6 januari 2024

Tillbaka till normalt läge i Skellefteå Krafts fjärrvärmenät

Mildare väder, kunder som har ställt upp för varandra och inkomna leveranser gör att Skellefteå Krafts fjärrvärmeverksamhet nu inte längre står i ett kritiskt läge.

På fredagsförmiddagen gick Skellefteå Kraft ut med att vår fjärrvärmeverksamhet stod i ett kritiskt läge, då det extrema väderläget i kombination med uteblivna oljeleveranser skapade problem för de oljepannor som agerar som spetslast för att hålla tillräckligt höga temperaturer i fjärrvärmenätet.

Vi uppmanade våra kunder i fjärrvärmenätet i Skellefteå att dra ner på sin förbrukning av varmvatten och värme för att i så stor utsträckning som möjligt undvika att andra kunder skulle stå utan varmvatten och värme.

Skellefteå Krafts fjärrvärmekunder tog denna uppmaning till sig. En minskad förbrukning i kombination med ett mildare väder än vad prognoserna hade visat och inkomna oljeleveranser gör att vi på lördagsmorgonen har kunnat gå från kritiskt läge till normalt läge i vår fjärrvärmeverksamhet.

- Att våra kunder, såväl stora som små, minskade sin förbrukning gjorde stor skillnad. Det i kombination med lite snällare temperaturer har inneburit att den olja som levererades inte behöver användas i samma utsträckning som tidigare. Nu känner vi att läget är så pass bra att vi inte längre har ett kritiskt läge i vår verksamhet, säger Ulf Hedqvist, affärsenhetschef värme på Skellefteå Kraft.

- Vi är oerhört tacksamma för den hjälp vi fick under detta dygn.

Elin Ala, pressansvarig Skellefteå Kraft
Mejl: elin.ala@skekraft.se