22 september 2021

Publik laddning viktigare än att kunna ladda hemma

Elektrifieringen av bilflottan är långt ifrån klar och många faktorer håller tillbaka lusten att välja elbil. En ny undersökning från Skellefteå Kraft och Kantar Sifo visar att tillgången till publika laddstationer är en av de överlägset viktigaste faktorerna för att svenskarna ska skaffa elbil – viktigare än att kunna ladda bilen hemma.

Svenskarnas attityd till elbil

Tillväxten av laddbara fordon i Sverige har ökat med 84 procent de senaste 12 månaderna, men endast tre av tio laddbara bilar är elbilar idag.

Skellefteå Krafts och Kantar Sifos undersökning visar att i synnerhet tre faktorer sätter käppar i hjulen för att svenskar ska skaffa en ren elbil: höga priser, räckviddsångest och bristen på publika laddstationer.

Idag laddar de flesta sina bilar i hemmet eller på arbetet, men för den som bor i flerfamiljshus är publika laddstationer avgörande för ett elbilsköp, vilket konsumentorganisationen M Sverige nyligen larmade om.

Samtidigt är det många som tror på elbilen. Enligt Skellefteå Krafts undersökning tror en tredjedel (33 %) att de enbart kommer köra på el inom fem års tid.

Publika laddstationer är en högt prioriterad fråga för Skellefteå Kraft, som ser en fördel i att bolagets laddstationer endast erbjuder el från förnybara källor. Inom kort öppnar bolaget tillsammans med OKQ8 de första av över 800 laddplatser som ska byggas de kommande åren.

– När svenskarna nu ställer om sin bilflotta för klimatets skull är det viktigt att vi från företagshåll erbjuder förnybar laddning i hela landet. Det ska vara enkelt att ha en elbil, därför satsar vi på över 800 supersnabbladdare runtom i Sverige de närmaste åren, säger Patrik Grantås, affärsområdeschef marknad och innovation på Skellefteå Kraft.

Följande orter får supersnabbladdare under 2021:

Sollentuna, Emblavägen

Örebro, Västhagagatan

Hägersten, Kontrollvägen

Tystberga, Sillekrok södergående

Ödeshög, Liljekonvaljsvägen

Kungsbacka, Energigatan

Huskvarna, Grännavägen

Bäckebol, Transportgatan

(samtliga platser för en OKQ8-station)

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel under tidsperioden 17 – 28 juni 2021. 2002 intervjuer har samlats in bland svenskar 18-79 år som planerar att skaffa, en för dem ny bil, inom de kommande tre åren.

Från undersökningen:

Vilket eller vilka drivmedel tror du att du använder om fem år?

Bensin, 37 %

Diesel, 26 %