28 februari 2023

Skellefteå Kraft bygger laddstation med batterier i väntan på nätanslutning

För att OKQ8 ska kunna erbjuda elbilsladdning på den strategiskt viktiga stationen Sillekrog, där väntan på nätanslutning är lång, satsar nu Skellefteå Kraft på en alternativ laddlösning med hjälp av batterier.

Elbilsladdning
För att bidra till en hållbar samhällsomställning bygger Skellefteå Kraft totalt 800 laddpunkter till och med 2026 tillsammans med OKQ8. Idag är antalet laddpunkter 136 och en anledning till att utbyggnaden inte går ännu snabbare är långa leveranstider på nätanslutningar med tillräcklig effekt.

Så var fallet vid OKQ8-stationen i Sillekrog, en av de högst prioriterade platserna för laddning och en av de stationer som fanns med bland de första när Skellefteå Kraft började installera supersnabbladdare på OKQ8’s stationer i slutet av 2021. Leveranstiden för den önskade effekten visade sig vara ca två år vilket gjorde att stationen fick prioriteras ned. Eftersom stationen har ett strategiskt viktigt läge längs E4 mellan Stockholm och Norrköping har Skellefteå Kraft arbetat för att hitta en alternativ lösning som skulle kunna leverera laddning men med lägre krav på nätanslutningens effekt.

– Det här är en spännande lösning som innebär att vi kan få igång laddarna på den här stationen cirka ett år tidigare än väntat. Lösningen är en del av ett innovationsprojekt som kommer att ge oss viktiga erfarenheter för framtiden. Och vi löser kanske inte bara behovet av laddning, vi undersöker också möjligheten att kunna sälja stödtjänster från batteriet och på så sätt kunna hjälpa energisystemet när det är ansträngt, säger Magnus Brodin, affärsutvecklare på Skellefteå Kraft.

OKQ8-stationen kunde justera sitt abonnemang vilket innebar att effekt kunde frigöras. Dock inte tillräckligt för att installera de tre planerade 150 kW laddarna på vanligt vis men tillräckligt för en batterilösning.

– Lösningen med batterier gör att vi kan fortsätta vår expansiva utrullningsplan av supersnabbladdare i hela Sverige.  OKQ8 i Sillekrog har ett strategiskt viktigt läge vid E4 och är central i vårt prioriterade arbete att snabbt öka tillgängligheten av supersnabbladdare. Detta för att bidra till minskade koldioxidutsläpp från transporter, vilket är en viktig del i omställningen mot en hållbar framtid, säger Agnes Palinski, kommunikationschef på OKQ8.

Det är batteriet, Voltpack Mobile System, från Northvolt som gör det möjligt att få fram den effekt som behövs för att kunna sätta laddarna i drift.

– Det är glädjande att våra energilagringssystem får vara en del i att bredda nätet för laddinfrastruktur. Det är ett projekt som ligger helt i linje med det övergripande målet för oss, att möjliggöra framtidens energilösningar, säger Jasmin Noori, Sales Manager på Northvolt.

För att säkra upp att batteriet inte töms har lastbalansering utvecklats vilket innebär möjlighet att övervaka och styra laddarna samt ha kontroll på batteriets kapacitet. Beroende på utfallet av den här smarta batterilösningen för publik laddning längs vägen kommer den här anläggningen att kunna användas på någon annan plats med samma problem när nätbolaget kan leverera den effekt som behövs för att ansluta laddarna i Sillekrog på vanligt vis.

Magnus Brodin, affärsutvecklare inom affärsinnovation, Skellefteå Kraft
 magnus.brodin@skekraft.se