Ladda och betala med Charge & Drive

Att ladda med Charge & Drive är både enkelt och bra för miljön.

Du startar och avslutar laddningen vid våra Charge & Drive-laddstationer med hjälp av vår RFID-bricka eller din mobiltelefon.

På Skellefteå Krafts Charge & Drive-laddstationer laddar du alltid din elbil med 100 procent förnybar el.

Förnyad Charge & Drive-tjänst

Styr tjänsten med applikationen

Nu finns en ny och mer användarvänlig Charge & Drive-app. Den hanterar numera allt innehåll för tjänsten.

Med den hittar du både laddpunkter och kan starta och betala för laddningen. Med samma app kan du se din laddhistorik samt beställa en RFID-bricka för att verifiera dig vid laddplatsen. om du inte redan har en.

Du laddar ner den nya appen från App Store eller Google Play.

När du loggat in kan du också läsa och acceptera de nya användarvillkoren och du tillfrågas att ange din betalkortsinformation.

Kartfunktionen (map.chargedrive.se) och portalen (chargedrive.com) som tidigare användes för att hantera laddningshistorik och personuppgifter, togs bort den 23 maj.

Att ladda elbilen är enkelt

Kontakta laddsupport för att registrera en RFID-bricka som sedan skickas hem till dig helt kostnadsfritt.

Till din RFID-bricka kopplar du konto- eller kreditkort för smidig betalning är du laddar din elbil på någon av våra laddningsstationer.

När du laddar din elbil kommer kostnaden automatiskt att dras från ditt konto- eller kreditkort.

Våra laddtyper

Vi erbjuder flera olika typer av ladduttag så hos oss kan du ladda i princip alla bilmodeller.

Laddning med mod 3 och typ 2-kontakt är i linje med den europeiska standarden EN 61851-1 och är att se som en grundplattform som möjliggör laddning från 1 till 3 faser och med strömstyrkor på upp till maximalt 63A per fas.

Våra laddare i Lycksele är på 22 kW/uttag och har typ 2 -uttag.

Vår laddare på Solbacken i Skellefteå är i CCS läge 50 kW och CHAdeMO läge ger den också 50 kW och i MODE 3 typ-uttaget 2 ger 22 kW till detta uttag krävs alltid separat adapterkabel.

Läs mer om laddarnas nationella standard.

Ofta kan batteriets kapacitet och bilens speciella förutsättningar göra att laddupplevelsen är olika.

Har du frågor om vad som gäller för just din bilmodell kontakta din bilåterförsäljare.

Ändringar i användarvillkoren

Ändringar efter GDPR

25 maj började en ny dataskyddsförordning att gälla (GDPR). Den gäller som lag i alla EU:s medlemsländer. Förordningen innebär en hel del förändringar för de som behandlar personuppgifter och stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.

Dataskyddsförordningen gör gällande att den personuppgiftsansvarige måste kunna visa att förordningen följs.

I och med den nya dataskyddsförordningen har även våra användarvillkor ändrats. Ändringar som skett är bland annat rätten att ändra vår prissättning utan att meddela om detta 30 dagar innan, på vår hemsida.

Det aktuella priset finns alltid synligt i appen och/eller vid laddplatsen.

De fullständiga villkoren kan du läsa, samt acceptera när du loggar in på den nya applikationen första gången. Villkoren finns att läsa under avtalsvillkor och blanketter.

Gratis dygnet runt-support

För att förbättra laddnätets tillförlitlighet och möjliggöra en bättre kundupplevelse samt support vid eventuella problemsituationer, har vi infört en ny back-end lösning för hantering av laddnätverket.

Vår kundtjänst 020-77 27 10 kommer fortsättningsvis att betjäna våra kunder, helt gratis, 24 timmar om dygnet.

 

Till toppen
Powered by PageSpeed