Betala inte mer för elen än vad du behöver
Att vi tagit bort det dyra anvisningspriset, som vi kallade tillsvidarepris, är för att göra det bättre för dig som är eller vill bli kund hos oss.
För även om du valt att inte göra ett aktivt val så ska ditt elpris ändå vara skäligt. Helt enkelt, betala inte mer för elen än vad du behöver.
Du ska kunna lita på oss som elbolag och vi är beredda att ruska om energibranschen genom att ta det här steget. Vi gör det för vi vill ha ditt förtroende både idag och imorgon.
För handen på hjärtat, vem vill betala mer för elen än vad man behöver?
Hos oss kan du vara lugn
Men du kan vara lugn hos oss, vi tog bort det dåliga elavtalet och ersatte det med ett rörligt elpris utan bindningstid. Det blir kort och gott bättre.
Här får du hjälp med elavtalet
Hos Skellefteå Kraft ska du känna dig trygg med att du gjort ett bra och medvetet val och att du får råd och hjälp med det. Här kan du se och jämföra elavtal och elpriser samt beställa elavtal direkt. Önskar du hjälp med beställning av elavtal, kontakta vår Kundservice för rådgivning och hjälp.
Hos Skellefteå Kraft får du flera goda ting på köpet som elkund.
100 % förnybar el
Många pratar om grön el, vi väljer istället att benämna den som 100 % förnybar och är ursprungsmärkt.
Den mängd el som du köper av oss ser vi till att köpa in från elbörsen NordPool. Dessutom är vi en betydande producent av förnybar energi med egna kraftstationer av både vind– och vattenkraft samt bioenergi.
Mervärden, produkter och tjänster med hög vardagsnytta
När du blivit kund erbjuds du ett urval av riktigt bra mervärden. Produkter och tjänster som hjälper och ger dig hållbara lösningar i vardagen.
Som kund får du tillgång till Mina sidor, där hittar du urvalet av dina mervärden, produkter och tjänster anpassat till dig.
Betala inte mer för elen än vad du behöver
Det är dags att syna elfakturan om du har ett annat elbolag än oss. Vet du vad du betalar? 700 000 svenskar har ett dåligt elavtal idag. Och vet inte om det heller.
Det kallas Tillsvidarepris, Normalpris, Anvisningspris, oavsett namn är det mycket dyrare än ett vanligt rörligt elavtal.
Vi tog bort det dyra anvisningspriset under 2014, som vi kallade tillsvidarepris, av den enkla anledning att det inte är ett bra elavtal för dig som enskild konsument.
Du kan alltid lita på att du får ett schysst pris hos oss.
Sedan den svenska elmarknaden avreglerades 1996 är det upp till varje enskilt hushåll att aktivt välja elbolag och elavtal.
Den som inte har gjort ett aktivt val vid flytt till en ny bostad får ett anvisat elavtal från sitt elnätsbolag.
Priset för dessa anvisningsavtal (anvisningspris eller tillsvidarepris) har varit de absolut dyraste avtalsformerna under många år.
Flera elbolag väljer även dessa avtal till de kunder som inte tecknar om sina avtal.
Den 1 januari 2014 tog Skellefteå Kraft bort tillsvidarepriset och ersatte de dyra anvisningsavtalen med ett rörligt elprisavtal, utan bindningstid, det vill säga samma erbjudande som aktiva kunder kan välja.
Logiken bakom vårt beslut var att vi inte tyckte det var anständigt att ha ett så mycket högre pris för den – sannolikt – svagaste kundgruppen, de som inte gör ett aktivt val av elavtal.
För kundernas och energibranschens förtroendes skull har vi uppmanat samtliga elhandelsbolag att följa efter.
Utvecklingen går långsamt. Idag har ungefär 10 procent av kunderna anvisningsavtal som innebär att de betalar mycket mer än de behöver.
Elbolagen har en skyldighet att leverera el till de kunder med så kallad anvisningsleverans som finns i deras elnät.
Bolag som har anvisningsavtal och tillsvidareavtal med höga marginaler höjer intäkten på hela kundbasen utan att ha lagt ner några kostnader för att ta in kunderna.
På detta sätt erhåller bolagen konkurrensfördelar, det vill säga anvisade kunder med hög marginal jämfört med bolag som inte jobbar med höga marginaler.
Att ta en helt ny kund kan för energibolag kosta mellan 1 000 – 2 500 kronor. Att göra ett påslag för dessa kunder med 25-30 öre/kWh är helt enkelt inte skäligt.
Anvisningspris på el har varit det absolut dyraste elavtalet.
Den svenska elmarknaden avreglerades 1996 och sen dess är det upp till varje enskilt hushåll att aktivt välja elavtal.
Vår uppmaning har alltid varit att alla ska se över sina avtal och göra ett aktivt val.
Hos oss kan du alltid kontakta Kundservice och få den hjälp du behöver, ring 0910-77 25 50.
För din skull tog vi bort tillsvidarepriset. Vi förstår att det finns annat i livet än el. Om du inte har tid, lust eller engagemang att se över ditt elavtal så vill vi åtminstone göra det så bra för dig som det går.
Vi vill göra gott för dig och se till att du faktiskt slipper betala oskäligt höga priser.
Det var grundtanken som sedan ledde till beslutet att vi tog bort det dyra anvisningspriset, som vi kallade tillsvidarepris.
Med andra ord, vi tog inte bara bort namnet utan vi erbjuder numera ett rörligt elpris utan bindningstid som är lika för alla.
Vid Skellefteå Kraft så ser vi att detta har varit en investering i förtroende. Beräknat på ett genomsnitt av den marginal som bolag som tillämpar höga anvisningspriser har, skulle Skellefteå Kraft kunna ta ut cirka 11 miljoner kronor mer av de ”passiva kunderna”.
Det vill säga de kunder som inte gjort ett aktivt val själv eller ens vet om att de kan. Det gäller val av både elavtal och elhandelsleverantör.
Men vi väljer att inte ta mer betalt, vi finner det helt enkelt inte skäligt och finner dessutom inga skäl till att behandla ”passiva kunder” annorlunda än andra kunder.