Vi använder cookies. Vissa är nödvändiga för att sajten ska fungera. Här finns också cookies som hjälper oss att analysera vår webbplatstrafik och göra mer träffsäker marknadsföring. Läs mer om våra cookies

Ditt val av 100 % förnybar el driver utvecklingen framåt

Det är inte lätt det där, att få folk att bry sig om något så ointressant som el. Men vi bryr oss. Vi bryr oss faktiskt jättemycket. Och vi är ganska säkra på att du också gör det.
För av alla elbolag som finns att välja mellan har du valt just oss.

Kanske har du valt oss för att vi har nöjdast kunder i branschen? Alltså, inte bara i Skellefteå utan i hela landet. Örebroare, skåningar och stockholmare väljer också oss och är supernöjda över det. Det finns en anledning till det.

Vi tror att du och alla andra valt oss för att ni också bryr er. Ni vill vara med och driva på utvecklingen mot 100 % förnybar kraft.

För det är ju det vi erbjuder: El som är 100 % förnybar – och produkter, tjänster och infraservice som bidrar till att utvecklingen går åt rätt håll för både hushåll och företag. I hela landet.

Vi har valt att göra målet om ett Sverige som drivs av ett 100 % förnybart energisystem 2040 också till vårt. Det är så vi hjälper dig som kund att driva på utvecklingen. Genom att välja oss.

Tack för det.

(Prisbelönt kundservice får du på köpet)

Ren el ger ett rent samvete, säger Matz Sandström i Sjömarken utanför Borås. Han har alltid prioriterat förnybar el, och med hjälp från Skellefteå Kraft har han nu tagit nästa steg – genom att installera solceller på villan i Sjömarken.

66-årige Matz Sandström har länge varit intresserad av miljö och hållbarhet. Sin första gasbil köpte han till exempel redan 2006, och 2016 ersattes den med en laddhybrid. De senaste åren har han bott i villa i Sjömarken utanför Borås, där han för några år sedan bestämde sig för att sätta press på sin gamla elleverantör. Han ville veta hur han skulle gå till väga för att få fossilfri el och ringde elbolaget för att fråga.

– De svarade att jag kunde få förnybar el om jag betalade mer, och det kändes inte som ett alternativ. Fossilfritt borde ju vara standard. Samtidigt visste jag sedan tidigare att Skellefteå Kraft hade 100 % förnybar el. Jag har länge haft dem som elleverantör för min stuga i Västerbotten och varit en väldigt nöjd kund, säger Matz, och fortsätter:

– Jag har alltid uppskattat hemsidan och kundportalen Mina sidor hos Skellefteå Kraft. Den räddade också min plånbok för några år sedan. Jag hade råkat glömma att stänga av strömmen i stugan, och när det är 30 grader kallt ute kostar det ganska mycket pengar att värma upp en stuga som är byggd på 60-talet. Min syster fick rycka ut och lösa det den gången, vilket gjorde att min elräkning aldrig hann sticka iväg och jag klarade mig ganska lindrigt.

”Alla har ett ansvar”

Sagt och gjort tecknade Matz elavtal med Skellefteå Kraft även för villan i Sjömarken. Men Mats och hans fru har inte nöjt sig med att bara ha 100% förnybar el. Nyligen bestämde de sig för att ta nästa steg, genom att installera solceller på taket.

– Jag hade gått och resonerat kring solceller ett tag, men kom till skott först i höstas. Någonstans tänker jag att solceller är ett sätt att göra ett litet bidrag till miljön. Som hyggligt välställd pensionär har jag råd att göra det här valet och det känns verkligen rätt att göra det, säger Matz.

– Miljöfrågan och klimatfrågan är något av det viktigaste som finns just nu, och på sikt är det en överlevnadsfråga. Jag och min fru gillar till exempel att resa, vilket är dåligt för miljön. Och då får man försöka bidra på något annat sätt istället. Alla har ett ansvar.

När Matz skulle installera sina solceller började han se sig om efter olika alternativ. Han tog in offerter från flera olika parter, och när han fick ett extra bra helhetserbjudande från Skellefteå Kraft bestämde han sig för att slå till.

