inmatning från elnätet (då sker det genom konsumtionsmätaren) eller mata ut el från anläggningen till elnätet (då sker det genom produktionsmätaren).
Du loggar in på Mina sidor med BankID, mobilt BankID eller användarnamn och lösenord.
Om du inte har loggat in tidigare så använder du ditt personnummer eller organisationsnummer som användarnamn, och ditt kundnummer som lösenord.
Om du har valt ett eget användarnamn och lösenord tidigare så använder du det.
Om du inte kommer ihåg vilket lösenord du har registrerat på Mina sidor, bocka i ”Användarnamn och lösenord” och klicka därefter på ”Glömt lösenordet?”
Fyll sedan i ditt användarnamn samt din e-postadress så kommer du inom några minuter få ett e-postmeddelande med instruktioner om hur du får ett nytt lösenord.
Du måste använda samma e-postadress som du använt tidigare på Mina sidor.
Om du loggar in på Mina sidor kan du se statistik på din förbrukning per år och per månad. Bor du inom Skellefteå Krafts elnätsområde kan du även se dina mätvärden dag för dag.
Om du klickar på ”Fakturor” så hittar du dina fakturor för de senaste 18 månaderna.
Du kan se alla dina fakturor genom att klicka på ”Visa samtliga fakturor”.
Överst på sidan för ”Fakturor” ligger även en klickbar knapp som visar dina obetalda fakturor.
För att ändra dina inloggningsuppgifter så klickar du på ”Mitt konto” uppe i högra hörnet. Välj sedan ”Inloggning”. Där kan du ändra din mejladress, ditt användarnamn och ditt lösenord. Där kan du även lägga till en koppling med ditt personnummer för att kunna logga in med ett befintligt BankID.
Du beställer BankID eller mobilt BankID via din Internetbank. Kontakta din bank vid frågor kring hur du gör beställningen.
Om du inte lyckas logga in med BankID så kan det vara så att du inte har BankID eller mobilt BankID. Du behöver då beställa det via din internetbank.
Det kan också vara så att din användare saknar koppling till ett befintligt BankID. Logga då först in på Mina sidor som vanligt med ditt användarnamn och lösenord.
Under ”Mitt konto” – ”Inloggning” så kan du sedan fylla i ditt personnummer för att koppla det mot ett BankID. Du kan också kontakta Kundservice för att få hjälp att göra kopplingen.
På Mina sidor kan du göra många saker. Du kan bland annat se dina fakturor, hålla koll på ditt elavtal, följa din förbrukning, ändra dina kontaktuppgifter, ta del av våra mervärden och mycket mer.
Du kan logga in antingen med användarnamn och lösenord eller med BankID.
Vi har också en app som du kan ladda hem och använda dig av.
Vill du logga in på Mina sidor via webbläsare i t.ex. dator eller läsplatta rekommenderar vi att du använder den senaste versionen av webbläsarna Edge, Chrome, Safari eller Firefox för bästa funktionalitet.
Om du vill logga in på Mina sidor via din telefon rekommenderar vi att du använder vår app.
Appen är anpassad för telefonanvändning och funkar bättre än att surfa via webbläsare i telefonen på Mina sidor.
Upplever du problem med inloggning via Bank-Id kan det bero på tillfälliga driftstörningar. Då kan du prova att logga in igen lite senare.
Du kan också läsa mer om varför du kan ha problem att logga in med Bank-ID
AnläggningsID är en specifik kod för din elanläggning som helt enkelt används för att hålla reda på vilken anläggning som är din. AnläggningsID består av 18 siffror och börjar alltid med 735 999. Den här koden används vid avtalstecknande så att avtalet hamnar på rätt anläggning. Om du inte vet ditt anläggningsID så kan du alltid kontakta ditt elnätsbolag då de har den uppgiften.
OmrådesID är en kod bestående av tre bokstäver och den anger var i Sverige anläggningen finns.
Svenska Kraftnät driver det svenska stamnätet och ser till att det råder balans mellan tillgång och efterfrågan på el.
Sverige är sedan 2011 uppdelat i fyra elområden. Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige.
