Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

17 november 2025

Kunderna har sagt sitt – Skellefteå Kraft i topp när förtroendet prövas

Fem förstaplatser av sex möjliga. Skellefteå Kraft får fortsatt höga kundbetyg i årets SKI-mätning – samtidigt som kundnöjdheten i branschen når sin lägsta nivå på över 20 år.

Skellefte Krafts huvudkontor

 

Skellefteå Krafts huvudkontor. Foto: Paulina Holmgren

 

 

När Svenskt Kvalitetsindex, SKI, presenterar årets kundnöjdhetsmätning är bilden tydlig: energibranschen tappar mark, med fallande betyg och ökade krav från kunderna. Men samtidigt visar Skellefteå Kraft fortsatt starka resultat i samtliga kategorier. Företaget är högst rankat i fem av sex mätningar – ett styrkebesked som understryker värdet av närhet, service och pålitlighet.

 

Närheten gör skillnad – elnät och fjärrvärme i topp

När det gäller elnät och fjärrvärme, där tjänsterna är lokalt bundna, blir tillgänglighet och service avgörande för kundupplevelsen. Här sticker Skellefteå Kraft ut med branschens högsta kundnöjdhet både bland privat- och företagskunder.

 

Inom fjärrvärme syns en tydlig förbättring på företagssidan - från tredje till första plats. Även bland privatkunder behåller Skellefteå Kraft förstaplatsen.

 

– Det här är ett fantastiskt resultat och det visar att vi gör rätt saker. Vårt engagemang för kunderna märks i hela värmekedjan, och vi arbetar löpande med att stärka leveranssäkerheten. Vi agerar snabbt och arbetar nära kunden genom såväl personlig kontakt som med digitala lösningar. Allt för att det ska vara enkelt och bekymmersfritt att vara vår kund, säger Ulf Hedqvist, affärsenhetschef värme på Skellefteå Kraft.

 

Elnätsverksamheten behåller sin förstaplats i båda kategorier.

– Det här är ett kvitto på att vårt lokala arbete gör skillnad. Närheten till våra kunder, vår tillgänglighet och det faktum att vi finns på plats där vi verkar bygger förtroende. Det handlar både om att snabbt kunna agera när något händer och om att ha en nära dialog i vardagen, säger Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft Elnät AB.

 

Fortsatt förtroende i elhandeln

På den konkurrensutsatta elhandelsmarknaden placerar sig Skellefteå Kraft i topp bland företagskunder och på sjätte plats bland privatkunder i årets mätning.

 

– Vi arbetar målmedvetet för att stärka kundupplevelsen inom både företags- och privatmarknaden. Oavsett om man är ett företag eller en privatkund ska det kännas tryggt och enkelt att ha Skellefteå Kraft som leverantör. Vi lägger stor vikt vid att vara tillgängliga, erbjuda personlig rådgivning och utveckla digitala lösningar som förenklar vardagen och ger bättre kontroll, säger Sanna Lundström, marknadschef på Skellefteå Kraft.

 

Trygghet i en osäker tid

I årets SKI-rapport framgår det att kunderna upplever energibranschen som svårnavigerad med många snabba svängningar. De efterfrågar mer transparens, enklare kundresor och ökad tillgänglighet.

Skellefteå Krafts starka resultat visar att bolagets arbete med kundfokus, lokal närvaro och tydlig kommunikation gör skillnad - även i en bransch där förtroendet annars sviktar.

 

Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena (föregående års placering inom parentes):

 

  • Elhandel företagsmarknad: 1 (1)
  • Elhandel privatmarknad: 6 (5)
  • Elnät företagsmarknad: 1 (1)
  • Elnät privatmarknad: 1 (1)
  • Fjärrvärme företagsmarknad: 1 (3)
  • Fjärrvärme privatmarknad: 1 (1)

 

 

Fakta: Svenskt kvalitetsindex, SKI, genomför varje år en av Sveriges största nöjd kund-undersökningar inom en rad olika branscher. Mer om undersökningen och resultaten hittar du här.

För mer information kontakta:
Elin Ala, pressansvarig Skellefteå Kraft
Mejl: elin.ala@skekraft.se
Mobil: 070-263 55 78