10 mars 2016

Skellefteå Kraft avslutar sin kommersiella advisory board

Skellefteå Kraft avslutar sin kommersiella advisory board som sedan 2012 har hjälpt bolaget i arbetet med marknadsutveckling. - Samarbetet med vår advisory board under ledning av Anne Årneby har varit avgörande för vår starka utveckling under de senaste åren. När vi nu går in i en ny fas av vår marknadsutveckling kommer vi att bedriva det arbetet i en annan form, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft.

Under 2012 inledde Skellefteå Kraft arbetet med att växa på marknaden och bli ett energibolag för hela Sverige. I samband med detta knöts några personer till bolaget för att stötta den kommersiella ledningen i strategiska frågor, en samarbetsgrupp som kom att ledas av Anne Årneby. Det hårda arbetet har gett resultat. Under de senaste åren har Skellefteå Kraft uppvisat stora framgångar på marknaden, bland annat har kännedomen ökat från under 10 procent till 17 procent. I tillägg så har Skellefteå Kraft idag en tydlig utmanarposition och är Sveriges 26:e mest hållbara varumärke enligt Sustainable Brand Index, med branschens nöjdaste kunder enligt Service Score. Skellefteå Kraft växer nu i högt tempo.

– Vi har utvecklat vårt varumärke, professionaliserat oss ytterligare och ökat försäljningen. Vi är på god väg mot vårt långsiktiga mål att bli hela Sveriges energibolag. Jag vill därför passa på att tacka Anne Årneby och vår advisory board för deras arbete och stora engagemang, det har varit mycket värdefullt för oss, säger Christoffer Svanberg.

– Det har varit en smått fantastisk resa att ta Skellefteå Kraft från en lokal aktör till snart hela Sveriges energibolag. Extra kul är det förstås att få bevisa hur en väl genomarbetad varumärkesstrategi verkligen bidrar till att driva affären, skapa tillväxt och nöjda kunder, säger Anne Årneby.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft
e-post: christoffer.svanberg@skekraft.se