Elektrifiering och mobilitet
Personbilar, lastbilar, bussar – vi vill att alla ska kunna ladda.
Vårt mål är att göra allt vi kan för inspirera fler till att välja 100 % förnybar el.
Vissa projekt driver vi på egen hand. Andra intiatiativ, som Effekt för Sverige, har vi tagit tillsammans med samarbetspartners som tycker att frågan är lika viktig som vi gör.
Elektrifiering av transportsektorn
I takt med att samhället ställer om så växer eldrivna fordon med full kraft och nya användarorienterade lösningar behöver utvecklas gemensamt med den offentliga och privata sektorn.
Från laddstolpe till laddstation
I dag laddar de flesta elbilen med en laddstolpe eller laddbox i hemmet eller på arbetet.
Men för att möjliggöra framtidens hållbara resor kommer tillgängligheten av publika snabbladdare att vara en avgörande faktor.
Vi satsar på publika snabbladdare
Skellefteå Kraft vill bidra till att möjliggöra elektrifieringen av transportsektorn. Ett sätt att göra det är att bygga hållbar laddning på fler platser.
Vårt laddnätverk blir ett av Sveriges största
Sedan 2016 bygger Skellefteå Kraft ut publika laddnätverk tillsammans med kommuner, samarbetspartners och företag. Nätverket växer i takt med att fler samarbetspartners ansluter sig.
Tillsammans med OKQ8 bygger vi sedan 2021 ett av landets största publika nätverk för publik supersnabbladdning. Fram till 2026 ska vi installera minst 800 publika snabbladdare på cirka 300 av OKQ8:s stationer.
Ytterligare 300 laddare installeras på 100 stationer i Danmark.
Laddstationer för tung trafik, från norr till söder
Under perioden 2023-2025 bygger Skellefteå Kraft tillsammans med OKQ8 och Volvo Lastvagnar ett laddnätverk med 41 nya laddplatser för supersnabbladdning av tung trafik runt om i Sverige.
Batterilösning
Arbetet med elektrifieringen genom laddnätverket driver också innovation.
Vid en av OKQ8s stationer, som var viktig för snabbladdning, var det lång väntetid på tillräcklig effekt i nätanslutningen. Där löste vi tillsammans med OKQ8 och Northvolt snabbladdningen med en unik batteridriven laddlösning i stället. För att säkra upp att batteriet inte töms har lastbalansering utvecklats vilket innebär möjlighet att övervaka och styra laddarna samt ha kontroll på batteriets kapacitet.
Det är en lösning som innebar att vi kunde få igång laddarna på den aktuella stationen tidigare än väntat. Lösningen är en del av ett innovationsprojekt där vi också undersöker möjligheten att kunna sälja stödtjänster från batteriet och på sätt hjälpa energisystemet när det är ansträngt.