Sök frågor och svar

Elavtal

  • Hur vet jag om jag använder mycket eller lite el i förhållande till andra?

    Man brukar säga att följande årsanvändning av el är normalvärden för olika typer av hushåll:

    • Lägenhet: 2000 kWh (alltså i huvudsak hushållsel)
    • Villa utan elvärme: 5000 kWh/år
    • Villa med direktverkande elvärme: 20 000 kWh/år

    Variationerna är dock stora mellan hushållen.

    Har du till exempel tvättmaskin och torktumlare i lägenheten använder du troligen mer el än 2000 kWh/år.

    Golvvärme i badrummet innebär också mer elanvändning.

    Här kan du beställa elavtal. Är du redan är elkund hos oss, logga in på Mina sidor för att förnya elavtalet.

  • Vad är det för el jag köper av er?

    All el som vi levererar till privatkunder är el från förnybara energikällor.

  • Hur håller jag koll på när mitt avtal löper ut?

    Innan ditt avtal löper ut så skickar vi information om det till dig med post.

    Om du även vill få information om detta till en epostadress så kan du välja det under Tjänster på Mina sidor.

  • Kan jag köpa Bra miljöval el till mitt elavtal?

    Skellefteå Kraft erbjuder Bra miljöval el som komplement till sina elavtal. Det är el som kommer från förnybara källor som uppfyller Svenska naturskyddsföreningens krav.

    Vill du köpa till Bra miljöval el så kan du kontakta Kundservice. Skellefteå Kraft levererar egenproducerad el från vind- och vattenkraft till både privatpersoner och företag utan att man betalar extra för det.

  • Var hittar jag information om konsumenträttigheter?

    Här kan du läsa mer om konsumenträttigheter.

  • Är Skellefteå Kraft en anvisningsleverantör av el?

    Ja det stämmer. Skellefteå Kraft ansvarar för elnätet i Skellefteå, Norsjö, Malå och Robertsfors. Dessutom har vi ansvaret för delar av elnätet i Vindeln, Arvidsjaur, Piteå och Lycksele. Totalt är vårt elnät 10 897 km långt – nästan 1 100 mil.

    När du flyttar in i det elnät vi ansvarar över blir vi en så kallad anvisningsleverantör. Det innebär att du får ett anvisningspris som är detsamma som vårt ordinarie rörliga elpris.

    Det finns ett flertal energibolag som tar ut oskäligt höga anvisningspriser, vi tillhör inte en av dessa.

    2014 valde Skellefteå Kraft att ta bort det höga anvisningspriset (som kallades tillsvidarepris) därför att vi inte ansåg det skäligt att ta mer betalt av de kunder som inte gör aktivt val av elavtal.

    Betala inte mer för elen än vad du behöver.

     

  • Vad är skillnaden mellan fast och rörligt elpris?

    Ett fast elpris ger dig samma pris per kilowattimme oavsett vad som händer på elmarknaden under den avtalsperiod som du har valt. Beloppet på din faktura kommer variera beroende på hur många kilowattimmar du förbrukar varje månad.

    Ett rörligt elpris innebär att priset per kilowattimme varierar från månad till månad utifrån svängningarna på elmarknaden. Hur mycket el du använder varje månad påverkar sen den totala kostnaden, precis som med ett fast elpris.

    Se vår film där vi förklarar skillnaden.

  • Skillnaden mellan elnät och elhandel

    Din elkostnad består av två delar, elnätskostnad och elhandelskostnad.

    Elnätskostnaden bestäms genom ditt nätavtal och tecknas med elnätsföretaget. Vilket elnätsföretag du är kund hos beror på var du bor eller var din anläggning finns. Bor du i Skellefteå till exempel, där Skellefteå Kraft äger och ansvara för elnätet, kommer du att ha Skellefteå Kraft som elnätsföretag.

    Elnätsföretaget äger och underhåller ledningarna i området och ansvarar för att elen transporteras hem till dig. Eftersom du som kund inte själv kan välja elnätsföretag kontrolleras alla elnätsföretags prissättning av Energimarknadsinspektionen.

    Vid en flytt är det viktigt att du först tecknar ett elnätsavtal med elnätsföretaget i området. När detta är gjort och du fått ditt anläggnings-ID är du redo att teckna ditt elhandelsavtal.

    Elhandelsavtalet kan du välja fritt bland olika leverantörer. Det här är elavtalet där du betalar för elen du förbrukar.

    Vissa elhandelsföretag säljer bara el och äger inga elnät, medan Skellefteå Kraft är både elnätsägare och elhandelsleverantör.

    Se vår film där vi förklarar skillnaden mellan elnät och elhandel.

  • Hur säger jag upp mitt elavtal?

    Vilket datum ditt elavtal kan avslutas beror på vilken typ av avtal du har, så ta gärna kontakt med vår kundservice för att göra din uppsägning.

    Om du vill säga upp ditt elavtal för att du ska flytta så behöver du även ha kontakt med ditt elnätsbolag. Hur du gör just när det rör sig om flyttar kan du läsa mer om på vår sida Ska du flytta.

  • Hur ser jag ert aktuella elpris?

