23 oktober 2019

Pressinbjudan: Röjning med helikopter för färre störningar

Media välkomnas att vara med när Skellefteå Kraft kantkvistar utmed elnätet med hjälp av helikopter.

Rjning med helikopter elnt

Under sex höstveckor arbetar Skellefteå Kraft med att kantkvista ledningsgator i sitt elnät i området runt Lycksele. Till sin hjälp har företaget en helikopter, som flyger utmed ledningsgatorna med en flera meter lång sågklinga hängande under sig. Det handlar alltså om ett precisionsarbete i stor skala.

Området kring Lycksele drabbades hårt av strömavbrott under vintern 2018/19 på grund av stora snömängder och hårda vindar. Att ta bort kvistar längs ledningsgator med hjälp av helikopter är en del av Skellefteå Krafts arbete för att minska risken för strömavbrott som är relaterade till hårt väder.

Nu ger vi media möjlighet att följa med ut till den plats där arbetet pågår för att se hur helikopterns arbete ser ut.

Magdalena Brodin, chef för Skellefteå Krafts lokalnät, kommer att finnas på plats för att svara på frågor kring företagets arbete i området. Även en helikopterpilot som jobbar med röjningen kommer att finnas tillgänglig för intervju.

Tid: Torsdag 31 oktober 12:00-15:00 (ungefärlig tid)
Plats: Lycksele
Anmälan till elin.ala@skekraft.se senast måndag 28 oktober.

Elin Ala, pressansvarig Skellefteå Kraft
Mejl: elin.ala@skekraft.se