– Jag blev nästan lite förvånad när jag såg att Skellefteå Kraft kunde hålla ett likvärdigt pris med IKEA. Dessutom fick jag ett väldigt bra paketpris när jag samtidigt installerade en laddbox till bilen, så det var inte mycket att tveka på.

Matz med de kommande solcellerna

Hoppas på stöd

I samband med installation av solceller kan såväl privatpersoner som företag och organisationer söka statligt stöd för upp till 20 procent av investeringskostnaden. Matz Sandström har sökt stödet, men vet ännu inte om han kommer att beviljas det.

– Det får vi se, men det är klart att det hade varit bra. Jag får räkna med att det tar mellan 8 och 11 år att betala av investeringen. Men det gör mig ingenting, jag har ju tänkt att bo kvar här länge. Och om jag då under de åren kan bidra till en bättre miljö känns det bra.

Med solcellerna på taket tror sig Matz Sandström nu kunna försörja halva den egna årsförbrukningen, inklusive laddning av hybridbilen, på egen hand. Överskottselen som uppstår under sommarhalvåret säljs också automatiskt vidare på elmarknaden.

– Sett till klimatperspektivet känns det bra att kunna öka självförsörjningsgraden och att vara en mikroproducent av el. Om alla bara gör litegrann för klimatet tror jag att vi kan komma väldigt långt och göra stor skillnad.

Intresserad av solceller?

Här kan du läsa med om vad vi erbjuder för solceller och hur du kommer i kontakt med våra rådgivare för att få hjälp med stöd, din investering och att bli mikroproducent av förnybar el.

Kantkvistning med helikopter och sågklinga
För att behålla leveranssäkerheten i vårt elnät krävs kontinuerligt underhåll och att vi ser till att ligga i framkant av utvecklingen.
Med erfarenhet och kloka investeringar kan vi stå rustade för morgondagens utmaningar och framtidens behov – och samtidigt visa hänsyn till den biologiska mångfalden.

Från våra kraftkällor levereras elen hem till dig genom vårt nästan 1 100 mil långa elnät. För att säkerställa högsta möjliga stabilitet underhålls och utvecklas elnätet hela tiden.

Vi gräver, röjer och övervakar. Vi byter ut, uppdaterar och investerar. För väder och vind får inte spela någon roll – elen ska fram!

Men i utvecklingen av vårt elnät finns det många att ta hänsyn till. Från alla hem och hushåll och behoven hos de elintensiva industrierna till det djur- och växtliv som finns runtomkring vårt elnät.

Helikopter och över 100 miljoner i kamp mot vädrets makter

Under vintern 2018/2019 drabbades området kring Lycksele hårt av strömavbrott på grund av att stora snömängder och hårda vindar fällde träd som skadade elledningarna.

Därför har vi under slutet av 2019 och början av 2020 riktat ett intensivt kvistningsarbete mot de värst drabbade områdena i syfte att trygga elleveransen.

På de mest svåråtkomliga områdena har vi använt oss av helikopter för att röja runt ledningarna.

Under 2020 investerar vi 125 miljoner kronor i vårt elnät i regionen mot hårt väder, exempelvis genom att isolera kablar och gräva ner ledningar som tidigare gått i luften i marken istället.

Vi bygger ut för att regionen ska kunna växa

Vårt arbete med att förstärka och modernisera elnätet runt Skellefteå pågår för fullt. Ett antal nya ställverk och luftlinjer har byggts och flertalet byggnationer är antingen i startgroparna eller i planeringsstadiet.

Vi behöver göra stora investeringar i närtid för att se till att vårt elnät är anpassat till den elförbrukning som dagens och morgondagens elintensiva industrier behöver.

Elnätens påverkan på biologisk mångfald

Som den stora nätägare vi är, med många mil nät, vill vi fortsätta utveckla vårt ansvar och arbete för den biologiska mångfalden. Vi har därför börjat undersöka kraftledningsgatornas påverkan närmare.

Tillsammans med experter inventerar vi hur fågelliv och övrigt växt- och djurliv ser ut.

Med ökad kunskap är ambitionen att kunna planera och bygga våra nät på ett ännu bättre sätt, och utveckla särskilt anpassade skötselplaner.

