27 februari 2023

Skellefteå Krafts resultat ger stabilitet och möjlighet till hållbara investeringar i en orolig tid

Skellefte Krafts huvudkontor i Skellefte

• Koncernens resultat (EBIT) ökade till 2 002 miljoner kronor, jämfört med 1 059 miljoner kronor 2021.
  • Resultat efter finansnetto uppgick till 1 973 miljoner kronor, jämfört med 1 022 miljoner kronor 2021.
  • Investeringar i anläggningar uppgick till 1 204 miljoner kronor, jämfört med 951 miljoner kronor 2021.
  • Bidraget till kommunens övriga verksamhet, inklusive föreslagen utdelning, uppgår till 293 miljoner kronor, jämfört med 262 miljoner kronor 2021.

Kommentar från Elin Bergsten, ekonomichef, Skellefteå Kraft:

Rysslands invasion av Ukraina har präglat året för oss alla. Både som medmänniskor och med betydande konsekvenser i vardagen, bland annat i form av ökade levnadskostnader – inte minst med höga elfakturor. Omvärldsläget har således haft stor påverkan på energiförsörjningen och gjort att elprisnivåerna varit exceptionellt höga, vilket varken är önskvärt eller rimligt.

För oss blev 2022, resultatmässigt sett, ett exceptionellt bra år med ett rörelseresultat på 2 002 miljoner kronor. En resultatfaktor är förstås de höga elpriserna men vinsten i stort handlar om att vi varit framgångsrika inom prissäkring och optimerad handel. Skellefteå Kraft har haft förutsättningar och förmåga att hantera den ökade volatiliteten och väderberoende i elsystemet. Vi har, med kombinationen vindkraft och reglerbar vattenkraft, kunnat produktionsoptimera på ett sätt som hela Sverige fått nytta av.

”Den gröna omställningen i norr” har under året konkretiserats både i den nationella diskussionen och i den faktiska utvecklingen. Vår region är i händelsernas centrum och vi som företag har en viktig roll. I den rollen ger vårt goda resultat oss stabilitet och möjligheter att fortsätta vara drivande i den hållbara samhällsomställningen med fokus på 100 % förnybar kraft. Vi står stadigt i övertygelsen att energisystemet behöver utvecklas i sin helhet. Vi bidrar med utbyggd infrastruktur och energi från hållbara, förnybara källor.

Investeringstakten i koncernen har varit hög och förväntas ligga på en fortsatt historiskt hög nivå även under kommande år. Årets investeringar uppgick till 1 204 miljoner kronor. Investeringarna utgörs dels av Skellefteå Krafts bidrag till omställningen i Skellefteåregionen i form av utbyggnad av el- och fibernät. För att fortsatt kunna hålla en hög leveranssäkerhet och möta den kraftigt ökande efterfrågan på nya anslutningar i Skellefteå med omnejd reinvesterar och förstärker vi vårt regionnät. Vi investerar även i utbyggnad av en nationell infrastruktur för laddning av elfordon och effekthöjande åtgärder inom vattenkraften.

Under året har vi arbetat hårt för att bibehålla vår leveranssäkerhet samt kunna bemöta det ökade antalet kunder som vänt sig till oss för råd. Det förtroende som våra kunder fortsätter visa betyder mycket för oss.

Läs årsredovisningen i sin helhet.

För mer information:

Elin Bergsten, Ekonomichef Skellefteå Kraft