Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

“Jag kände från början att det var ett schysst bolag som värnar om både medarbetare och kunder”

Adrian ville fylla på med erfarenhet och skapa nya kontakter, samtidigt som han lärde känna sin arbetsplats på djupet. Siktet ställdes därför in på en vardag som kundrådgivare.

Om Adrian

Yrke: Kundrådgivare
Företag: Skellefteå Kraft

Hur länge har du jobbat på Skellefteå Kraft?

Jag började arbeta på Skellefteå Kraft som privatsäljare oktober 2019 och fortsatte som kundrådgivare i april 2020 när jag blev fast anställd.

 Hur kommer det sig att du ville jobba som kundrådgivare?

Jag började som privatsäljare och ville få en mer personlig utveckling vilket gjorde att jag ville byta inriktning. Jag ville fylla min ryggrad med erfarenhet och lära känna företaget på djupet. Då kände jag att kundtjänst var rätt väg att gå. Här får jag skapa nya kontakter, både internt och externt.

 Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Ingen dag är lik den andra egentligen. Arbetet är väldigt varierande även om allt är kopplat till kundtjänst. Vi startar alltid dagen med ett pulsmöte (morgonmöte). Där får vi bland annat höra var alla kollegor kommer att befinna sig under dagen, om det är chatten, mejlen eller telefon där vi svarar på kundrelaterade frågor.

Ibland får jag även sitta i reception eller med administration, schemat för det är rullande. Där arbetar vi bland annat med direkt kundkontakt som oftast har med returer att göra men även andra frågor som kanske har med kunders fakturor att göra, exempelvis.

 Vad är det bästa med ditt jobb?

Det finns många saker som är så bra med mitt jobb. Det är bland annat mina kollegor och företaget i sig som gör att jag trivs så bra. Annars är variationen något jag verkligen tycker om, det blir något nytt varje dag. Det ger mig också energi när vi får tacksamhet tillbaka från våra kunder. Det är så vi vet att vi faktiskt gör ett bra jobb.

 Hur jobbar ni med säkerhet i ditt jobb?

Det vi måste tänka på extra mycket när vi hanterar så mycket kundärenden är GDPR. Vi vill att alla våra kunder ska känna sig trygga med oss och därför följer vi lagen väldigt noga. Inga osäkerheter ska få finnas. Sedan arbetar vi med den fysiska säkerheten med skyddsglas i receptionen, vi har larmknapp om vi skulle känna oss hotade som exempel.

 Vilken typ av utbildning behövs för att jobba med det du gör?

Hos oss behöver du ha en avslutad gymnasial utbildning, sedan är det faktiskt personliga egenskaper som väger tyngst. Det hjälper till om du är en social och engagerad person.

 Vad gör dig stolt över Skellefteå Kraft?

Det första jag tänker på är att det är en fantastisk arbetsgivare som tar väl hand om sina medarbetare. Sedan är det ett schysst bolag som verkligen värnar om sina kunder. Vi sätter alltid kunden först och vill deras bästa, vi jobbar helt enkelt för kunden vilket genomsyrar hela företaget. Det har jag känt redan från början.

Sedan är jag även stolt över att vi är ett företag som alltid vill ligga i framkant, med 100% förnybar energi. Det är en drivkraft på hela företaget och speciellt att vi alltid vill ligga steget före.

Möt fler av Skellefteå Krafts medarbetare

Högspänning

Möt alla deltagare

Bli en del av före­tagets kraft. Bygg en för­nybar fram­tid med oss.