Här kan du läsa mer om vårt arbete med att trygga elleveransen hem till dig.

Handlaren i Kalvträsk

För att alla ska ha möjlighet och förutsättningar att leva och verka där de vill bo – oavsett om det är på landsbygden eller i tätort – spelar fibernät en viktig roll.
Precis innan årsskiftet blev Kalvträsk en uppkopplad by, och nu ser både byborna och de lokala företagarna en ljusare framtid på den plats där de trivs allra bäst.

Enligt det nationella bredbandsmålet ska att 98 % av Sveriges hushåll och företag ha tillgång till uppkoppling med hastigheter upp till 1 Gbit/s senast 2025.

Att nå målen i storstadsregionerna bör inte vara någon match. Att förse alla mindre samhällen och byar på landsbygden med fiber till dess är en större utmaning.

Genom att ta tillvara på det stora driv som ofta finns hos personer som vill leva och verka på landsbygden har över 50 byar i Skellefteå kommun fått fiberanslutning med fiber från Skellefteå Kraft.

En av de senaste byarna att bli uppkopplade är Kalvträsk, fem mil utanför Burträsk.

En förutsättning för att få finnas i framtiden

– Jag tror det är det bästa som har hänt hittills, höll jag på att säga… När barnbarnen kommer är ”Internet, funkar det?” det första de frågar, och nu funkar det ju klockrent! kommenterade Kalvträskbon Gunilla Bäckström utbyggnaden till P4 Västerbotten.

Digitaliseringen pågår hela tiden och ställer krav på att snabb och säker uppkoppling behöver finnas tillgänglig för fler.

Inte bara för att streama favoritserier eller surfa snabbt, utan också för att kunna utföra vardagssysslor som att betala räkningar digitalt och bedriva företagsverksamhet.

– Det krånglar ju inte som det gjorde förut när vi inte hade fiberuppkoppling. Då man skulle betala en räkning eller lämna offert med företaget var man tvungen att lägga dubbelt så mycket tid bara för att få iväg ett mail – men vips tappade du uppkopplingen och då var det bara att börja om igen, kommenterade företagaren Björn Bergström i samma inslag.

Samråd i Kalvträsk

Karin Lindmark, på Skellefteå Kraft Fibernät, vittnar om att det är invånare i fler byar i Skellefteå kommun som sett fiberanslutning som ett måste för att överhuvudtaget bo kvar.

– Snabb och säker uppkoppling gör att fler kan jobba eller plugga på distans. Det gör också att äldre kan bo kvar hemma längre och få stöd genom digitala tjänster. Vi har flera exempel på privatpersoner och företagare som sett tillgången till snabbt bredband som en avgörande faktor för att bo kvar eller fortsätta driva sitt företag på orten, berättar Karin.

Stödmedel driver på utbyggnadstakten

Skellefteå Kraft var tidigt ute med att påbörja förflyttningen mot fibernät som standard och har installerat fiber i kommunen i över 20 år.

Det gör att Skellefteå kommun ligger bra till mot de nationella målen, nära 93 % i senaste kartläggningen.

Utbyggnadsprojekt har hittills till stor del kunnat finansierats med hjälp av stödmedel. Sedan 2020 har post- och telestyrelsen en ny modell för stödberättigande, där 4 regioner i omgångar får stödmedel över en 2-årsperiod.

– Den här vändan är Västerbotten inte en utvald region, men vi hoppas på att bli det till nästa vända. Men det krävs fortfarande att byarna fortsätter driva frågan och visar intresse för att vi ska hålla takten mot våra mål, säger Karin.

Här kan du lyssna på P4 Västerbottens reportage från Kalvträsk

Så skaffar du fiber där du bor

Saknas det fiber där du bor? Bor du i Skellefteå kommun? Besök www.skekraft.net för mer information om hur det går till när ni ska skaffa fiber till ert område.

Skellefteå Krafts kundservice i topp
Topp fem – alla kategorier! Ja, och tre förstaplatser. Enligt den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex är Skellefteå Krafts kunder de allra mest nöjda. Tack för förtroendet!

