28 december 2016

Bredbandskunder i Skellefteå avviker från nationell trend

Missnöjet bland bredbandskunder ökar i Sverige. Samtidigt har Skellefteå Krafts bredbandskunder fint förtroende för både nätägaren och tjänsteleverantörerna i nätet.

Klagomål på digital-tv och bredband har förekommit så länge tekniken har funnits till hands. Men de kunder som idag har anledning att klaga på tjänster de betalar för är mer missnöjda än någonsin. Enligt undersökningen Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är nästan hälften av kunderna är missnöjda.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, beror den negativa utvecklingen till stora delar på att svenska hushåll och företag har blivit mer beroende av att tekniken fungerar och att minsta lilla avbrott snabbt kan leda till irritation. Det är framförallt klagomålshantering som är boven i dramat, enligt SKI.

Stadsnätkollen visar att Skellefteå ligger i topp

Skellefteå Kraft undersöker via Stadsnätskollen hur nöjda kunderna är, dels med nätägaren, dels med nätets tjänsteleverantörer. Årets undersökning visar på fint förtroende från bredbandskunderna. Kunderna väljer Skellefteå Krafts nät bland annat för att det är snabbt, prisvärt och driftsäkert.

- Vi är stolta över att visa ett så fint resultat i undersökningen. Samtidigt vet vi att avbrott i internet leder till stor frustration, vilket gör att vi tar den senaste tidens störningar i vårt nät på största allvar. Vi har redan vidtagit en rad kortsiktiga åtgärder, men arbetar även med  långsiktiga åtgärder, som tillsammans ska minska risken för och konsekvenserna av framtida störningar, säger Anders Pettersson, VD Skellefteå Kraft Fibernät.

Fakta:
2012 blev resultatet ett index på 75, året därpå ökade det till 79, 2014 och 2015 blev resultatet 81, och 2016 ligger index på 82. Det är att jämföra med branschsnittet som ligger på 62. I år har drygt 2600 hushåll som använder bredband i Skellefteå kommun svarat på frågorna som rör bredbandsanslutning, internettjänster, telefontjänster och tv-tjänster.
Stadsnätskollen genomfördes 24 oktober-11 november 2016.

Anders Pettersson, VD, Skellefteå Kraft Fibernät
Epost: anders.v.pettersson@skekraft.se