28 januari 2016

Skellefteå Kraft i unikt energisamarbete med Tesla

Skellefteå Kraft fördjupar sitt samarbete med Tesla (http://www.teslamotors.com/) och kommer nu att kunna erbjuda ett omfattande rabattpaket till elbilstillverkarens svenska kunder. - Skellefteå Kraft är det första energibolaget vi samarbetar med på det här sättet, och som sådan blir det en mycket viktig första viktig partner för oss, som kan hjälpa oss att snabba på den globala övergången till fossilfria transporter, säger Peter Bardenfleth-Hansen, Nordic Director Tesla.

Skellefteå Kraft kommer att kunna erbjuda svenska Teslaägare gratis el-laddning i hemmet i upp till 4 500 mil och vara exklusiv leverantör till samtliga Teslas egna stationer i Sverige, de så kallade Superchargerstationerna.

– Skellefteå Kraft är ett i högsta grad hållbart varumärke som verkligen sticker ut i sitt sätt att angripa våra nutida miljöutmaningar. Det kräver drivkraft, kreativitet och uthållighet. Vi gillar partners med en stark utmanarprofil. Nu får våra svenska kunder miljömässigt framställd el och vi får en mycket viktig första energibolagspartner som kan visa hur framtidens hållbara samarbeten kommer att se ut, säger Peter Bardenfleth-Hansen.

Först i världen
För mindre än ett år sedan blev Skellefteå Kraft ensam leverantör av el till den amerikanska elbiltillverkarens Superchargerstationer i Sverige.

– Jag är stolt och glad över att kunna säga att vi är det första energibolaget i världen som Tesla sluter ett sådant här avtal med. Teslas varumärke står för det moderna, progressiva, hållbara och fossilfria. Det vill vi hjälpa fler att bli en del av. Samtidigt stöttar det vår vision om att vara hela Sveriges elbolag, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft.

Fakta om laddstationerna:

• På Teslas Superchargerstationer kan man ladda för 270 kilometers körning på 30 minuter.
  • Idag levererar Skellefteå Kraft el till 14 Teslastationer.
  • I Sverige finns Teslas laddningsstationer på följande orter: Arboga, Falkenberg, Gävle, Jung, Karlstad, Lagan, Löddeköpinge, Uddevalla, Krokom, Mora, Sundsvall, Tystberga, Sollentuna och Ödeshög.
  • Tesla har idag 212 Superchargerstationer i Europa och mer än 3 425 världen över.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft
e-post: christoffer.svanberg@skekraft.se