I senaste mätningen från SKI sticker Skellefteå Krafts resultat ut som några av de allra högsta i energibranschen. När alla svar är summerade placerar vi oss som topp fem i samtliga sex kundkategorier;

  • Elhandel företag
  • Elhandel privat
  • Elnät företag
  • Elnät privat
  • Fjärrvärme företag
  • Fjärrvärme privat

Tre av dem är förstaplatser. Fantastiskt, eller hur?!

Sveriges mest nöjda elkunder

Du som är elnätskund eller har ett privat elavtal hos Skellefteå Kraft kanske inte är förvånad över det fina resultatet.

Du hör nämligen till de kunder som är jättenöjda. Allra mest nöjda i Sverige, faktiskt.

Resultaten för kategorin Elhandel privat - Kunderna ger Skellefteå Kraft toppbetyg i ny SKI-mätning

Resultaten för kategorin Elhandel privat. Källa: SKI

Ett tydligt varumärke uppskattas

Men vad är det kunder tycker så mycket om då? Enligt senaste SKI-mätningen är enkelhet något som är väldigt omtyckt.

Ett starkt och tydligt varumärke är också något du som är nöjd kund verkar uppskatta. Speciellt om det känns lokalt och nära, prisvärt och har en stark miljöprofil.

För att få höga betyg i undersökningen är det också viktigt att måna om sina kunder. För oss är det en självklarhet – det ska vara tryggt att vara kund hos oss!

Hållbarhet är en viktig kundfråga

En tydlig trend inom energibranschen är kundernas intresse kring hållbarhet.

Åtta av tio säger nämligen att de kommer ställa allt högre krav kring hållbarhet i framtiden.

Lika många kunder tycker att energibolagen borde ta ett större ansvar i frågor kopplade till hållbarhet.

Det tycker vi är riktigt härligt, för det är frågor som också är viktiga för oss.

Tillsammans fortsätter vi driva på omställningen av ett 100 % förnybart samhälle.

Skellefteå Kraft arbetar förebyggande för att skydda samhällsviktiga funktioner.
Vårt förhållningssätt till Coronaviruset är att vi följer läget i vår omvärld och Folkhälsomyndighetens och UDs rekommendationer och uppdaterar våra åtgärder eftersom läget förändras.

För Skellefteå Kraft handlar det om att jobba förebyggande och genom strikta åtgärder skydda de samhällskritiska funktionerna vi ansvarar för såsom elnät, värme och bredband.

Det är viktigt att för många inte insjuknar samtidigt för att vi ska kunna upprätthålla vår samhällskritiska verksamhet.

Därför försöker vi förskjuta smittspridningen genom att många av oss arbetar hemifrån och vi har vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen, bland annat genom god handhygien, fysiska avstånd och nya sätt att hälsa på människor.

Vi har infört förbud för besök, möten och resor som inte är affärskritiska.

Behöver du hjälp i hemmet eller på företaget av våra servicetekniker, kommer arbetet att utföras som vanligt. Vi är måna om att inte blir smittade, samtidigt som vi vill att du som kund ska känna dig trygg, därför följer vi våra interna rutiner för arbete i sådan situation.

Om du anser dig själv eller dina nära och kära att vara i en av riskgrupperna, är orolig eller sjuk eller inte har möjlighet att ta emot våran hjälp på avtalad tid ber vi dig kontakta vår kundservice som kan hjälpa dig att boka om eller säkerställa att vi tar höjd för speciella förutsättningar för att du som kund ska känna dig så trygg som möjligt.

Receptionen är stängd för besök och vi har infört begränsat tillträde till kritiska funktioner.

Du är som vanligt varmt välkommen att ringa in till vår Kundservice på nummer 0910-77 25 50.

Har du sett nya Mina sidor?

För företagare finns massa nya funktioner.

För privatpersoner är det lite lättare att hitta. Både information och erbjudanden.

Spara på skogen!

Välj att få din faktura digitalt.

Mycket bättre för miljön och klimatet.

Heja fjärrvärme!

Bekvämt, praktiskt, ekonomiskt och klimatsmart är bara några av anledningarna till att välja fjärrvärme.

14 ton julgranar värmde Skellefteåborna i januari. Bara en sån sak.