    För att se vårt aktuella elpris skriver du in ditt postnummer här. När du gör det tackar du inte ja till el från oss utan kan bara se ditt pris. För att teckna avtal behöver du trycka på knappen ”Gå vidare” och fylla i dina uppgifter.

    Är du redan kund hos oss ser du aktuella priser och förnyar ditt elavtal på Mina sidor.

  • Kan jag betala timpriser för min el?

    Ja, det kan du om du har valt ett elavtal med sådana avtalsvillkor. Du kan till våra rörliga avtal också separat teckna tillvalet Timme för timme för att få betala timpriser.

  • Har Skellefteå Kraft ett samarbete med NIBE?

    Ja, det har vi och du som har köpt en värmepump från NIBE kan kontakta vår kundservice för att få mer information om vad vi kan erbjuda dig.

  • Hur gör jag för att teckna elavtal?

    Du kan antingen teckna elavtal direkt här på vår hemsida eller genom att kontakta vår Kundservice på telefon 0910-77 25 50.

    Vid avtalstecknandet behöver du ha tillgång till ditt anläggningsID samt områdesID.

  • Vad händer när mitt elavtal löper ut?

    Vi kommer att skicka dig en påminnelse om att avtalet löper ut i god tid så att du har tid på dig att göra ett nytt val. Du kan då sedan teckna nytt avtal antingen direkt på Mina sidor eller genom att kontakta Kundservice.

    Om du mot all förmodan skulle glömma att göra ett nytt val så får du ett obundet rörligt avtal hos oss.

  • Behöver jag säga upp mitt nuvarande elavtal när jag blir kund hos er?

    I regel behöver du själv inte säga upp ditt befintliga elavtal när du blir kund hos oss. När du tecknar elavtal med oss hjälper vi dig med det praktiska kring bytet av elleverantör.

    Vi rekommenderar ändå att du själv kontaktar nuvarande elleverantör och meddelar dem att du ska byta. I vissa fall kan en personlig uppsägning behövas av dig.

    Kontakta oss på Kundservice; 0910-77 25 50 eller kundservice@skekraft.se, för råd och hjälp om vad som gäller för dig och ditt elavtal.

  • Hur tecknar jag om mitt avtal?

    Om du redan är kund hos oss så kan du teckna om ditt avtal genom att logga in på Mina sidor och sedan klicka på knappen Teckna om, som syns om du har ett rörligt avtal eller ett avtal som är på väg att löpa ut.

    Det går naturligtvis även bra att kontakta oss via telefon eller mejl så hjälper vi dig att teckna om avtalet.

  • Hur långt i förväg kan jag teckna om mitt avtal?

    Om du har ett fast avtal så kan du upp till 6 månader innan avtalet löper ut teckna dig för ett nytt fast avtal. Då får du priset som är den dagen du tecknar avtalet, men avtalet börjar gälla när ditt gamla avtal löpt ut.

  • Vilka villkor gäller för mitt avtal?

    När du tecknar avtal med oss så godkänner du också villkoren för avtalet, både de allmänna avtalsvillkoren för el samt våra särskilda avtalsvillkor. Här kan du hitta våra avtalsvillkor. Har du mer frågor är du naturligtvis välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.

  • Måste man ha ett elavtal?

    Oavsett om du gör ett val eller inte så får du ett elavtal. Hos oss får du automatiskt ett obundet rörligt avtal när du inte gjort något val. Om du hellre vill ha en annan avtalsform så bör du alltså göra ett val. Se vilket avtal som passar dig bäst.

  • Var hittar jag det rörliga priset?

    Det rörliga priset ändras varje månad och det går inte att veta i förväg vad priset kommer att bli. Du kan se hur det rörliga priset har legat historiskt sett, vi visar där våra historiska inköpspriser månad för månad. Det går även att se timpriserna på Nordpool, den nordiska elbörsen.

  • Jag har tecknat avtal men ångrat mig, vad ska jag göra?

    Tecknar du ett avtal med oss har du 14 dagars ångerrätt. Vill du nyttja den kontaktar du Kundservice via mejl eller på telefon 0910-77 25 50 för att ångra ditt avtal.

    Du kan också ångra ditt avtal digitalt. Det gör du genom att fylla i en blankett.

    Väljer du det alternativet får du ett mejl som bekräftar att blanketten tagits emot hos oss.

  • Vad är tillsvidarepris?

    Tillsvidarepris, eller anvisat avtal som det ibland kallas, är en avtalsform som du får hos många elleverantörer när du inte har gjort något aktivt val. Tillsvidarepriset ligger ofta betydligt högre i pris än andra avtalsformer. Vi på Skellefteå Kraft har tagit bort tillsvidarepriset så hos oss hamnar du automatiskt på ett rörligt pris utan bindningstid om du inte har gjort något val. Läs mer om vårt beslut att ta bort tillsvidarepriset.

  • Kan jag lösa mitt tidsbestämda avtal?

    Ja, om du har ett tidsbestämt avtal kan du lösa det mot en avgift, allt enligt de allmänna avtalsvillkoren.
    Avgiftsberäkningen görs utifrån kvarvarande längd på avtal, årsförbrukning och det aktuella prisläget samt en administrativ kostnad.
    För mer info och hjälp med uträkning kontakta kundservice på 0910-77 25 50
Till toppen
Powered by PageSpeed