10 september 2025
Programmet som påverkar studenters yrkesval - Högspänning är tillbaka med en sjätte säsong
Emma och Peter, två av Skellefteå Krafts medarbetare som ses i Högspänning även under den sjätte säsongen. Foto: Viaplay
När den sjätte säsongen av Högspänning, ett samarbete mellan Skellefteå Kraft och Vattenfall, har premiär den 24 september på TV3 och Viaplay är det inte bara underhållning som rullar i gång – utan ett initiativ som gör verklig skillnad för energibranschens framtid.
En ny undersökning från Novus, som intervjuat studenter på svenska gymnasier, yrkesskolor och universitetsutbildningar med energiinriktning, visar att:
- 48 procent av de som sett programmet säger att det påverkat deras utbildningsval.
- 59 procent anser i mycket eller stor utsträckning att programmet visat att yrkena är roliga och intressanta.
- Nästan tre av fyra har fått ökad kännedom om de varierade yrkesroller som finns inom energibolag.
- 54 procent anser att Högspänning visar att dessa yrken passar lika bra för både män och kvinnor.
- 58 procent har fått en starkare uppfattning om hur viktiga yrkena är för samhället.
– Redan på idéstadiet till Högspänning var målet att programmet skulle få fler att få upp ögonen för energibranschen – att fler ska vilja söka sig hit och känna sig hemma här. Studenternas respons visar att vi är på god väg, säger Mirjam Bellgran, personalchef på Skellefteå Kraft.
– Att 59 procent av respondenterna svarar att Högspänning visar att yrkena är roliga och intressanta är ett fantastiskt betyg till våra medarbetare, som genom sin yrkesstolthet och kompetens visar vilken fascinerande och välkomnande bransch vi på Skellefteå Kraft verkar i.
Högspänning spelar också en viktig roll i att synliggöra energibranschens samhällsbärande funktioner.
– Att studenter, och förhoppningsvis framtida kollegor, ser hur viktig vår verksamhet är för samhället är oerhört betydelsefullt. Det stärker vårt arbete med att säkra framtida kompetens, säger Mirjam Bellgran.
Högspänning är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios. Första avsnittet, av tio, sänds den 24 september på Viaplay och på onsdagar i TV3 klockan 20.00.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus, en del av Gallup Nordic, på uppdrag av Delta Studios under perioden 15 maj-17 juni 2025. Undersökningen riktade sig till elever som studerar på gymnasiet, vuxengymnasium, yrkeshögskola eller högskola/universitet inom utvalda program. 76 procent av respondenterna är under 20 år och resten, 23 procent, mellan 20-59 år. Totalt deltog 707 elever från cirka 55 olika el-och energiprogram.
För mer information kontakta:
Skellefteå Krafts pressjour
Mejl: press@skekraft.se
Tel: 0910-77 25 92