31 mars 2016

Nya vindkraftverk levererar över förväntan

Skellefteå Kraft (https://www.skekraft.se/om-oss/verksamhet/vindkraft/blaiken) driftsatte under slutet av förra året 30 nya vindkraftturbiner i Blaiken vindkraftpark som ligger på Blaikfjället på gränsen mellan Storuman och Sorsele kommun i Västerbotten. De nya kraftverken har levererat över förväntan och den nya tekniken förhindrar isbildning och produktionsstopp.

Sedan tidigare finns 60 vindkraftverk i vindkraftparken men de nya turbinerna bygger på en delvis annorlunda teknik, utan växellåda och med en direktdriven generator. Det är en mer robust och tekniskt enklare lösning, vilket har stor betydelse i det arktiska klimat som råder på Blaikfjället.

- Vindkraftverken har producerat över förväntan under de tre första månaderna, vilket är glädjande. Vi har haft väldigt få produktionsstopp så hittills har den här turbintypen presterat väldigt bra, säger Jörgen Svensson, affärsenhetschef Vindkraft vid Skellefteå Kraft.

De nya turbinerna har dubbla system för avisning, både en värmematta som sitter på bladet och ett varmluftsystem som ska förhindra att is bildas på bladen.

- Värmemattan har fungerat bra och isbildning har inte orsakat några större produktionsförluster hittills i vinter. Varmluftsystemet ska utvärderas under nästa vinter, säger Jörgen Svensson.

Under 2016 kommer Blaiken vindkraftpark att producera för fullt och samtidigt pågår bygget av en fjärde etapp med ytterligare nio vindkraftverk. Kinesiska Dongfang Electric kommer att leverera turbinerna till den fjärde etappen som kommer att byggas av Skellefteå Kraft och Fortum via det gemensamma bolaget Blaikenvind AB.

E-post: jorgen.svensson@skekraft.se