Betala inte mer för elen än vad du behöver

Vad är ett bra elavtal? För oss är det ett som är bra för både dig och miljön. Ett avtal till rätt pris, där du får den hjälp du behöver, när du behöver den.

Att vi tagit bort det dyra anvisningspriset, som vi kallade tillsvidarepris, är för att göra det bättre för dig som är eller vill bli kund hos oss. För även om du valt att inte göra ett aktivt val så ska ditt elpris ändå vara skäligt.

Du ska kunna lita på oss som elbolag och vi är beredda att ruska om energibranschen genom att ta det här steget. Vi gör det för vi vill ha ditt förtroende både idag och imorgon.

För handen på hjärtat, vem vill betala mer för elen än vad man behöver?

Hos oss kan du vara lugn

Men du kan vara lugn hos oss, vi tog bort det dåliga elavtalet och ersatte det med ett rörligt elpris utan bindningstid. Det blir kort och gott bättre.

Här får du hjälp med elavtalet
Hos Skellefteå Kraft ska du känna dig trygg med att du gjort ett bra och medvetet val och att du får råd och hjälp med det. Kontakta vår Kundservice för hjälp med elavtalet.

Om anvisade elavtal

Sedan den svenska elmarknaden avreglerades 1996 är det upp till varje enskilt hushåll att aktivt välja elbolag och elavtal.

Den som inte har gjort ett aktivt val vid flytt till en ny bostad får ett anvisat elavtal från sitt elnätsbolag.

Priset för dessa anvisningsavtal (anvisningspris eller tillsvidarepris) har varit de absolut dyraste avtalsformerna under många år.

Flera elbolag väljer även dessa avtal till de kunder som inte tecknar om sina avtal.

Den 1 januari 2014 tog Skellefteå Kraft bort tillsvidarepriset och ersatte de dyra anvisningsavtalen med ett rörligt elprisavtal, utan bindningstid, det vill säga samma erbjudande som aktiva kunder kan välja.

Logiken bakom vårt beslut var att vi inte tyckte det var anständigt att ha ett så mycket högre pris för den – sannolikt – svagaste kundgruppen, de som inte gör ett aktivt val av elavtal.

För kundernas och energibranschens förtroendes skull har vi uppmanat samtliga elhandelsbolag att följa efter.

Utvecklingen går väldigt långsamt. Idag har ungefär 13 procent av kunderna anvisade avtal och totalt handlar det om ungefär 1 miljard kronor som dessa kunder betalar i onödan.

Hög förtjänst på anvisade kunder

Elbolagen har en skyldighet att leverera el till de kunder med så kallad anvisningsleverans som finns i deras elnät.

Bolag som har anvisningsavtal och tillsvidareavtal med höga marginaler höjer intäkten på hela kundbasen utan att ha lagt ner några kostnader för att ta in kunderna.

På detta sätt erhåller bolagen konkurrensfördelar, det vill säga anvisade kunder med hög marginal jämfört med bolag som inte jobbar med höga marginaler.

Att ta en helt ny kund kan för energibolag kosta mellan 1 000 – 2 500 kronor. Att göra ett påslag för dessa kunder med 25-30 öre/kWh är helt enkelt inte skäligt. 

Se över ditt elavtal och gör ett aktivt val

Anvisningspris på el har varit det absolut dyraste elavtalet.

Den svenska elmarknaden avreglerades 1996 och sen dess är det upp till varje enskilt hushåll att aktivt välja elavtal.

Vår uppmaning har alltid varit att alla ska se över sina avtal och göra ett aktivt val.

Hos oss kan du alltid kontakta Kundservice och få den hjälp du behöver, ring 0910-77 25 50.

En investering i ditt förtroende

För din skull tog vi bort tillsvidarepriset. Vi förstår att det finns annat i livet än el. Om du inte har tid, lust eller engagemang att se över ditt elavtal så vill vi åtminstone göra det så bra för dig som det går.

Vi vill göra gott för dig och se till att du faktiskt slipper betala oskäligt höga priser.

Det var grundtanken som sedan ledde till beslutet att vi tog bort det dyra anvisningspriset, som vi kallade tillsvidarepris.

Med andra ord, vi tog inte bara bort namnet utan vi erbjuder numera ett rörligt elpris utan bindningstid som är lika för alla.

Vid Skellefteå Kraft så ser vi att detta har varit en investering i förtroende. Beräknat på ett genomsnitt av den marginal som bolag som tillämpar höga anvisningspriser har, skulle Skellefteå Kraft kunna ta ut cirka 11 miljoner kronor mer av de ”passiva kunderna”.

Det vill säga de kunder som inte gjort ett aktivt val själv eller ens vet om att de kan. Det gäller val av både elavtal och elhandelsleverantör.

Men vi väljer att inte ta mer betalt, vi finner det helt enkelt inte skäligt och finner dessutom inga skäl till att behandla ”passiva kunder” annorlunda än andra kunder. 

Till toppen
Web accelerated via IISpeed by We-AMP