Till dig som tidigare varit kund hos OKQ8
Varmt välkommen till Skellefteå Kraft!
Elleveransen kommer att fungera precis som vanligt och du kommer inte att märka av när leverantörsbytet sker. Om ditt avtal har ett senare startdatum än 1 december kommer detta att framgå av din bekräftelse.
Du behåller samma elavtal och avtalsvillkor som ingåtts med OKQ8.
Du kan vara säker på att vi som din nya elleverantör kommer att göra allt för att vara det bästa energibolaget både för dig och Sverige och att du är nöjd idag, imorgon och i framtiden.
Frågor och svar
Här har vi samlat några frågor och svar. Har du någon fundering du inte hittar svaret på här är du varmt välkommen att höra av dig till vår kundservice.
Den 2 november får du först ett välkomstmejl från oss. Det följs åt av ett brev på posten. Här får du information om bytet och vi hälsar dig välkommen till oss.
I mitten av november får du din avtalsbekräftelse, och även en bekräftelse från ditt elnätsbolag om att det skett ett leverantörsbyte.
I början av december får du den sista fakturan från OKQ8, och information om hur du kan betala dina fakturor hos oss. I januari kommer den första fakturan från oss. Då kommer du även att kunna se information om ditt avtal, din förbrukning med mera på Mina Sidor och i appen.
Vi erbjuder kompletta helhetslösningar till företag och verksamheter. När ditt avtal hos oss börjar gälla kommer vi att kontakta dig för att presentera oss och berätta om vad vi kan erbjuda. Är du nyfiken redan nu så är du varmt välkommen att kontakta oss.
Från och med 1 december 2023 upphör OKQ8 med elhandel och har därför avtalat med oss på Skellefteå Kraft att ta över elleveransen. Ditt avtal kommer fortsätta med samma pris och villkor som du haft hos OKQ8.
Den 1 december 2023 flyttas ditt elavtal över till oss. Det sker automatiskt och du behöver inte göra något. Du behåller samma pris och samma villkor som hos OKQ8.
1 december 2023.
Ja. Har du rörligt- eller timprisavtal har du ingen uppsägningstid och kan byta när du vill. Har du ett fast elavtal kan du byta när avtalet löper ut. Gör du inget aktivt val innan det löper ut får du automatiskt ett rörligt avtal, som du kan säga upp eller byta när du vill.
Om du blev kund hos oss 1 december 2023 får du din första faktura från oss i januari 2024.
Vill du betala din faktura från oss via autogiro behöver du göra en ny anmälan för det via din internetbank. För att anmäla autogiro behöver du ditt kundnummer hos oss. Det får du i ett informationsbrev från oss i posten i början på december.
Du kommer att fortsätta att få din faktura via e-faktura.
Om du har frågor om en faktura som du fått i december 2023 eller tidigare ber vi dig att kontakta OKQ8s kundservice på 020-65 65 65. De har öppet alla helgfria vardagar mellan 8.30 och 16.00.
Om du har frågor om en faktura som du fått under 2024 är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 0910-77 25 50, kundservice@skekraft.se eller chatta med oss.
Som kund hos Skellefteå Kraft har du tillgång till Mina Sidor och vår app. Där kan du bland annat se information om ditt avtal hos oss, följa din förbrukning och se fakturor du får från oss. Den informationen kommer synas så snart vi skapat din första faktura i januari. Historisk data från ditt avtal hos OKQ8 kommer tyvärr inte att följa med.
När du blir kund hos Skellefteå Kraft får du flera goda ting på köpet.
100 % förnybar el
Den el vi säljer är alltid 100 % förnybar och ursprungsmärkt.
Vi köper in din el från elbörsen Nord Pool, men är själva också en betydande producent av förnybar energi med egna kraftstationer för både vind- och vattenkraft samt bioenergi. Vattenkraft har vi faktiskt producerat i över 100 år.
Schysst elhandel
Skellefteå Kraft är certifierade för Schysst elhandel.
Det innebär att vi avger ett antal löften som ska göra det enklare för dig att känna dig trygg i ditt val av avtal och elhandelsbolag. Läs mer om schysst elhandel
Mervärden med hög vardagsnytta
Som kund får du tillgång till en mängd produkter och tjänster som hjälper dig och ger dig hållbara lösningar i vardagen.
Som till exempel laddbox till elbilen eller solceller för produktion av egen förnybar el.
Efter att du valt 100 % förnybar el från oss får du kostnadsfritt tillgång till Mina sidor och vår app. Där kan du förnya elavtalet, följa förbrukningen och hålla dig uppdaterad vid eventuella driftstörningar (om du bor inom Skellefteå Krafts elnätsområde).
Prisbelönt kundservice
När Sveriges energikunder rankar hur nöjda de är med sina leverantörer syns en genomgående trend: Skellefteå Krafts kunder är bland de allra mest nöjda – och har varit det i flera år.
Jätteroligt tycker vi, för vi är hellre bäst än störst.
Läs mer om vad våra kunder tycker om oss på:
Målet är 100 % förnybart
Skellefteå Krafts mål är ett Sverige som drivs av 100 % förnybar energi. Därför säljer vi bara 100 % förnybar el och satsar så mycket vi kan på investeringar och forskning som bidrar till omställningen.
Det kommer bli bra!