De olika elområdena kan ha olika elpriser vid olika tidpunkter och prisskillnaden kommer att vara olika stor vid olika tillfällen.
Under timmar med stora elflöden inom Sverige räcker inte alltid överföringskapaciteten i näten till. Då kan olika elpriser uppstå i de fyra olika områdena.
Priset kan ibland vara lägre i norra Sverige där det är överskott på el och högre i södra Sverige där det råder underskott på el.
När du ska teckna elavtal med oss och fyller i ditt postnummer så visas automatiskt priset för just ditt elområde.
Elcertifikatsavgiften är en lagstadgad kostnad som tas ut av elhandelsbolaget.
Priset på elcertifikat avgörs av tillgång och efterfrågan och kan variera mellan olika elleverantörer. Den är till för att gynna utbyggnad av elproduktion från miljövänliga energikällor.
För privatpersoner så är den inkluderad i elpriset och för företagskunder redovisas den separat som en fast avgift per kWh.
Energiskatten tillkommer för alla elnätsabonnemang och är samma oavsett vilket elnätsbolag du har.
Från 1 januari 2022 är energiskatten 36 öre/kWh exklusive moms.
Använder du elen i vissa kommuner i norra Sverige har du rätt till ett skatteavdrag på 9,6 öre/kWh. Avdraget görs direkt på din elfaktura, vilket innebär att du får betala 26,4 öre/kWh exklusive moms.
Avdraget på 9,6 öre/kWh har du om din anläggning finns i Västerbotten, Norrbotten och Jämtland samt i Örnsköldsvik, Sollefteå, Ånge, Ljusdal, Malung-Sälen, Mora, Orsa, Älvdalen och Torsby kommun.
För företag som har timmätta anläggningar tillkommer två former av avgifter; SVK Grundavgift och SVK Effektreservavgift. Kostnaden baseras på avgifter från Svenska Kraftnät. På fakturorna från oss så ryms båda avgifterna i begreppet SVK Avgifter.
SVK Grundavgift är en avgift som alla elbolag får betala till Svenska Kraftnät för att vi nyttjar deras nät för att kunna leverera el till alla våra kunder. För företag med timmätta anläggningar så tillkommer alltså denna avgift. Den kan variera från år till år.
SVK effektreservavgift tas ut för företag som har timmätta anläggningar. Den tas ut på förbrukning alla vardagar mellan klockan 06.00-22.00 den 16 november till den 15 mars. Avgiften tas ut under den tid på året då nätet belastas som hårdast.
Det blir en slags försäkran som innebär att Svenska Kraftnät garanterar er leverans även under högtryck. Skulle det vara så att nätet belastas för hårt kommer Svenska Kraftnät att vidta åtgärder som garanterar er en fortsatt leverans.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
How to read your electricity bill.
If you wonder how to connect to our broadband network but don’t understand Swedish we have information in English, French, German and Spanish.
Yes, you can find and read this information in following languages;
English
Deutch
Francais
Español
For any questions please contact our Customer Services, +46 910 – 77 25 50 or by mail kundservice@skekraft.se
If you want someone else to represent you in your affairs with Skellefteå Kraft, you can fill in a power of attorney form .
The authorization is limited in time and is valid for 6 months from the time you approve it. You can revoke the power of attorney at any time by contacting us.
Om du vill att någon annan företräder dig i dina ärenden med Skellefteå Kraft så kan du fylla i en fullmaktsblankett.
Fullmakten är tidsbegränsad och gäller i 6 månader från att du godkänner den. Du kan återkalla fullmakten när som helst genom att kontakta oss.
Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder. Om du tecknat elhandelsavtal med oss och inte är kreditgodkänd kan vi neka dig som kund.
Om du är ny elnätskund så har du grundläggande rätt att få ett elnätsavtal, men utifrån vår kreditbedömning kan vi begära en säkerhet innan vi ingår avtal med dig. Om du har frågor kring detta är du välkommen att ringa oss på telefon 0910-77 25 50.
Om du inte är nöjd vill vi försöka lösa ärendet direkt med dig. Läs mer om hur du ska gå till väga om du är missnöjd eller vill reklamera.
