Vinterkicken integrerar och engagerar

Sedan 2014 är Skellefteå Kraft huvudsponsor till projektet Vinterkicken genom sitt sponsorsamarbete med fotbollsklubben Skellefteå FF.

Vinterkicken erbjuder ungdomar mellan 11 och 15 år en attraktiv och meningsfull verksamhet under vinterhalvårets fredagskvällar. Projektet har kallats Skellefteås största ungdomsgård och är ett antidrog- och antialkoholprojekt. Projektet är ett samarbete mellan Skellefteå FF, Bris och Polisen.

Mellan 600–800 ungdomar och vuxna samlas varje fredag i bollhallen för att ha roligt med fotboll som huvudaktivitet. Även andra aktiviteter med olika former av spel finns för besökande ungdomar, Mattias Granström är projektledare.

– Vad som för sex år sedan började med en tanke på att fylla en outnyttjad bollhall på fredagskvällar är i dag en ambition att bidra positivt till Skellefteås framtid. För föreningen är det ett socialt engagemang, inte bara ett främjande av fysisk aktivitet. En mötesplats för ungdomar oberoende av kön, sexuell läggning, etnicitet eller andra kulturella skillnader, helt enkelt. Vi hoppas och tror att det är tryggare att ha barnen här än ute på stan berättar Mattias.

– Vinterkicken handlar om ett socialt ansvarstagande och det uppskattar vi. Vi tycker det är oerhört viktigt att
idrottsklubbar, som har möjlighet och kunskap, driver sociala projekt. Vi vill med vår medverkan möjliggöra den här satsningen för ungdomarna i Skellefteå, förklarar Catarina Hägglund, kommunikationschef på Skellefteå Kraft.

Till toppen
Web accelerated via IISpeed by We-AMP