27 juni 2019

Skellefteå Kraft har utsett en ny koncernchef

Styrelsen för Skellefteå Kraft har utsett Joachim Nordin till ny vd och koncernchef för Skellefteå Kraft.

Portrtt Joachim Nordin ekonomichef Skellefte Kraft Foto Paulina Holmgren

Skellefteå Kraft, en Sveriges fem största elproducenter och störst bland de kommunägda kraftbolagen och har under våren sökt efter en ny koncernchef sedan Hans Kreisel lämnade posten den 1 april. Joachim Nordin har haft rollen som tillförordnad vd och koncernchef och idag har styrelsen beslutat att ge Joachim Nordin fortsatt förtroende.

- Skellefteå Kraft behöver kunna manövrera i en omvärld som förändras snabbt och vi har ambitionen att leda utvecklingen inom energiområdet. Joachim Nordins ledarskap är inkluderande vilket skapar den delaktighet och det engagemang som krävs för att få alla medarbetare att på ett framåtlutat sätt ta tillvara på de möjligheter som ligger framför oss, säger Alf Marklund, styrelseordförande Skellefteå Kraft.

Joachim Nordin har haft ledande befattningar inom fler stora företag de senaste 20 åren, däribland Scania och Franke Futurum. Han kom till Skellefteå Kraft 2014 som chef för ekonomi och administration och utsågs till vice vd och koncernchef 2018.

- Vi har arbetat intensivt de senaste åren för att ha en hög förändringsförmåga och vara den bästa arbetsgivaren samtidigt som vi driver utvecklingen av energisystemet. Jag ser fram emot att den utmanande uppgiften att arbeta för att Skellefteå Kraft ska fortsätta ligga längst fram i omställningen till ett helt förnybart energisystem och för att skapa tillväxt både i staden, regionen och i koncernen.

Joachim Nordin tillträder posten som vd och koncernchef för Skellefteå Kraft den 1 juli.

Alf Marklund, styrelseordförande Skellefteå Kraft

E-post: alf.marklund@skekraft.se

Joachim Nordin, koncernchef Skellefteå Kraft.
E-post: joachim.nordin@skekraft.se