Vi vill ha branschens nöjdaste kunder

Vårt övergripande mål är att ha branschens nöjdaste kunder och på det sättet närma oss visionen om att bli energibranschens bästa energibolag. Vi vill driva hela branschen i en ny och mera kundorienterad riktning. Här nedan kan du läsa mer om hur vi tar vårt kundansvar.

Ökad kundnöjdhet

I de flesta kundnöjdhetsmätningar ligger vi i branschtopp men vi strävar hela tiden efter att bli bättre. Det blir vi genom att bland annat lära oss mer om oss själva och våra kunder.

Kundåterkoppling gör oss bättre

Nöjda kunder och långvariga kundrelationer är viktiga framgångsfaktorer för oss.Vi har som mål att ha branschens nöjdaste kunder och vi strävar hela tiden efter att bli bättre.

Förbättrad kundupplevelse

Vi ska förbättra vår tydlighet och göra kontakten med oss enklare. Därför ser vi över vår kommunikation och finns där våra kunder finns.

Kundservice i toppklass

En viktig del i att skapa trygghet, enkelhet och tydlighet i kommunikationen är bra kundservice. På vår kundservice sitter 16 medarbetare beredda på att ta emot kundernas frågor. De har en mycket central roll i företaget eftersom de är vårt ansikte utåt. Dessutom har de örat mot marken kring vad som är viktigt för kunderna. Vi arbetar löpande med att ge medarbetarna rätt verktyg och stöd i arbetet.

Skellefteå Kraft har fyra år i rad vunnit pris för Energibranschens bästa kundservice. Utmärkelsen bygger på cirka 3 000 svenska konsumenters syn på olika företags kundservice. Det är Service Score i samarbete med Sveriges Marknadsförbund som genomför undersökningen.

Hög tillgänglighet

Under 2015 tog Kundservice emot närmare 80 000 telefonsamtal och 12 000 mejl. Sedan några år tillbaka har vi webb, telefon, mejl och Facebook som kontaktvägar. Förra året lade vi också till chatt och ett nyhetsbrev. Vi vill erbjuda så många kontaktvägar som möjligt, så att vi ska passa in i vardagspusslet för fler.

En ny version av Mina sidor på webben lanserades 2015 där upplägget och innehållet har formats i en i nära dialog med våra kunder

Enkelt, tydligt och rätt för kunden

De senaste åren har vi arbetat aktivt med att kartlägga, effektivisera och i möjligaste mån automatisera rutiner och processer för kundkontakter. Det övergripande syftet är att allt ska vara enkelt, tydligt och rätt i våra kundkontakter.

Sveriges mest hållbara energiproducent

I undersökningen Sustainable Brand Index 2016 har svenska konsumenter bedömt 752 företag utifrån upplevelsen av företagets miljöarbete och socialt ansvarstagande. Där hamnar Skellefteå Kraft högt, på plats 24, och tar därmed en position bland de energibolag som upplevs somde allra mest hållbara. Vi är mycket stolta och hedrade över placeringen. Samtidigt är vi ödmjuka inför uppgiften att leva upp till, och förvalta, det höga förtroendet.Sigill topp 30 Sustainable Brand Index 2016

 

Läs om Sustainable Brand Index

Pålitliga leveranser av värme och el

Det är avgörande för vår verksamhet att våra kunder kan lita på att få sin el och värme. Vi arbetar både med att säkerställa en tillförlitlig el- och värmeproduktion och med att minska antalet avbrott i våra elnät.

Systematiskt arbete med underhåll

Vi arbetar systematiskt med underhåll och åtgärder och investerar i förnyelse av våra produktionsanläggningar, nät och utrustning för att minimera ris­ken för avbrott.

avbrottstid_kundantal_avbrott_kund

Energitjänster som minskar energianvändning och miljöpåverkan

Det är avgörande för vår verksamhet att våra kunder kan lita på att få sin el och värme. Vi arbetar både med att säkerställa en tillförlitlig el- och värmeproduktion och med att minska antalet avbrott i våra elnät.

Läs mer om våra olika energitjänster här.

Till toppen