Svenska kunders nöjdhet undersöks av SKI
Svenskt kvalitetsindex
Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdhet i sex olika kategorier: privat- och företagskunder för elnät, elhandel och fjärrvärme. Årets mätning visar att kundnöjdheten i energibranschen sjunker, från förra årets resultat 63,4 till årets 62,4.
Rapporten visar bland annat att intresset för avtal, priser och villkor ökar och komplexitet ses som en allt större barriär. Alla områden, utom fjärrvärme och elhandel sjunker i resultaten. Skellefteå Kraft ligger dock stadigt i topp.
Förstaplats i fem av sex kategorier
I årets undersökning ser Skellefteå Kraft, till skillnad från branschen, en ökad kundnöjdhet i samtliga kategorier, och tar dessutom förstaplatsen i fem av sex kategorier: Elhandel företag, Elnät privat och företag samt Fjärrvärme privat och företag. I kategorin Elhandel privat backar Skellefteå Kraft en placering till en sjätteplats.
Värt att notera är att Skellefteå Kraft även ligger en bra bit över branschsnittet i samtliga kategorier.
Så placerar sig Skellefteå Kraft
Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena för branschen (placeringen från 2024 inom parantes):
- Elhandel företag 1 (1)
- Elhandel privat 6 (5)
- Elnät företag 1 (1)
- Elnät privat 1 (1)
- Fjärrvärme företag 1 (3)
- Fjärrvärme privat 1 (1)
Skellefteå Kraft Fibernät finns också med i SKI-undersökningen. Eftersom SKI inte gör någon branschundersökning för fibernät presenteras dock inga placeringar inom det området.
Tack för förtroendet!
Nu blickar vi framåt mot ett spännande 2026.
Tillsammans fortsätter vi bidra till att driva på omställningen av ett förnybart samhälle.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersöker kunders upplevelser av privata och offentliga verksamheter i Sverige.
Varje år genomför de en kundundersökning för att ta reda på vad det är som gör kunder nöjda och lojala.
I energibranschen undersöker SKI sex olika kundkategorier.
Kundnöjdheten i en SKI-mätning utgår från en skala mellan 0 och 100.
Betyg över 75 pekar generellt på en stark relation mellan företag och kund.
Så här har siffrorna för Skellefteå Kraft sett ut de senaste fyra åren.
| Kundnöjdhet | |||||||||
| Skellefteå Kraft | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Placering 2025 (2024) |
| Elhandel företag | 71,4 | 72,5 | 74,1 | 69,9 | 68,2 | 71,2 | 74,9 | 74,9 | 1 (1) |
| Elhandel privat | 73,6 | 80,2 | 73,6 | 74,9 | 72,8 | 73,2 | 71 | 71,5 | 6 (5) |
| Elnät företag | 74,0 | 77,1 | 71,9 | 71,6 | 70,7 | 69,6 | 71,7 | 72,9 | 1 (1) |
| Elnät privat | 77,3 | 79,1 | 72,2 | 73,4 | 71,4 | 72,4 | 71,2 | 76,1 | 1 (1) |
| Fjärrvärme företag | 77,2 | 78,5 | 78,5 | 72,8 | 75,7 | 70 | 72,2 | 72,7 | 1 (1) |
| Fjärrvärme privat | 76,5 | 76,2 | 78,1 | 74 | 76,0 | 79,4 | 74,2 | 77 | 1 (3) |
| Fibernät företag | 74,5 | 77,2 | 78,4 | 77,5 | ** | * | |||
| Fibernät privat | 78,8 | 76,6 | 75,3 | 78,4 | ** | * |
*SKI gör i dagsläget ingen branschmätning av fibernät och presenterar därför ingen placering.
**Data inte tillgänglig i dagsläget.