Svenska kunders nöjdhet undersöks av SKI,
Svenskt kvalitetsindex
Svenskt kvalitetsindex, SKI, genomför sedan 2005 årligen en av Sveriges största nöjd kund-undersökningar inom en rad olika branscher.
Med en omvärld i gungning har många branscher fått det tufft. Energibranschen är inget undantag; jämfört med föregående år har kundnöjdheten i energibranschen minskat med en enhet. Den genomsnittlig nöjdheten ligger nu på 63,2.
Det är de tuffaste siffrorna på över ett decennium – liknande nivåer hittar du inte förrän du backat hela vägen tillbaka till 2008.
Förstaplats i fem av sex kategorier
I rapporten finns det ändå några ljusglimtar. Ett av dem är Skellefteå Kraft, som går framåt i samtliga kategorier – och faktiskt har Sveriges mest nöjda kunder i fem av sex.
I årets undersökning får God El, följt av Tibber, högst betyg av de privata elhandelskunderna. Skellefteå Kraft är hack i häl och klättrar dessutom en placering till en bronsplats.
I övriga kategorier; fjärrvärme, elhandel och elnät, kniper Skellefteå Kraft förstaplatsen hos både företags- och privatkunderna.
– Vi jobbar i utmanande tider, både när det kommer till energifrågor och ekonomin i samhället. Kunderna blir dessutom allt mer aktiva i sina val. Jag är oerhört stolt över att vi, trots det rådande läget som ständigt utmanar oss och kräver stor flexibilitet, kunnat ge våra kunder den information och den hjälp de behöver för att känna sig nöjda och trygga med oss. Utan våra kunder är vi ingenting, för det är tillsammans med dem som vi bidrar till omställningen av Sveriges energisystem, säger Sanna Lundström, affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft.
Så placerar sig Skellefteå Kraft
Skellefteå Krafts placering inom de sex olika undersökningsområdena för branschen (placeringen från 2022 inom parantes):
- Elhandel företag: 1 (5)
- Elhandel privat: 3 (4)
- Elnät företag: 1 (1)
- Elnät privat: 1 (1)
- Fjärrvärme företag: 1 (2)
- Fjärrvärme privat: 1 (1)
Skellefteå Kraft Fibernät finns också med i SKI-undersökningen. Eftersom SKI inte gör någon branschundersökning för fibernät presenteras dock inga placeringar inom det området.
Tack för förtroendet i utmanande tider
Nu blickar vi framåt mot ett spännande 2024.
Tillsammans fortsätter vi bidra till att driva på omställningen av ett 100 % förnybart samhälle.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersöker kunders upplevelser av privata och offentliga verksamheter i Sverige.
Varje år genomför de en kundundersökning för att ta reda på vad det är som gör kunder nöjda och lojala.
I energibranschen undersöker SKI sex olika kundkategorier.
Kundnöjdheten i en SKI-mätning utgår från en skala mellan 0 och 100.
Betyg över 75 pekar generellt på en stark relation mellan företag och kund.
Så här har siffrorna för Skellefteå Kraft sett ut de senaste fyra åren.
Kundnöjdhet | ||||||||
Skellefteå Kraft | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 (2022) |
Elhandel företag | 75,1 | 71,4 | 72,5 | 74,1 | 69,9 | 68,2 | 71,2 | 1 (5) |
Elhandel privat | 71,4 | 73,6 | 80,2 | 73,6 | 74,9 | 72,8 | 73,2 | 3 (4) |
Elnät företag | 76,1 | 74,0 | 77,1 | 71,9 | 71,6 | 70,7 | 69,6 | 1 (1) |
Elnät privat | 72,4 | 77,3 | 79,1 | 72,2 | 73,4 | 71,4 | 72,4 | 1 (1) |
Fjärrvärme företag | 72,5 | 77,2 | 78,5 | 78,5 | 72,8 | 75,7 | 70 | 1 (2) |
Fjärrvärme privat | 80,0 | 76,5 | 76,2 | 78,1 | 74 | 76,0 | 79,4 | 1 (1) |
Fibernät företag | 74,5 | 77,2 | 78,4 | 77,5 | * | |||
Fibernät privat | 78,8 | 76,6 | 75,3 | 78,4 | * |
*SKI gör i dagsläget ingen branschmätning av fibernät och presenterar därför ingen placering.