17 juni 2020

Skellefteå bjuder in Europas startups till unikt innovationsprogram

Skellefteå Kraft och EIT InnoEnergy kraftsamlar för att stärka ekosystemet inom förnybar energi i Skellefteå. Satsningen innebär att Sveriges och Europas bästa företag och innovatörer inom hållbara energilösningar får möjlighet att nå kommersiell framgång via Skellefteå.

Ann-Christine Schmidt, FUI-koordinator på Skellefteå Kraft. Foto: Paulina Holmgren

I kölvattnet av Europas största industrietablering byggs nu ett ekosystem upp inom framtidens energilösningar i Skellefteåregionen. För att driva utvecklingen inom förnybart och fortsatta etablera Skellefteå och dess omgivning som en spännande tillväxtregion behövs ett fokus på hållbarhet, förnybar energiproduktion och ett proaktivt innovationsarbete.

Skellefteå Kraft ligger sedan länge i framkant vad gäller både produktion av förnybar energi och innovationer för att möjliggöra ett hållbart samhälle.

I ett samarbete med EIT InnoEnergy erbjuder nu Skellefteå Kraft startups som sitter på idéer inom bland annat energilagring, mobilitet, flexibilitet i elnätet och elektrifiering att delta i ett utvecklingsprogram, Accelerate Skellefteå.

- Detta är en satsning där vi välkomnar Europa att vara med och skapa ett samhälle som drivs av förnybar energi. Vi ser fram emot att ta del av nya idéer som kan utveckla Skellefteå Krafts befintliga verksamhet men också generera nya produkter och tjänster med fokus på hållbar energiinnovation, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft.

EIT InnoEnergy är en stark europeisk drivkraft som kopplar samman utbildning, forskning och näringsliv inom hållbar energi. Det var i juni förra året som det offentliggjordes att EIT InnoEnergy satsar på Skellefteå. Med programmet Accelerate Skellefteå vill man öka antalet nya innovativa bolag att ansluta sig till det växande ekosystemet i regionen.

Potentialen för att bygga upp ett ekosystem i Skellefteå som kan visa vägen för Europas omställning till ett hållbart energisystem är stort och vi ser ett behov av att hjälpa entreprenörer och startups att hitta vägen till Skellefteå och visa på de enorma möjligheterna, säger Kenneth Johansson, vd på EIT InnoEnergy.

- Utlysningen har ett särskilt fokus på idéer inom området batterier och energilagring där utvecklingen går väldigt snabbt och där vi vill se vad Europa har att erbjuda. Vi håller också öppet för idéer inom andra områden som bidrar till nya förnybara lösningar, fortsätter Ann-Christine Schmidt, FUI-koordinator på Skellefteå Kraft.

Skellefteå Kraft och EIT InnoEnergy kommer tillsammans välja ut ansökningar av störst intresse. Dessa kommer erbjudas en plats i programmet och får under tre månader stöd och coachning av externa affärsutvecklare och resurser på Skellefteå Kraft för att utveckla och accelerera sin idé.

Mer information om programmet och hur du ansöker finns på www.accelerateskelleftea.com

Ann-Christine Schmidt, koordinator forskning, utveckling, innovation, Skellefteå Kraft
Mobil: 070 - 6515933
E-post: ann-christine.schmidt@skekraft.se