10 september 2018

Skellefteå Kraft gör 100 % förnybar reklam i nytt koncept

I Skellefteå Krafts nya koncept ”100 % förnybar reklam” görs ingen ny reklam. Istället återanvänds gamla reklamfilmer från 1960- och 70-talet. Och pengarna som blir över i reklambudgeten skänks bort – till forskning inom solcellsteknik.

- Vi levererar 100 % förnybar kraft till våra kunder så självklart ska vi också göra förnybar reklam. Begagnad reklam funkar precis lika bra och känns både spännande och helt rätt i tiden. Delar av reklambudgeten lägger vi istället på forskning som kan bidra till en mer hållbar värld – vilket är vad vi strävar efter i alla led, säger Patrik Grantås, chef affärsområde Marknad på Skellefteå Kraft.

Det nya konceptet utgörs av reklamfilmer från 1968, 1970 och 1973 – då för ett bilmärke, ett schampo och vanligt diskmedel – som nu återanvänds av Skellefteå Kraft för att kommunicera erbjudandet om 100 % förnybar energi till privatpersoner. Delar av reklambudgeten går till Charlotte Platzer-Björkman och hennes forskargrupp som forskar på solceller i material som är billigare och med mer vanligt förekommande ämnen än de som används i dagens solceller.

- Det känns jätteroligt att vi får stöd i vår forskning. Vi jobbar med solceller av typen CZTS, som bara innehåller väldigt vanliga grundämnen. Där ligger vi runt tio procent verkningsgrad. Det är fortfarande för lågt, så arbetet handlar om att förstå förluster och motverka dom. Senaste tiden har vi riktat forskningen mot tandemsolceller, det vill säga två solceller ovanpå varandra, och det känns väldigt spännande, säger Charlotte Platzer-Björkman.

Om forskarna lyckas med den nya materialkombinationen, går det att framställa billigare solceller vilket gör det möjligt att producera solkraft i stor skala. En vinst för miljön, men också en rättvisefråga då det kan ge elektricitet till exempelvis belysning hos dem som idag saknar tillgång till el.

För ytterligare information:
Patrik Grantås, Affärsområdeschef Marknad Skellefteå Kraft