Skellefteå Kraft i Almedalen

Under Almedalsveckan i Visby kommer Skellefteå Kraft att medverka vid flera seminarier.

Sverige är i ett kritiskt läge där elsystemet behöver byggas ut för att möjliggöra elektrifiering, klimatomställning och framtida elbehov. Prognoser har visat att Sveriges elanvändning kan fördubblas – eller mer till år 2045. Ska vi klara av att leverera det och verkligen ta vara på Sveriges möjligheter i omställningen räcker det inte att vi har mer produktion på plats 2045; även vägen dit blir viktig. För att lyckas måste vi utveckla våra förmågor genom effektförstärkning av vattenkraften, jobba proaktivt och framsynt med elnätsutbyggnaden och satsa på cirkulära lösningar för att behålla så mycket som möjligt av värdet från vår energiproduktion.

Skellefteå Kraft hoppas med sin närvaro under Almedalsveckan bidra med viktiga perspektiv på hur hela Sverige kan ta del av fördelarna med omställningen från Fossil till fossilfri energi.

Våra publika engagemang 2024

Tid: 14:45 – 15:30

Plats: Stora torget 2, S:ta Karins kyrkoruin, ”Arena energi, S:ta Karins Kyrkoruin”

Arrangör: Skellefteå Kraft

Beskrivning: Sverige har aldrig haft någon olja, men förnybar energi som hela världen vill ha har vi i desto mer av. Hur nyttjar Sverige sin position för att stärka sin konkurrenskraft när den fossila eran går mot sitt slut?

Medverkande från Skellefteå Kraft: Joachim Nordin, koncernchef

Tid: 10.30 – 11:45

Plats: Skeppsbron 24, Björkanderska, ”Energicentrum i huset innan för Joda bar”

Arrangör: Hållbara Gotland, CSR Sweden

Beskrivning: EU-kommissionen 2019 hade tydliga mål, bland annat EU:s Green deal. Detta har lett till att hållbarhet för företag har, under relativt kort tid, gått från att vara frivilligt till lagstiftning. Hur har detta landat inom näringslivet? Hur uppfattar man att riket Sverige ställer sig till detta?

Medverkande från Skellefteå Kraft: Catarina Hägglund, chef för hållbarhetsarbete, koncernstaben

Tid: 12.00 – 13.45

Plats: Klittorget 4, Gotlands Soldathem

Arrangör: Arctic Center of Energy, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Beskrivning: I en tid där vårt samhälle blir allt mer elektrifierat och beroende av stabil elförsörjning är det viktigt att ha en beredskapsplan. Hur håller vi igång essentiella samhällsfunktioner och säkerställer människors behov i en krissituation?

Medverkande från Skellefteå Kraft: Robert Andersson, affärsenhetschef E-mobilitet

Tid: 10.00-12.00

Plats: Novgorodgränd 1

Arrangör: Region Västerbotten

Beskrivning: Den omställning som pågår i norra Sverige skapar tillväxt i hela Sverige. Tyvärr möter inte staten upp i nog snabb takt vad gäller byggande av infrastruktur, behovet av el och elnät, arbetskraftsutbildning, underlätta bostadsbyggande i tillväxtkommunerna. Varför är det så svårt att fatta beslut?

Medverkande från Skellefteå Kraft: Joachim Nordin, koncernchef

Tid: 10:15-10:55

Plats: Strandvägen 4.1, ”Dagens industris arena, Di Mobilitet”

Arrangör: Skellefteå Kraft, Dagens Industri och OKQ8

Beskrivning: Eldrivna fordon är en viktig del i omställningen mot hållbara transporter. Laddningsmöjligheterna för personbilar och tunga lastbilar går snabbt men vad krävs för att kunna ställa om anläggningsmaskinerna och på så sätt bidra till omställningen av flera sektorer?

Medverkande från Skellefteå Kraft: Robert Andersson, affärsenhetschef e-mobilitet

Tid: 16:00-16:40

Plats:  Hästgatan 12

Arrangör: Virta

Beskrivning: How can we maximize the benefits of electric transportation without exceeding the grid capacity?

Läs om seminariet här

Vår roll och vårt värdeskapande

Varför be­höver Sverige mer vatten­kraft?

Om Skell­efteå Kraft