25 februari 2022

Skellefteå Krafts resultat 2021

Skellefteå Kraft redovisar sitt ekonomiska resultat för 2021.

Skellefte Krafts huvudkontor i Skellefte

En uppgång av svenska elpriser och höga produktionsvolymer har bidragit till att Skellefteå Kraft redovisar ett resultat på över en miljard för 2021.

• Koncernens resultat (EBIT) ökade till 1 059 miljoner kronor, jämfört med -238 miljoner kronor 2020.
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1 022 miljoner kronor, jämfört med -272 miljoner kronor 2020.
  • Investeringar i anläggningar uppgick till 951 miljoner kronor, jämfört med 778 miljoner kronor 2020.
  • Bidraget till kommunens övriga verksamhet, inklusive föreslagen utdelning, uppgår till 262 miljoner kronor, jämfört med 248 miljoner kronor 2020.

Kommentar från Elin Bergsten, ekonomichef:

Bakgrunden till det kraftigt förbättrade resultatet, jämfört med år 2020, är att 2021 präglades av en uppgång av de svenska elpriserna, höga produktionsvolymer samt att 2020 års resultat innehöll stora nedskrivningar av koncernens vindkraftsanläggningar. Den löpande verksamheten inom alla våra produktionsslag har levererat ett högre resultat än föregående år. Även verksamheter inom koncernen som inte är beroende av elpriset, till exempel fibernät och elnät, har överträffat planen.  Elhandelsverksamheten däremot har påverkats negativt under slutet av året. Vi köper in el till våra kunder och den har blivit dyrare. Högre förbrukning, främst hos privatkunderna som en direkt följd av temperaturen, resulterade i en hög kostnad för volymrisken.

Vår långsiktiga strategi och tro på 100 procent förnybar kraft ger resultat. Avvecklingen av ägarskapet i Alholmen OY har påverkat resultatet positivt liksom att utsläppsrätterna som genereras av vår förnybara energiproduktion kraftigt ökat i värde. Skellefteå Kraft har även ett stort engagemang i omställningen av transportsektorn och under 2020 har vårt delägarskap i Charge Amps påverkat vårt resultat positivt.

En annan orsak till det förbättrade resultatet är att kostnaderna för verksamhetens stödfunktioner har legat still sedan 2018 vilket är ett resultat av ständiga förbättringar och effektivare arbetssätt.

Goda år är viktiga för vår investeringsförmåga. De pengar som vi nu tjänar på vår produktion av el går delvis till att förbereda oss för tuffare år på en svängig elmarknad, som är väldigt känslig för såväl den hydrologiska balansen som utbudet som finns på marknaden. Investeringstakten i koncernen har varit hög och förväntas ligga på en fortsatt historiskt hög nivå under kommande år. Investeringarna är främst kopplade till elnätsutbyggnad i Skellefteå, fibernätsutbyggnad i bygden samt reinvesteringar och nyinvesteringar inom vattenkraftsproduktionen. Under året har det genomförts fortsatta satsningar på utbyggnaden av infrastrukturen för laddning av elfordon. Plusresultatet ger oss även möjligheten att fortsätta bygga vår roll som möjliggörare till den gröna omställningen och utveckla våra satsningar på ett hållbart samhälle.

Läs årsredovisningen i sin helhet här.

För mer information:

Elin Bergsten, Ekonomichef Skellefteå Kraft