Du kan naturligtvis även kontakta kundservice.
Du kan nå vår kundservice på flera olika sätt. Antingen genom att ringa telefon 0910-77 25 50, skicka ett mejl till kundservice@skekraft.se, chatta med oss direkt från vår webbplats eller gå in på vår Facebooksida och ställa din fråga där.
Om du vill besöka oss här i Skellefteå gör du det på Kanalgatan 71.
Vår växel når du på 0910-77 25 00.
Våra aktuella öppettider hittar du på vår webbplats.
Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.
Energideklarationen ger dig information om byggnadens energianvändning. Den är bland annat till för dig som ska köpa eller hyra en bostad. Det är ägaren som ska anlita en oberoende certifierad energiexpert för att göra en energideklaration. Mer information finns hos Boverket.
Skellefteå Krafts försäljning av pellets upphörde under 2014. Har du frågor kring andra varianter av uppvärmning som till exempel fjärrvärme är du välkommen att kontakta vår kundservice på 0910-77 25 50.
Frikraft är ett avtal mellan dig som fastighetsägare och oss som elproducent och innebär att du upplåter fallrätt i utbyte mot att vi tillhandahåller elkraft. Avtalet kan ge innehavaren ett visst antal kilowattimmar fritt och ibland också vissa avgifter fritt eller rabatterade.
Avtalen ser olika ut, så om du vill veta vad som gäller för dig så kan du kontakta oss.
Ersättningen för frikraften dras av i början av varje år så länge frikraften räcker, med start med fakturan som avser förbrukning för januari.
Om du säljer en fastighet med frikraft så går frikraften över till den nya ägaren och vi vill att du kontaktar oss vid försäljning. I vissa fall kan du behöva skicka in ett köpebrev som styrker köpet.
Ja, det har vi!
Du som är kund hos oss kan ladda hem vår app för iPhone eller Android och där se bland annat de avtal du har hos oss, fakturainformation och förbrukningsstatistik.
Har du inte tillgång till trådlöst nätverk i fastigheten så väljer du modellen som heter Nordic, annars kan du välja WiFi. Tänk på att det behöver finnas mobiltäckning där du har din luftvärmepump.
När du väljer Nordic behöver du köpa till ett SIM-kort. Det gör du i valfri affär som säljer mobiltelefoner.
För att beställa AirPatrol loggar du in på Mina sidor.
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Du behöver informera oss, skriftligen eller muntligen, att du önskar frånträda köpet.
Ditt meddelande anses ha lämnats den dag som du skickade det.
Du har 2 års garanti på produkten. Skulle den gå sönder kan du kontakta vår kundservice. Vi ser då till att AirPatrol skickar dig en ny produkt.
Här hittar du Skellefteå Krafts aktuella upphandlingar
På grund av de höga elpriserna just nu har regeringen lagt fram ett förslag om elprisstöd (också kallat elpriskompensation) till berörda hushåll.
Hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är ännu inte klart, men pengarna ska betalas ut till de hushåll som omfattas utan att de behöver ansöka om det, enligt ett pressmeddelande från regeringen.
Det kommer dock att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt.
Det är enligt förslaget om elprisstöd inte aktuellt med pengar eller utbetalningar till hushållen under vare sig januari eller februari 2022, enligt energiministern.
Läs mer i pressmeddelande från regeringen 2022-01-12.
Modellen för kompensation enligt förslaget om elprisstöd är utformad som en trappa.
I tabellen nedan kan du se hur mycket du får i kompensation*.
Förbrukning per månad (kWh) | Stöd per månad (SEK) |
700 – 899 | 100 |
900 – 999 | 200 |
1000 – 1099 | 300 |
1100 – 1199 | 400 |
1200 – 1299 | 500 |
1300-1399 | 700 |
1400-1499 | 900 |
1500-1599 | 1100 |
1600-1699 | 1300 |
1700-1799 | 1500 |
1800-1899 | 1700 |
1900-1999 | 1900 |
Över 2000 | 2000 |
Genom denna länk kan du ta del av regeringens frågor och svar om elprisstöd.
*Siffrorna är enligt informationen på regeringens hemsida 2022-03-25.