28 september 2016

Skellefteå Krafts första laddstation monteras

I slutet av veckan sätts spaden i jorden för montaget av Skellefteå Krafts första snabbladdningsstation vid OK/Q8 på Solbacken i Skellefteå.

Arbetet utgör startskottet för företagets utbyggnad av laddinfrastruktur för eltransporter i Västerbottens och Norrbottens län. Satsningen görs dels för att bidra till minskade koldioxidutsläpp, dels som en del av koncernens affärsutveckling.

Under hösten kommer 25 laddstationer att börja sättas upp i regionen. Ett tiotal placeras i Skellefteå med omnejd, inklusive flygplatsen, och resten följer de mest trafikerade vägarna både längs kusten och i inlandet.

Snabbladdaren på Solbacken är utrustad med tre olika uttag vilket möjliggör laddning av i princip alla typer av elbilar. Den laddar en elbil med tomt batteri upp till 80 procents kapacitet på ungefär 30-45 minuter. Stationen kommer att vara i drift från den 22 oktober.

- Mängden elfordon växer snabbt och vi tror att den utvecklingen är här för att stanna. Skellefteå Kraft vill bidra till omställningen till en fossilfri fordonsflotta och minskade koldioxidutsläpp. Därför bygger vi nu laddinfrastruktur för eltransporter, säger Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft.

Christoffer Svanberg, affärsområdeschef marknad, Skellefteå Kraft
e-post: christoffer.svanberg@skekraft.se